Het is nu 24 jun 2017, 02:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 29 jun 2007, 18:56 
Site Admin

EDIT maart/april 2012

Skywarn NL start dit jaar verder door met als eerste prioriteit een goede groep waarnemers op te zetten en te werken aan het (verder inrichten van het) kenniscentrum en certificeringstraject(en).

Ik heb gisteravond een nieuwe versie van de nieuwe site/meldcentrale online gezet en ik heb daarbij meteen de eerste spotteraanmeldingen in de database verwerkt. :-)
Er ontbreekt nog het nodige en i.v.m. met de hele nieuwe opzet wordt ook pijnlijk duidelijk hoeveel werk er nog aan de winkel is ook in het scholingscentrum en bestaande on-line documentatie. Het (nu nog) bestaan van zowel de nieuwe site als de oudere materialen op het web kan voor verwarring zorgen, waarvoor excuus. Acties zullen worden genomen om e.e.a. snel eenduidiger te maken.

Voor nu bezoek je http://www.hsww.nl/skywarn.asp voor de nieuwe opzet en materialen. Nogmaals, daar ontbreekt ook nog wel wat maar het is vanaf nu wel mogelijk om je via die nieuwe site als waarnemer/spotter/chaser aan te melden: volg daarvoor keuze "Kennismaking Meldcentrum" in het menu links op de pagina.

We mochten inmiddels alweer nieuwe aanmeldingen ontvangen, waarvoor dank! Aan de reeds geregistreerde waarnemers, werkgroepleden en iedereen die hier op het forum al eens heeft aangegeven mee te willen doen: je kan en mag nu het formulier op de nieuwe site gebruiken (snelste manier om een spotter-id te verkrijgen) maar nodig is het niet, ik zal jullie allemaal nog benaderen voor registratie.

Over de verdere voortgang van de nieuwe site komt in deze sectie in apart topic waarop e.e.a. te volgen is , maar waarin natuurlijk ook vragen en opmerkingen kunnen worden geplaatst!

Met vriendelijke groet, Hans

Hieronder de oorspronkelijke tekst - die dus niet meer geldig is!

Hallo,

Het meldingssysteem is bijna klaar, volgende week gaat ie online. Zullen we het vanaf nu gewoon 'centrale' noemen?

(EDIT: de centrale is online)

Voorlopig sta ik iedereen toe meldingen af te geven, maar wel onder een paar voorwaarden. Bovendien zijn er technische vereisten om te kunnen melden.

Allereerst: als je verschijnselen van extreem weer wilt melden dien je je aan de criteria te houden. Ze staan hier: Richtlijnen voor het melden van extreem weer

Verder kun je alleen melden met telefoons waarbij de centrale je nummer kan zien. Dat betekend tevens dat ik je telefoonnummer en naam moet invoeren in het systeem. Je naam (maar niet je nummer) verschijnen in de bestandsnaam die per email naar de ontvangers gaan. Hier moet je mee akkoord zijn. Als de centrale je nummer niet kan herkennen neemt de centrale de telefoon NIET aan.

Hoe werkt het eigenlijk?

Melden doe je volgens de richtlijnen en per telefoon. Je belt met 074-2783731, je krijgt een welkomsttekst te horen en vervolgens kun je je melding inspreken. Begin altijd met je NAAM en LOKATIE en spreek DUIDELIJK. Daarna kun je omschrijven wat je ziet. Je melding moet AKTUEEL zijn, meldingen die gaan over wat je 5 minuten geleden zag zijn niet relevant en niet welkom.

Je melding mag maximaal 1 minuut duren en let er op dat je na je melding de verbinding verbreekt.

Aanmelden om te mogen melden kun je per persoonlijk bericht via dit forum (ZET NIET JE NAAM EN NUMMER HIERONDER NEER) of via herman.harperink apestaart skywarn.nl . Vermeld je naam en telefoonnummer vanwaar je je meldingen doorgeeft. Op dit moment accepteer ik per persoon 1 telefoonnummer. later kunnen we dit uitbreiden naar max. 3 nummers.

Bovenal is belangrijk te weten dat iedere vorm van misbruik direkt wordt gestraft door uitsluiting van verdere deelname. Uitsluiting is definitief en wordt nooit meer opgeheven. Bedenk dat goed.

Last but not least: ik gebruik de telefoonnummers om de binnengekomen melding aan je naam te kunnen koppelen en voor niets anders. Persoonlijke gegevens worden nooit en te nimmer aan derden doorgegeven.

Vanaf volgende week kan iedereen die dat wil zich via skywarn.nl aanmelden om de meldingen te ontvangen.

Ik hoop op jullie medewerking!

Groet,

Herman
EDIT: We hebben momenteel 11 spotters

Laatst bijgewerkt door Hans Stans op 16 jun 2013, 22:46, in totaal 8 keer bewerkt.
(1) Nieuwe werkwijze (2) enkele typo's verwijderd

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2007, 22:22 

Beste Herman,

Natuurlijk werken we mee dus count me in... Zo extreem als in bijgaande pdf staat vermeld zal het hier toch wel niet worden, dus je centrale blijft vanuit het Achterhoekse rustig :wink:

Ergens vrees ik er wel voor dat je dadelijk overspoeld gaat worden door waarnemingen van mensen die in een sliert fractus een heftige tornado zien ;) :P

Wel staat er voor inschrijven dat je lokatie in moet schrijven. Wat als je niet op locatie zit maar elders in NL vertoeft?

Centrale staat nu in DLD begrijp ik. Deze zal in de toekomst wel naar NL verhuizen? En wat zijn de kosten overigens?

Gr. Wilber

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2007, 23:25 
Site Admin

Hallo Wilber,

Je hebt het niet helemaal begrepen.
Bij het afgeven van je melding moet je je naam en lokatie (zo nauwkeurig mogelijk) melden. Daarmee wordt niet je woonplaats bedoelt maar de lokatie van waar je de melding afgeeft.

Dus: "Hallo, dit is Herman Harperink. Ik sta aan de A28 ter hoogte van de afslag Heerde en ik zie ten noord oosten van mij een roterende wallcloud op ongeveer een kilometer afstand. De trekrichiting is van ZW naar NO"

Of: "Hallo, dit is Wilber Thus. Ik rij op de Boerveenweg in Meddo. Er komen hagelstenen van ongeveer 3 cm naar beneden (wel hard praten met dat geweld op je autodak :-) ).

Vanaf volgende week staat de hotline open, voor mensen die zich aanmelden. Grapjassen worden er direct uitgehaald en die zullen ook nooit meer toegang krijgen tot het systeem. Daarom kun je ook alleen maar bellen met een telefoon die je nummer meestuurt. Controle is zo heel makkelijk.

Denk niet dat we meteen een breed netwerk hebben van gecertificeerde mensen die kunnen/mogen melden. Maar in deze fase moet je toch ergens beginnen.

Er is nog heel veel werk te doen voor we kunnen gaan opleiden en examens kunnen afnemen, wat een must is voor betrouwbare meldingen. Maar droogzwemmen moet toch kunnen.

De centrale staat idd in Duitsland, maar is bereikbaar via een Nederlands telefoonnummer. De kosten die voor de doorschakeling ontstaan, de server, de stroom en telefoonaansluiting hier betaal ik voorlopig zelf (maar ik hou het wel bij :-) ). Het ISDN modem is gesponsored.

En wist je trouwens dat de achterhoek een hotspot is voor downbursts en tornado's? Ga je een keer mee naar het stormrampmuseum in Borculo?

De hele boel kan pas naar NL verhuizen als zich iemand meldt die die boel wel thuis wil hebben staan. Voor we zover zijn zal nog wel even duren.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Groet,

Herman

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2007, 23:38 

Herman, ik doe de vertaling wel... ben al begonnen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2007, 23:43 
Site Admin

Joralf,

Dank!
Ik kan het niet helemaal alleen opzetten :-)
Stuur je de uitkomst wel even via pm en niet openbaar op het forum?
Zal ik je maar vast aan het 'vaste' team toevoegen? Dan communiceren we verder in het interne deel van dit forum.

Groet,

Herman

Edit: voor iemand denkt dat ik dit alleen doe, dat is niet zo. Er is een team :-)

Laatst bijgewerkt door Herman Harperink op 29 jun 2007, 23:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2007, 23:45 

Herman Harperink schreef:
Joralf,

Dank!
Ik kan het niet helemaal alleen opzetten :-)
Stuur je de uitkomst wel even via pm en niet openbaar op het forum?
Zal ik je maar vast aan het 'vaste' team toevoegen? Dan communiceren we verder in het interne deel van dit forum.

Groet,

Herman

Is goed :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2007, 11:13 

Aha, oke!

Heb een alinea verkeerd gelezen en geinterperteerd. Dacht dat er iets stond in trend van "plaatsnaam"

Stormramp museum (brandweer museum :wink: ) ben ik 2 of 3 jaar terug al eens op bezoek geweest. Vroeger was Achterhoek misschien wel een hotspot, maar de laatste 10tal jaren is dat zover ik weet niet meer zo.

En wie is hier dat "team" waar over gesproken wordt :?:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jun 2007, 11:32 
Site Admin

Op dit moment:

Herman Harperink
Geert Molema
Sander van de Berg
Joralf Quist

Groet,

Herman

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 jul 2007, 09:29 

Ik wil wel een review van de vertaling doen (indien nodig natuurlijk).

Groetjes,
Frank

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jul 2007, 09:44 

Hallo,
of via herman.harperink apestaart skywarn.nl.

Zit er een fout in dit adres? krijg hem namelijk elke keer return met verzenden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jul 2007, 10:55 
Site Admin

Met welke foutmelding?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jul 2007, 13:25 

Met welke foutmelding?

Zal niet alles overnemen maar:

Citaat:
----- The following addresses had permanent fatal errors -----
hier het mailadres
(reason: 551 5.7.1 we do not relay)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jul 2007, 13:40 
Site Admin

Ja, ach ... linux is niet mijn ding en de server draait nu eenmaal onder Debian.
Ik heb in de posting mijn emailadres aangepast. Nu eens zoeken naar iemand die me met Debian kan helpen .. grrr. :-)

Herman

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jul 2007, 15:30 

Ja, ach ... linux is niet mijn ding en de server draait nu eenmaal onder Debian.
Ik heb in de posting mijn emailadres aangepast. Nu eens zoeken naar iemand die me met Debian kan helpen .. grrr. :-)

Herman

Met een beetje oefening kom je er wel, is mij al eens verteld ;)
Succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jul 2008, 23:30 

lijkt me leuk om ook als spotter mee te doen!!

ben veel buiten en zie veel !!

groet johan

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur