Het is nu 20 okt 2018, 01:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: HBO meteoloog?
BerichtGeplaatst: 19 jan 2009, 09:12 

Hallo,

ik had een vraagje of iemand van jullie weet wat je na de havo/(misschien HBO) moet gaan doen om Meteoloog te worden?
ben nu erg op zoek naar een school/opleiding omdat ik moet kiezen dit jaar welke richting ik wil gaan doen!

P.s. hebben jullie nog een plaatsje voor ''Het team'' ( hoef ik niet te wachten voor dat ik de havo heb afgemaakt :D 8) :wink: )

mvgr Jeroen Visser,
Voorthuizen

Profiel  

Berichttitel: Re: HBO meteoloog?
BerichtGeplaatst: 20 jan 2009, 15:13 

jeroenvisser schreef:
Hallo,

ik had een vraagje of iemand van jullie weet wat je na de havo/(misschien HBO) moet gaan doen om Meteoloog te worden?
ben nu erg op zoek naar een school/opleiding omdat ik moet kiezen dit jaar welke richting ik wil gaan doen!

P.s. hebben jullie nog een plaatsje voor ''Het team'' ( hoef ik niet te wachten voor dat ik de havo heb afgemaakt :D 8) :wink: )

mvgr Jeroen Visser,
Voorthuizen

Hoi Jeroen,
Als er een mogelijkheid was geweest om zonder te veel omhaal meteorologie op HBO-niveau te kunnen doen, dan zat ik nu niet op de Wageningen Uni maar al lang op die HBO in kwestie. Helaas dus... :?
Tot 1991 kon je bij het KNMI een interne opleiding volgen als je een (beetje fraai) vwo-papiertje kon overleggen. Tot zover ik weet is er ooit wel een HBO-opleiding meteorologie geweest, maar die is gestopt wegens een gebrek aan animo. Het hoe en wat van hoe die opleiding er ooit uitzag en waar het was, is me onbekend.

Gelukkig heb je voor het betere onweerchasen helemaal geen hoog-van-de-toren-blazend papiertje nodig. Gezond verstand, enige ervaring met het komen en gaan van allerlei dingen aan het zwerk, en een gezonde dosis enthousiasme en een rijbewijs zijn afdoende. 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 jan 2009, 17:13 

oh.. :cry:
das wel jammer ja :|
Maar wat jij zei over het KNMI staat nu ook nog op de site?!
dus het kan dus wel of moet je daar dan dus een VWO diploma voor hebben?!
Maja... toch bedankt alvast :D

p.s. Hebben jullie binne kort nog een bij eenkomst?
zou er graag heen willen :wink:

mvrg Jeroen 8)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 jan 2009, 10:22 

jeroenvisser schreef:
Maar wat jij zei over het KNMI staat nu ook nog op de site?!
dus het kan dus wel of moet je daar dan dus een VWO diploma voor hebben?!

Vóór 1991 kon je bij het KNMI solliciteren naar een interne opleiding als je dus een (op de exacte vakken spic en span) vwo-diploma kon tonen in combinatie met affinitiet voor meteorologie, modellering of stromingsleer, of noem maar iets op waarvan zij vonden dat het bruikbaar kon zijn.
Na 1991 is dat afgeschaft. Nu kom je er officieel alleen nog maar in als je een academische opleiding hebt afgerond. Dat kan meteorologie of klimatologie zijn, maar er zijn ook mensen die een graad in natuurkunde, modelleringstechniek of iets anders bruikbaars hebben gehaald. In de praktijk worden er soms mensen aangenomen die met een HBO eerst een andere functie bij het KNMI hebben verricht. Want de mogelijkheid tot interne scholing bestaat nog steeds, maar die is tegenwoordig helaas gesloten voor mensen buiten het bedrijf.
Dit alles staat niet op de KNMI-site. (Als ze in 1991 überhaupt al een site hadden.) Ik heb het ook alleen maar van andere mensen die ofwel daar werken ofwel destijds overwogen hebben de interne opleiding te gaan volgen. (Disclaimer: aan alles hierboven kunnen geen rechten worden ontleend. :wink: )

Als je erover denkt bij de commerciëlen aan de slag te willen (denk aan Meteo Consult), dan is men iets soepeler. Ook daar kan je natuurlijk niet zomaar naar binnen, maar soms hebben ze open sollicitaties voor bijvoorbeeld mediaweerman voor dat en dat gebied. Een leeftijd van 18+ (in de praktijk 20, 21 jaar), een aantoonbare affiniteit met het weer en de mogelijkheid om in Wageningen te kunnen gaan wonen is dan vaak voldoende om te solliciteren.
Meer daarover kan je vinden op de site van Meteo Consult.

Echter, er is toch wel degelijk een mogelijkheid om met een havo-diploma als meteoroloog bij het KNMI terecht te komen. Daarvoor moet je, na het behalen van je diploma, solliciteren bij het leger voor de functie Officier Meteorologie.
Als je door de strenge voorselectie komt, ben je in twee jaar klaar met de opleiding. Daarna ben je verplicht voor tenminste nog vier jaar in het leger te dienen. En daarna? Dan ben je vrij om te gaan en te staan waar je wilt - mét de titel Officier Meteorologie op zak.
Van een ex-meteoroloog bij het KNMI heb ik wel eens vernomen dat het KNMI nog ja zo bij is met ex-legermensen dan met afgestudeerden aan de gangbare opleiding. Mensen uit het leger schijnen goed van wanten te weten.

Hopelijk heb je wat aan deze lap tekst. :roll:

Groeten,
Hans.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 jan 2009, 17:23 

Heb er heel veel aan!,
Denk dat ik dat misschien ga doen(had er zelf ook al van gehoord).
En die voorselectie wat houd dat in>? Fysiek of mentaal?
bedankt in ieder geval!

Mvrg Jeroen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2009, 17:39 

Je bent niet de enige waarvan ik hoor dat hij mogelijk interesse heeft in de officiersopleiding meteorologie.
Het leger staat te schreeuwen om mensen, en dat is goed te zien aan de algemene informatie over de opleiding: die wordt bij het leger geheel of gedeeltelijk voor je betaald, terwijl ik op de civiele opleiding met een lachertje van de IB-Groep moet zien rond te komen. :wink:

Op deze pagina van de site van het ministerie van defensie kan je de algemene informatie over de opleiding vinden. Natuurlijk laten ze zich altijd van hun beste kant zien, want de legeropleiding schijnt ook nadelen te kennen.

jeroenvisser schreef:
En die voorselectie wat houd dat in>? Fysiek of mentaal?

Zoals dat dus.
Vroeger, toen de dinstplicht nog een opkomstplicht kende, moest je je best doen om afgekeurd te worden. Tegenwoordig is het leger een organisatie die uit beroepsmensen bestaat. Je komt er niet zomaar meer in.

Een kennis van mij zit sinds dit jaar in het leger. De keuring bestaat uit een lichamelijk deel en een aantal gesprekken en testen die aan moeten tonen of je geestelijk geschikt bent voor het leger.
Lichamelijk wordt er gekeken naar of je rug een beetje degelijk is, of je ogen goed zijn (ik zou worden afgekeurd omdat ik kleurenblind ben, ver(____) lastig met sommige weerkaarten :wink: ), of je een goed uithoudingsvermogen hebt, niet te dik bent en of je geen rare allergieën hebt. Tegelijk zijn er ook gesprekken met o.a. een psycholoog die kijkt of je geestelijk stabiel bent, rationeel denkt en hard genoeg bent om succesvol te dienen in het leger. Ze schijnen gemene vragen te kunnen stellen over je verleden, op zo'n manier dat je vanzelf door de mand valt als je ergens over liegt.

Voor wie niks te verbergen heeft, lichamelijk wel wat kan verdragen en niet kleurenblind is, is er vermoedelijk een goede kans om door de keuring heen te komen.
De vereiste vooropleidingen zijn nog breder dan ik dacht, maar als je de havo doet is het bijna noodzakelijk om straks profiel N&G of N&T te kiezen, en voor de exacte vakken cijfers boven een zes te halen. E&M kan ook, maar dan zou je natuurkunde en wiskunde B er bij moeten nemen als keuzevakken, wat het naast economie nodeloos zwaar zou maken. Als exacte vakken niet je allersterkste punt zijn, kan je het beste N&G kiezen.
Heb ik ook gedaan, om dezelfde reden. :oops:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur