Het is nu 19 jun 2018, 00:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beetje hulp nodig!
BerichtGeplaatst: 02 mei 2009, 17:10 

hallo beste mensen van skywarn,

ik ben een beetje aan het kijken voor foto camera's en vroeg me af of jullie misschien konden helpen.
wat voor camera's jullie bv. gebruiken.
heb pas een laptop aangeschaft met een draadlose internet verbinding maar heb nu weer geld om (eindelijk :) )een goede fotocamera te kopen.
paar vraagjes:

- welke merken raden jullie mij aan.
- In welke prijs klasse liggen de camera's (niet al te duur graag 8) !)
- Of er nog evt. assesoires nodig zijn om er mee te chasen

nou dat was het dan wel zo ongv. :wink:

alvast bedankt!,
Jeroen Visser
Voorthuizen

Profiel  

Berichttitel: Re: Beetje hulp nodig!
BerichtGeplaatst: 03 mei 2009, 14:38 

jeroenvisser schreef:
hallo beste mensen van skywarn,

ik ben een beetje aan het kijken voor foto camera's en vroeg me af of jullie misschien konden helpen.
wat voor camera's jullie bv. gebruiken.
heb pas een laptop aangeschaft met een draadlose internet verbinding maar heb nu weer geld om (eindelijk :) )een goede fotocamera te kopen.
paar vraagjes:

- welke merken raden jullie mij aan.
- In welke prijs klasse liggen de camera's (niet al te duur graag 8) !)
- Of er nog evt. assesoires nodig zijn om er mee te chasen

nou dat was het dan wel zo ongv. :wink:

alvast bedankt!,
Jeroen Visser
Voorthuizen

Hoeveel geld wil je er max aan uitgeven? Ikzelf gebruik de canon EOS 400D deze kost(e) ongeveer 450 euro. Nu is er de 450D welke nog iets duurder is. Als je liever onder zoon bedrag blijft kun je ook een compact camera kopen, Ik raad Canon daarvoor aan,Canon heeft een groot asortiment compact cameras. Ikzelf heb 3 jaar met een compact camera gefotografeert en dat beviel mij prima! De compact's van Canon hebben veel opties. Je kan de ISO,sluiter,diafragma zelf instellen. Een nadeel bij bliksem fotografie is dat je max 15 sec-sluiter kan gebruiken bij de compact's

daarvoor raad ik je een Spiegelreflex met BULB stand aan. Als je ook bliksem wil fotograferen heb je ook een statief nodig anders word je foto erg wazig met lange sluitertijden. Het besten is om een spiegelreflex te kopen. Deze zijn wel duur. Maar daarmee heb je meer opties-oneindige sluitertijd. Hogere diafragma(meestal)-keuze uit verschillende lenzen enz.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 mei 2009, 07:03 

oke bedank :D

ik had ook ondertussen van verschillende mensen gehoord over canon.
ik neem aan dat je die spiegel reflex lenzen los kan kopen?!

maar goed ik ga nu eerst zorgen voor een camera en statief.

iniedergeval bedankt voor je reactie 8)

gr jeroen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 mei 2009, 10:23 

Sorry, heb er zelf niet veel verstand van maar kreeg toevallig net een mailtje van bol.

Ik dacht ik post het wel even, wie weet is het wat ;)

http://www.bol.com/nl/p/elektronica/can ... index.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 mei 2009, 21:11 

Hoi Jeroen,

mmmz, dit was eigenlijk meer een topic voor onder 'techniek'.... Maar goed, voor de weerfotografie is een goede digi spiegelreflex (DLSR) eigenlijk noodzakelijk (als al aangegeven). Dat gezegd hebbende zijn de lenzen uiteindelijk bepalend voor een flink stuk van je foto-kwaliteit, flexabiliteit maar ook de prijs van het geheel :? :x ...

Ik vind het daarom verstandig om een top-merk als Nikon of Canon te kiezen. Niet omdat bv Olympus en Sony geen goede cam's zouden hebben, maar voor de twee topmerken is zoveel te koop, ook weer van andere toeleveranciers. Bovendien zijn er veel kenners en is er op het net ontzettend veel te vinden aan kennis en tips voor deze merken.

Om te beginnen is geen topmodel nodig, als er maar wel de goede lenzen op passen, die lenzen zijn a.h.w je investering voor de toekomst. Bij Nikon bv de D60, je kan dan later altijd nog kiezen voor een duurdere cam (alleen de body) als je dat zou willen. Als lens gaan voor een zoomlens, minstens 18-55mm, maar liever nog 17-85, of 18-105 o.i.d. Deze lenzen zijn vaak ook als kitlens bij de camera te krijgen (kitlens = lens samen met de cam te koop als set, is vaak prijstechnisch gunstig). Voor de weerfotografie is het (groothoek-)bereik van zeg 18 tot 35mm vaak belangrijk om een goed (overzichts-)beeld vast te leggen. Daarbij geeft het inzoombereik je 'in het veld' de nodige flexabiliteit zonder dat je lenzen hoeft te wisselen.

Houd er bij je prijstechnische overwegingen ook rekening mee dat het vaak toch wat duurder uitpakt als in 1e instantie gedacht, je koopt al gauw toebehoren als een tas, statief, uv-filter, draadontspanner en een extra accu erbij omdat je die in de praktijk eigenlijk al snel gewoon nodig hebt. Ook zul je wat tijd moeten besteden om de werking van zo'n DSLR door te krijgen, als je zo'n cam op 'automatisch' of 'landschap' stand laat staan behaal je niet de beste resultaten. Die tijd die je in het leren stopt zal zich later dubbel en dwars terugbetalen in foto's waar je trots op zult zijn!

succes en groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 mei 2009, 10:56 

hallo Hans,

Bedankt voor je reactie, ik zal de volgende keer opletten wat ik waar plaats :roll:

Ik heb al zitten kijken en ik heb men oog laten vallen op de canon 1000d met kitlens 18- 55 IS
Weet u of dat een beetje goeie keuze is?
Die draad ontspanner waar is die voor ?want ik ben niet echt bekent met die camera's! :oops:
Zou je me dat nog willen uitleggen?

Aan Chrisy76:
Ik had deze advertentie net gevonden en een kwartiertje later had jij hem gezet op het forum :wink:
Maar alsnog bedankt hoor! 8)

Gr. Jeroen
voortuizen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 mei 2009, 22:46 

Hoi Jeroen,

die 1000d is het instapmodel uit de EOS serie, en is als zodaning compatible met de EF lenzen serie en de EOS serie accessoires. Dat lijkt me dus wel goed zitten. En als gezegd, je kan de camera in zo'n geval altijd later vervangen door een hoger model terwijl je de lens/lenzen kunt meenemen.

De draadontspanner (of eventueel een draadloze afstandbediening) heb je nodig als de camera op statief staat omdat lange sluitertijden of BULB modus gebruikt wordt. Als je dit (nog) niets zegt: zeg maar nodig voor de bliksemfotografie! Welke je voor de 1000d nodig hebt kon ik zo vlug niet vinden bij Canon (ik heb niet zo'n kijk op alle Canon-spullen, ik gebruik zelf Nikon). Voor de zekerheid dat nazoeken op het internet of bevragen bij je plaatselijke fotohandelaar. Toebehoren kopen in de plaatselijke fotowinkel is sowieso handig, dan kun je er ook vragen over stellen en zo.

succes - Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 mei 2009, 11:21 

Ik vertrouw op een Canon Powershot S5. Simpele camera met ook de mogelijkheid tot handmatig instellen. Vooral het compacte formaat ( en de evenzo compacte prijs ) sprak mij aan. Tevens een robuuste camera wat in bepaalde weersomstandigheden/chases meer dan handig is... Nu moet ik wel toegeven dat ik voor mijn werk erg handig moet zijn in photoshop dus ik kan echt het optimale uit die camara krijgen i.c.m photoshop. Maar zoek je een niet te gecompliceerde doch effectieve camera dan is dit mijn aanrader.

Maar als ik lees wat verder hier zo een beetje de standaard is kan ik niet anders dan concluderen dat ik wellicht de meest basale uitrusting van allemaal bezit. Gelukkig heeft mn chase vehicle een actief achterdifferentieel om alles goed te maken!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur