Het is nu 23 jun 2017, 07:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17 mei 2009, 11:47 

Goedemiddag allemaal!

Ik wilde hier graag even een topic openen over het één en ander dat ik nog aan vragen heb.
Zoals wellicht bekend is heb ik vorig jaar een stormchase gedaan en is het iets geworden waarmee ik door wil gaan en ook wel tijd in wil steken.
Daarbij hoort ook een zogenaamd "profielwerkstuk" dat ik dit jaar ga maken voor school, een groot werkstuk waar minimaal 80 uur werk in gestoken moet worden.

Veel termen zijn bij mij bekend, gewoon veel geleerd op deze trip, en ik weet denk ik ook wel redelijk hoe een ontstane onweersbui werkt (wellicht wat basaal).
Zaken als voorspellingen maken is voor mij nog onduidelijk en wat dat betreft heb ik nog flink wat te leren denk ik. :roll:

Daarom maar eens beginnen met de volgende vraag: Hoe zijn jullie allemaal begonnen in dit "wereldje"? Zijn daar meteorologische studies aan vooraf gegaan, ik begrijp dat dat niet persé een vereiste is voor chasen, of hebben jullie dit ergens anders door lezen of andere lessen geleerd? Waarmee/Waar moet ik beginnen?

Ik ben trouwens in het bezit van het boek "Storm Chasing Handbook", ook wel de Stormchase bijbel genoemd ;). Werd ons aangeraden door één van de bestuurders tijdens de trip, alles wat je onderweg nodig hebt staat erin. Ook zaken als strategie bij het voorspellen worden besproken. Het niveau lag daarvan denk ik net wat te hoog voor mij, maar het is een mooi boek.

Alvast heel erg bedankt! Ik ben benieuwd! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 mei 2009, 10:58 

Chrisy76 schreef:
Daarom maar eens beginnen met de volgende vraag: Hoe zijn jullie allemaal begonnen in dit "wereldje"? Zijn daar meteorologische studies aan vooraf gegaan, ik begrijp dat dat niet persé een vereiste is voor chasen, of hebben jullie dit ergens anders door lezen of andere lessen geleerd? Waarmee/Waar moet ik beginnen?

Da's een heel goede vraag die een beter antwoord verdient dan dat ik nu kan geven. Ben zelf vw.b. de meteorologie een leek, maar kan natuurlijk wel aangeven waar ik op let en hoe (en waarom) ik wel of niet een chase plan. So-wie-so misschien een leuk forum-topic...

Ik kom er nog op terug.

groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 mei 2009, 15:07 

Prima ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 mei 2009, 21:11 

Mijn opa had een verrekijker waarmee hij naar vogels keek. Dus wou ik ook een verrekijker. Daarmee keek ik vaak naar de sterren.

15 jaar later kreeg ik een baan aangeboden die ik weigerde onder andere omdat ik bij de baan die ik toen had meer en betere cursussen kon doen. "Maar je kunt bij ons ook alle cursussen doen die je wilt, ok, geen cursus sterrenkunde..."

En toen dacht ik: hey, sterrenkunde. Ik zocht op internet een programma op dat de posities van sterren liet zien en zocht deze sterren op met de verrekijker. Ik zag meer sterren dan er in het programma zaten... dus schreef ik zelf een programma met meer sterren er in. Toen moest ik wel een telescoop kopen om al die sterren te zien en zo kwam ik bij de sterrenwacht terecht.

Daar ging ik foto's maken van de sterrenhemel, maar 's zomers lukte dat niet omdat het dan niet echt donker wordt. En dus gingen we maar foto's maken van bliksem. Na drie 'onweersavonden' was het al wel duidelijk: aan de weerberichten op de radio en TV heb je weinig als je wilt weten of het gaat onweren.

Dus... zelf maar gaan zoeken op internet. Er is erg veel te vinden van makkelijk tot erg moeilijk. En vooral blijven vragen... leuk dat Cape met onweer te maken heeft, maar wat is het? Wat is een dauwpunt? Wat is de invloed van wind op buien? Waar kan ik welke gegevens vinden? En dat is iets wat nog steeds verder gaat. Steeds als ik iets nieuws begrijp zoek ik weer iets op dat net wat moeilijker is...

Daniel

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 mei 2009, 22:44 

Leuk, bedankt voor je antwoord :)
Leuk verhaal!

Dus vooral zoeken en lezen op internet begrijp ik. Iets wat ik ook al doe trouwens, en het klopt inderdaad wel dat je er steeds meer van gaat begrijpen, ook al ben ik nog niet ver ;).

Thx!

PS: Worden er nog websites aangeraden? En zijn er nog meer mensen met verhalen? ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 mei 2009, 21:52 

Ja, er zijn nog meer mensen met verhalen.

"Er zijn mensen die het weer wel los kunnen laten maar dat niet willen, en er zijn mensen die het weer wel los willen laten maar dat niet kunnen."

Interessante vraag, hoe we in dit wereldje zijn beland. De meesten zijn eerder of later in hun leven het wereldje ingerold vanwege hun werk, een aanverwante hobby of door een plotselinge, heftige ervaring.
Maar je hebt ook een groep mensen waarbij geen oorzaak aan te wijzen valt. Bij hen lijkt weerkunde en sommige vakgebieden daarin (zoals onweerchasen) aangeboren te zijn. Ik ben er eentje van die laatste groep.
Een voorliefde voor weerkunde (maar ook geologie) heeft er altijd al ingezeten en ik heb er ook eigenlijk mijn hele leven al gebruik van gemaakt. Dat ik een boerenzoon ben was dus wel een leuke bijkomstigheid, maar de boerenafkomst is niet de reden waarom ik aan weerkunde doe.

Zodra je de lastigste jaren van je leven gehad hebt kan je de hobby in een beter format gieten en dan krijg je ook meteen door waarmee je verder wilt. En dan gaat het (hoe saai ook, er was bij mij niets spectaculairs aan :roll: ) gewoon vanzelf bepaalde richtingen op. Je wordt lid van diverse verenigingen waar je soortgenoten tegenkomt, gaat eens wat fotograferen, leren en uitproberen op onweergebied, meldingen insturen en ervaring opbouwen door bepaalde situaties te leren kennen en aanvoelen. Daarna ga je je rijbewijs halen en dan eens kijken of het bevalt om zelf het onweer op te zoeken in plaats van andersom. Nou, dat beviel dus inderdaad zodat dat een blijvertje werd.
In de tijd erna ben ik nog wat bijbeunen bij Skywarn en bij de onweerredactie van een bekende weervereniging.

Wat de toekomst zal brengen? Da's een goeie. Omdat ik thuis het boerenbedrijf niet op zal volgen moet je toch iets anders met je leven aan dan de tien generaties voor me hebben gedaan. Dan maar het aangename met het nuttige verenigen en letterlijk werk van je hobby maken: meteorologie studeren. Dat is echter heel veel wiskunde en veel computers kijken. Of ik de rest van mijn leven achter een TFT-scherm wil eindigen? Dat weet ik nu nog niet.
Op hobbymatig vlak is het even moeilijk om te zeggen wat er gebeuren zal. Sinds ik studeer ben ik er financieel aanzienlijk op achteruit gegaan, dus voorlopig ben ik al héél blij als ik de brnadstof kan blijven betalen om in ons thuisgebied zo nu en dan op chase te kunnen gaan. Maar op de lange termijn zou ik best eens het Amerikaanse werk willen zien.
Maar wat ik wel weet is dat weerkunde als hobby iets is waarmee ik het van begin tot eind moet doen, want ik wil het weer soms wel van me afzetten, maar ik kan het niet. En da's helemaal geen straf. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 mei 2009, 13:11 

Ik heb mij altijd al geïnteresseerd in het weer. Altijd ging ik kijken naar het onweer- aanstormende buien. Maar 1 august 2006 heeft de doorbraak gemaakt. Op een normale zomer-avond kwam er een viesv uitziende geel-groene lucht aan. Diverse CC’s volgde erna. Maar daarna kwam er een agressieve CG kern welke om de 10-20 seconde CG’s produceerde. Ik ben dat meteen gaan filmen. Waarneer de bui weg dreef richting oost zag ik in het westen de lucht opnieuw oplichten. Ik ben toen even naar mijn broers kamer gegaan om daar naar het onweer te kijken. Een plek waar ik weinig zicht op had wilde ik toch bekijken. Ik steek mijn hoofd dus uit het raam en het eerste wat er gebeurt is dat een zeer sterke CG op ongeveer 200 meter van mij insloeg in een hijskraan. Ik zag de vonken naar beneden vallen. Ik ben zo geschrokken van de knal die hij bracht dat ik in elkaar zakte van de schrik. De CG welke hiervoor zorgde was denk ik een CG+ of een zeer krachtige –CG

Na 15 minuten begon ik weer bij te komen van de schrik. Ik pakte dus mijn camera en wilde vanuit de woonkamer beginnen met filmen(ik durfde niet meer voor het raam te staan) Ik zette mijn camera aan,er kwamen diverse foutmeldingen van de geheugenkaart. Er stonden diverse goede CG filmpjes op van eerder die avond maar niks werkte meer na de cg ie op 200 m insloeg. Ik heb de geheugenkaart kunnen weg gooien. Het onweer ging nog 1 uur lang door. Ik heb nog 2 weken de angst gehad dat ik niet meer naar het onweer durfde te kijken. Maar door die CG Active bui is onbewust mijn weerhobby ontstaan.

Ondanks de angst die ik had ontdekte ik de weerforums,raders, Ik heb heelveel op teleweer en weathernews naar de weerfoto’s-Radar beelden gekeken. Sindsdien ging het snel. Vanaf augustus 2006 ben ik dus begonnen met weerfotografie met nadruk op ijshalos-onweer- winterlandschappen. Zo is het in 2007,2008,2009 nog steeds en ik hoop dat het zo blijft! Ik wil wel beter leren hoe de lifted index in elkaar zit+ al het andere.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 mei 2009, 19:28 

Thx!
Erg leuk het één het ander te lezen ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 mei 2010, 02:32 

hallo lieve all,

Ik had volgens mij een brief gestuurd met een informatie aanvraag hierdoor ben ik in contact gekomen met Bernard Hulshof. Hij heeft mij de eerste beginselen aangeleerd.En op dat moment was ik de enige vrouw in Nederland die chases deed.Nu chase ik vooral virtueel in USA omdat je daar gewoon onwijsveel leert. wunderground en unisys.

Helaas ben ik Bernard uit het oog verloren

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur