Het is nu 20 okt 2017, 15:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 aug 2009, 14:09 

De discussie rond de alarm criteria is weer actueel.

Dit artikel is van nos.nl 21-08-09

Staatssecretaris Huizinga kan zich voorstellen dat de criteria voor het afgeven van een weeralarm worden aangepast. Het KNMI waarschuwde gisteren voor extreme weersomstandigheden, maar die bleven uit.

Huizinga benadrukt dat het om lastige afwegingen gaat en dat het nu eenmaal een voorspelling is. Het KNMI overlegt met andere weerinstituten, de politie, de ANWB en andere betrokkenen of er iets moet veranderen. Volgens Huizinga komen de conclusies in oktober naar buiten.

Ze denkt aan een soort sms-service waarmee mensen in een bepaald gebied worden gewaarschuwd voor slecht weer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 aug 2009, 15:20 

Tja, dit ruikt wel naar een kans voor Skywarn Nederland.
Ik denk dat we toch weer een serieus moeten gaan nadenken en ook wat serieuzer omgaan met skywarn.

Het is ook noodzaak dat het nut van skywarn bewezen wordt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 aug 2009, 15:44 

Hey Piet,
wat had je in gedachten? Om met een verwachtings/waarschuwingskaart te komen op de hoofdpagina bijvoorbeeld?
Dat gaat wel flink wat bezoekers trekken als het eenmaal bekend is :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 aug 2009, 16:24 

Ferry schreef:
Om met een verwachtings/waarschuwingskaart te komen op de hoofdpagina bijvoorbeeld?

Dan moeten we een hoop kennis meer in huis gaan hebben, maar dreigen we ook (veel) meer verantwoordelijkheid op ons te nemen dan gewenst of gepast is... met de nu weer opgelaaide discussie op wel/niet weeralarm, of misschien liever wat dan het 'gewicht' van zo'n bericht moeten zijn is wel een hiaat te constateren waarin Skywarn zinvol zou kunnen opereren. Als ik bijvoorbeeld een buitenevement organiseer en ik zou weten dat het KNMI veel terughoudender zou moeten worden (dat is overigens niet mijn mening in deze, begrijp me goed) en zou de meldcentrale van Skywarn kennen dan zou ik me gauw aanmelden als afnemer van berichten.

In principe opereren we als chasers/spotters in het nu, we nemen verschijnselen waar als ze gebeuren. Het prognotiseren, opstellen van verwachtingen, en op basis daarvan berichten NL in sturen is natuurlijk een heel ander terrein. Mocht het KNMI (zoals er nu sprake van is) deze waarschuwingen en alarmen meer gaan regionaliseren en - wie weet- die sneller willen kunnen aanpassen dan kunnen wellicht onze meldingen ook voor het KNMI aan belang winnen. Dat men bij het KNMI samenwerking met/gebruikmaking van gegevens van amateurs niet per se uitsluit is bijvoorbeeld te zien aan de recente samenwerking het HetWeerActueel.

groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 aug 2009, 17:23 

Drpetje schreef:
De discussie rond de alarm criteria is weer actueel.

Dit artikel is van nos.nl 21-08-09

Staatssecretaris Huizinga kan zich voorstellen dat de criteria voor het afgeven van een weeralarm worden aangepast. Het KNMI waarschuwde gisteren voor extreme weersomstandigheden, maar die bleven uit.

Huizinga benadrukt dat het om lastige afwegingen gaat en dat het nu eenmaal een voorspelling is. Het KNMI overlegt met andere weerinstituten, de politie, de ANWB en andere betrokkenen of er iets moet veranderen. Volgens Huizinga komen de conclusies in oktober naar buiten.

Ze denkt aan een soort sms-service waarmee mensen in een bepaald gebied worden gewaarschuwd voor slecht weer.

De pers kan er wat van. In mijn (en niet alleen mijn) beleving zijn gister alleen de zware windstoten niet voorgekomen, is wel het criterium voor zwaar onweer gehaald (op basis van ontladingsfrequentie), was er sprake van grote hagel en ontstonden de buien die voor de grote buienlijn uitliepen wel degelijk verrassend (en dus gevaarlijk) snel!

Het geweeklaag over het breed uitzetten van een weeralarm voor heel NL lijkt me vooral een kwestie van perceptie/verwachtingspatroon van Jan Publiek en een aantal belanghebbende organisaties en komt bij mij wat wrang over zeker gezien het feit dat een boerin dodelijk door de bliksem getroffen werd ondat nog op het laatst vee binnengehaald moest worden. In i.i.g. dit geval nog niet genoeg gewaarschuwd dunkt me.

De discussie over herinrichting van het systeem en overleg met andere organisaties is overigens niet n.a.v. gisteren maar al vorig jaar geinitieerd n.a.v. ook toen discussie over uitgegeven weeralarmen.

Mijn persoonlijke mening: Voor een groot deel geldt dat deze waarschuwingen en alarmen niet goed worden begrepen, net zoals men altijd spreekt over weersvoorspellingen, terwijl het gaat om verwachtingen op basis van kansberekeningen. Als we als verwachtingspatroon hanteren dat het KNMI 24 uur vooruit precies moet kunnen aangeven waar er waar gat gebeuren met een max afwijking van 5km en 10 minuten dan zal ons aller KNMI daar nooit aan kunnen voldoen. We moeten 'gewoon' goede notie nemen van zo'n bericht en op die dag goed opletten wat te doen en wat te laten. Dit dan organisatoren en de horeca geld kost leg ik naast me neer, hoort bij het ondernemersrisico. Als het twee dagen lang aangekondigd zwaar had geregend zonder weeralarm had dat meer geld gekost..
Natuurlijk kan 'altijd alles' beter, als men het systeem kan verbeteren (actualiteit, verdere regionalisatie) dan moet dat zeker ook gebeuren. Als Wilber op Weerwoord aangaf: wellicht kan Skywarn NL daarin ook iets betekenen (goed gesproken Wilber!)

groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 aug 2009, 09:34 

Ferry schreef:
wat had je in gedachten? Om met een verwachtings/waarschuwingskaart te komen op de hoofdpagina bijvoorbeeld?

Zoiets bijvoorbeeld, ik heb er wel enkele ideën voor die ik in de aankomende rust periode eens zal gaan uitwerken en op papier zetten.

het is uiteraard ook noodzaak dat er gecertificeerde spotters komen (HEEL VEEL!) anders heeft het toch allemaal geen nut.

misschien tijd om nog eens een keer een meeting te organiseren?

gr. Piet

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 aug 2009, 09:46 

Piet Berger schreef:
Ferry schreef:

Zoiets bijvoorbeeld, ik heb er wel enkele ideën voor die ik in de aankomende rust periode eens zal gaan uitwerken en op papier zetten.

Let er hierbij op dat we binnen de doelstellingen en haalbaarheid van Skywarn NL blijven, zie m'n eerdere antwoord aan Ferry in dit topic.

Piet Berger schreef:
het is uiteraard ook noodzaak dat er gecertificeerde spotters komen (HEEL VEEL!) anders heeft het toch allemaal geen nut.

misschien tijd om nog eens een keer een meeting te organiseren?

gr. Piet

Ja, dat bepaalt idd de 'kritische massa' als het gaat om het functioneren van Skywarn. Ik heb hierover (het belang van certificering als potentieel middel om spotters aan te trekken c.q. behoud van huidige geinteresseerden) al eens (per mail) met Herman gecommuniceerd en ik kom binnenkort in het 'Skywarn intern' gedeelte met een concept voorstel, wat ik overigens eerst aan Herman wil voorleggen. Heb na a.s. dinsdag tijd!

vriendelijke groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 aug 2009, 12:39 

Een nieuwe meeting zou denk ik veel nut hebben!
(Na zeisoen??)

Dan kan ik waarschijnlijk wel komen :mrgreen:

Grz jeroen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 aug 2009, 15:23 

Skywarn zou niks kunnen doen bij het verbeteren van weeralarmen. Wij meldden immers pas als het zware weer in kwestie er al is. Maar wel zou Skywarn nut hebben bij het verbeteren van een volgend weeralarm.
We wachten even het voorstel van Hans 1 af.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 aug 2009, 13:46 

Hans Nienhuis schreef:
Skywarn zou niks kunnen doen bij het verbeteren van weeralarmen. Wij meldden immers pas als het zware weer in kwestie er al is.

Idd kunnen wij niks betekenen betreffende een voorwaarschuwing.
Ik snap het sowieso eigenlijk niet, ze willen het nu regionaal gaan doen. Echter dit is erg moeilijk (nagenoeg onmogelijk)
De taak die skywarn kan vervullen is het waarschuwen als het zware weer er daadwerkelijk al is.
Een getrained spotter zou die taak heel goed kunnen vervullen. maw doorgeven trekrichting bui en wat er gebeurd.

Het is dan taak aan het knmi om dan eventueel regios gaan te waarschuwen met alle info van ons en de (radar) data die zijzelf hebben, maw dat zij beter nowcasten.

Het is maar een soort van. Iets wat op een volgende meeting ter spraken kan komen.

gr. Piet

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 aug 2009, 14:42 

Het is misschien maar een idee maar;

Is het misschien mogelijk om een soort van kaart te maken die aan geeft waar ''wij'' vinden dat het gevaarlijk is en/of gevaarlijk kan worden.

Een soort van estofex maar dan in de tint van skywarn nl.

Ik weet niet of dat mogelijk is en of jullie het een goed idee vinden.

Maarja als niemand met ideen komt is het ook geen ''discussie'' :mrgreen:

grZ jeroen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 aug 2009, 17:59 

jeroenvisser schreef:
Het is misschien maar een idee maar;

Is het misschien mogelijk om een soort van kaart te maken die aan geeft waar ''wij'' vinden dat het gevaarlijk is en/of gevaarlijk kan worden.
Een soort van estofex maar dan in de tint van skywarn nl.

Jeroen,

Het idee is goed, maar het zou betekenen dat Skywarn in dat geval ook de verantwoordelijkheid moet nemen voor het geval we ernaast zitten. Die verandwoordelijkheid kan ver gaan (denk aan claims) en zoiets willen (en kunnen!) we niet dragen.
Bovendien: kunnen wij het beter dan de getrainde en ervaren mensen bij ESTOFEX? Ik denk het niet. :wink:

En zelfs als Skywarn dat wel zou willen, dan nog kom je nog een hoop kleine problemen tegen, zoals het vinden van iemand die zijn schouders daaronder zet. En uiteraard het probleem van rechten en copyrightschendingen.
Waar zouden wij als particulieren onze informatie vandaan moeten halen? Juist: van andere weerwebsites met kaartmateriaal. En zowel op de producten van die sites als op de Uitvoer van de modellen hangen meer rechten dan je in eerste instantie zou denken. Sterker nog: het enige dat eigenlijk mag is het kijken naar de kaarten. Wie het héél strict bekijkt, komt erachter dat zelfs zoiets simpels als een schermafdruk zonder bronvermelding al verboden is. En dat geldt niet alleen voor het zichtbare product (de kaart), maar óók voor de informatie die erin besloten ligt (de meteorologische parameters, verwachtingswaarde en conclusies daarvan. :?
Wil je dat omzeilen, dan betaal je voor een licentie voor het tonen van bijvoorbeeld het kaartmateriaal van de DWD (geloof het of niet) op jaarbasis al € 12.000,-.

Kortom: dat valt geheel buiten de mogelijkheden en het doel van Skywarn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 aug 2009, 18:31 

Het hoeft niet zo groot aangepakt te worden en ik zat ook meer te denken dat we misschien wel ''zoiets'' kunnen maken en dat dan als uitvals basis gebruiken en eventuele spotters natoe te sturen.(een soort strategische map)?!

Mits skywarn iets groter is... maarja het was ook maar een idee :wink:

12.000 euro is veel geld (misschien in de toekomst sponsers zoeken?)(idee :!: )
hoeft niet direct 12000 euro te zijn maar dan gewoon om eventuele investeringen te doen, in skywarn NL..

zit VOL met ideen vadaag! 8)
Soms misschien een beetje overdreven:D

grZ jeroen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 dec 2009, 23:22 

Wel daar-is-ie-dan: het Weeralarm nieuwe stijl. Uit het KNMI nieuwsbericht:

"21 december 2009 - Met het nieuwe Weeralarm verbetert de kwaliteit van het Weeralarm evenals de manier waarop het Weeralarm tot stand komt. Dat heeft staatssecretaris Huizinga (Verkeer en Waterstaat) vandaag duidelijk gemaakt bij de presentatie van het nieuwe Weeralarm in het gebouw van het KNMI in De Bilt. Het nieuwe Weeralarm gaat het KNMI uitgeven per regio of zelfs per provincie."

Zie het volledige bericht Nieuw Weeralarm waarschuwt doeltreffender voor zeer extreem weer. Op diezelfde pagina een link naar het volledige document "Een vernieuwd Weeralarm - Aanpassing weeralarmcriteria en -systematiek per 1 februari 2010" (PDF).

Ondanks dat ik persoonlijk enige twijfel heb aan de noodzaak van deze herzieningen ziet de systematiek er beter uit qua woordkeuze, proces(-beschrijving) en regionalisatie, hoewel er m.i. in een aantal zaken niet echt veel nieuws is (e.e.a. was al opgepakt/verbeterd). Nu maar hopen dat Joop Atsma tevreden is :twisted: en dat de media niet weer de zaak skyhigh te ver opblazen als er een alarm of waarschuwing gegeven wordt. :?

In het PDF-document wordt ook gesproken over communicatie via SMS en de suggestie wordt gedaan om dit niet alleen aan abonnementhouders o.i.d. te doen maar door de overheid aan het volledige publiek gezien het maatschappelijk belang. Dat zou in mijn beleving op het pad van de commerciële weerbureaus komen en mogelijkerwijs ook op dat van Skywarn (blijft natuurlijk wel zo dat spotters fijnmaziger kunnen rapporteren en aldus op z'n minst een goede aanvulling zijn en blijven). We zullen moeten afwachten hoe e.e.a.zich ontwikkelt.

groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 dec 2009, 21:44 

Hans en all,

Ik denk zeker dat Skywarn NL nog steeds een goede bijdrage kan leveren, juist nu er ook regio waarschuwingen en alarmen worden afgegeven.
Het watch en warning principe klinkt overigens bekend in de oren...
Wat ik mij wel afvraag is of een weeralarm in de toekomst vaker terecht wordt afgegeven, omdat er meer partijen betrokken zijn kon het wel is een rommeltje worden.

Misschien kunnen we weer is bij elkaar komen begin 2010?

Prettige dagen!
Peter

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur