Het is nu 22 jan 2018, 17:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stormchasetour US
BerichtGeplaatst: 04 jan 2011, 20:51 

Hallo allemaal,

zoals in mijn voorstelrondje is te lezen overweeg ik dit jaar in mei/juni een bezoek te brengen aan de US voor een stormchase tour. Wordt nog wel even doorsparen, maar ik hoop dat dat gaat lukken. Verlof van mijn werk heb ik al geregeld.

Nu ben ik in de kerstvakantie op zoek gegaan naar concrete mogelijkheden op dit gebied. Maar.. het is duidelijk een bomen en bos verhaal. Waar moet ik nou aan denken/op letten bij het eventueel boeken van zo'n tour. Ik hoop ik dat hier wat tips kan krijgen.

Ik heb zelf het volgende lijstje aandachtspunten opgesteld:
- hoe zit het met veiligheid
- hoeveel ervaring hebben de gidsen ?
- zit je daar direct bij in de auto, om zit in een "volg"auto met alleen een chaffeur, eventueel met intercom
- met hoeveel zit in de auto/van (en heb je een plek aan het raam)
- in hoeverre hebben de gidsen beschikking over (realtime) weergegevens
- wat zit er bij de reis inbegrepen
* veelal vervoer overdag en hotelkamers
* soms afhalen/brengen van een vliegveld
* eten zit er niet bij in
- en dan natuurlijk nog wat het kost, en hoe lang de tour duurt en wanneer (bij mij wordt het eind mei of begin juni).

Ik kan me voorstellen dat er nog (veel) meer is. Wellicht zijn er hier al "ervaren" personen op dit gebied. ALle tips zijn welkom!

Met vriendelijke groet,
Jos Bredek

Profiel  

Berichttitel: Re: Stormchasetour US
BerichtGeplaatst: 26 jan 2011, 15:09 

Dag Jos,

Ik ga dit jaar voor mijn 2e chase naar Amerika, ik zal eens kijken wat ik kan beantwoorden...

[Jos] hoe zit het met veiligheid

Het zou niet realistisch zijn om te zeggen dat het zonder gevaar is. Je begeeft je in de buurt van onweersbuien en daar is altijd bliksem. Daarnaast zul je duizenden kilometers rijden. Het gevaar van tornado's is niet zo heel groot (probeer er eerst maar eens een te vinden :)).

[Jos] hoeveel ervaring hebben de gidsen ?

Dat varieert sterk. Chasen is populair en er komen steeds meer bedrijfjes die er geld aan willen verdienen. Cloud9, Silver Lining en Tempest Tours bestaan al heel lang en zijn zeer ervaren.

[Jos] zit je daar direct bij in de auto, om zit in een "volg"auto met alleen een chaffeur, eventueel met intercom

De boven genoemde bedrijven rijden met 2-4 busjes. Tussen de busjes is er met bakkies contact. Mijn ervaring bij Cloud 9 was dat je wel eens geen idee hebt van wat het plan is, zeker als je achterin een bus zit. Cloud 9 heeft wat dat betreft ook niet zo de drang om echt veel uit te leggen: 's ochtends een korte briefing en voor de rest: sit and watch. Er is wel mobiel internet (met wifi) dus met mijn eigen laptop kon ik toch goed volgen wat er gebeurde.

[Jos] met hoeveel zit in de auto/van (en heb je een plek aan het raam)

Even kijken, 18 + 4 begeleiding bij een volle tour bij Cloud 9, verdeeld over 2 vans en een grote auto, dus met 8 in een Van (chauffeur meegeteld). Heb me nooit echt benauwd gevoeld en toen ik ziek was was het zelfs te regelen dat ik een hele bank voor mij alleen had zodat ik kon liggen. Je zit dus niet perse tegen een raam maar ik kan me niet herinneren dat het ooit een probleem was om ergens goed naar buiten te kunnen kijken. In de schemering/donkere buien is het wel vrijwel onmogelijk om foto's te maken vanuit de Van, behalve door de voorruit.

[Jos] in hoeverre hebben de gidsen beschikking over (realtime) weergegevens

Cloud9 gebruikt mobiel internet in combinatie met GRLevel3 voor 'live' radar, zoasl vrijwel elke chaser tegenwoordig. Dekking is de laatste jaren prima, overbelasting kan wel een issue zijn, zeker met High Risk dagen in Oklahoma als heel Amerika gaat chasen.

[Jos] wat zit er bij de reis inbegrepen
* veelal vervoer overdag en hotelkamers
* soms afhalen/brengen van een vliegveld
* eten zit er niet bij in

Klopt helemaal, Cloud9 haalt en brengt naar vliegveld indien mogelijk, anders vergoeden ze de shuttle bus. Vervoer en overnachtingen horen bij de trip, eten moet je zelf betalen. Er wordt over het algemeen gezamenlijk gegeten (vervoer zit er dan natuurlijk ook gewoon bij). Op niet chase/reisdagen doet men een poging tot wat ander vermaak, waarbij je eventuele entree gelden zelf moet betalen, maar ook dan betaal je niet voor vervoer.

[Jos] en dan natuurlijk nog wat het kost, en hoe lang de tour duurt en wanneer (bij mij wordt het eind mei of begin juni).

2 weken Cloud9 = 2800 dollar, reken zo'n 600 euro voor een vlucht en paar honderd voor eten/souvenirs.

Mijn keuze voor Cloud9 kwam door: beste chasedagen/prijs verhouding. Ik ga er van uit dat elke van de ervaren bedrijven je ongeveer dezelfde kans geeft om een tornado te zien... als ze er zijn. Dus om de kans te vergroten moet je zo lang mogelijk gaan en bij C9 kon dat voor het minste geld. Als je behoefte hebt aan veel uitleg zou ik Silver Lining overwegen.

Wanneer? Eind mei, Begin juni is een prima periode. Cloud9 heeft 3 tours, ongeveer 2e/3e week van mei, 4e week mei/1e week juni en 2e/3e week juni. Ik ga met de middelste mee, dat is ook de populairste en deze was tijdens het seizoen vorig jaar al volgeboekt geloof ik. Momenteel is er echter weer 1 plek vrij. Gemiddeld gezien zul je later in het seizoen wat meer in het noorden chasen. De eerste tour zou gemiddeld dus in Texas/Oklahoma plaatsvinden, de 2e in Oklahoma/Kansas/Nebraska, de 3e in Kansas/Nebraska/N/S Dakota. Maar dat is van te voren nooit precies te zeggen.

[Jos] Ik kan me voorstellen dat er nog (veel) meer is. Wellicht zijn er hier al "ervaren" personen op dit gebied. ALle tips zijn welkom!

Ok... Ik heb gisteren net een verhaal getyped op onweer online voor iemand, knippen en plakken dus....:

------------------
Ik kan volgens mij wel verschillende tips bedenken, weet niet of je aan alles nog wat hebt, maar:

Reis:

- Er is geen directe vlucht naar Oklahoma. Probeer een vlucht te zoeken met hooguit 1 overstap, vermijd Heathrow en O'Hare, zorg dat je zoveel mogelijk tijd hebt voor de overstap (minimaal 1.5 uur). Kijk ook naar vluchten vanaf Brussel en Dusseldorf.
- Zorg dat je paspoort geldig is en vul van te voren op internet je visum aanvraag in.
- Probeer eventueel een kaart van het overstap vliegveld te vinden en zoek van te voren uit hoe je van de internationale terminal bij Customs/Immigration komt. Wees vriendelijk en beleefd en werk zo goed mogelijk mee. Sla toiletten nog even over tot je voorbij Customs/Immigration bent.
- Zorg dat je contact gegevens hebt van de organisatie waar je mee gaat chasen.

Dit alles om de kans op het missen van de aansluitende vlucht zo klein mogelijk te maken. Ze wachten wel tot iedereen er is dus geen paniek, maar het zou zonde zijn als er de eerste dag meteen gechased kan worden.

Bagage / Apparatuur:

- Let goed op hoeveel kilo je mee mag nemen en besef je bovenal dat je alles elke dag motel in/motel uit moet slepen. Waardevolle items zoveel mogelijk in de handbagage.
- Neem alleen mee wat je ook echt gaat gebruiken en bedenk ook of het tegelijk te gebruiken is. Ik baal ontzettend dat ik uit 2008 sommige tornado's alleen op film heb en sommigen alleen op foto.
- Zorg dat je je apparatuur door en door kent. Belangrijkste tip: let op met het scherpstellen van videocamera's. In een auto stellen ze scherp op de druppels op het raam, buiten is het in buien vaak erg donker waardoor ze ook nog al een sgaan zoeken. Handmatig op oneindig zetten is het beste. Maar... de camera die ik in 2008 meehad liet een symbooltje zien als je hem handmatig op oneindig zette. Helaas was dat alles behalve scherp. Tja, nu moet ik nog een keer :D
- Zorg voor voldoende tapes, memory sticks, film, batterijen...
- Check opladers/voedingen voor 120 Volt compatibiliteit. Neem eventueel een verdeeldoos en 1 Amerika stekker mee. In 2008 was het eerste wat ik op de motel kamer deed: Laptop, Fotocamera, Videocamera, Telefoon opladen.
- Speaking of Laptop: erg handig. Cloud 9 heeft Wifi in de bus, veel motels hebben gratis of tegen kleine betaling wifi.
- MP3 speler met je eigen muziek sterk aanbevolen.

Kleding/Verzorging:

- Je zit 2 weken in een busje dicht op andere mensen nadat je in regen of de hete zon hebt gestaan. Veel ondergoed en schone shirts meenemen dus.
- Er is wel een kans om in een motel kleding in een wasmachine te gooien.
- Gloria in Excessive Deo
- Eten is niet al te duur, fooi voor de bediening hoort er wel bij (die verdienen echt bijna niks, maar betalen wel belasting over hun geschatte inkomsten aan fooien)
- Je zult waarschijnlijk regelmatig een Walmart van binnen zien. Erg handig om een wat grotere verpakking van Energy drink of andere frisdrank in te slaan. Is een stuk goedkoper dan steeds losse flesjes bij tankstations.
- Op chasedagen zo weinig mogelijk drinken. Tankstations met 1 toilet voor zowel dames als heren zijn geen uitzondering, als je daar met z'n 20'en per stuk een minuut verblijft...
- Medicijnen die diarree tegenhouden zijn extreem handig om bij je te hebben als je ze nodig hebt. Helaas weer uit ervaring.

Algemeen:

- Geniet er vooral van! De kans om een tornado te zien is zo'n 50%, maar de buien daar zijn op zich al mooi om te zien. En het landschap, en de Amerikanen.
- Wij gingen 's avonds vaak een tijdje bij iemand op de motel kamer zitten met wat drank. Erg leuk om je medechasers wat beter te leren kennen. De opnames die ik van mijn chasegenoten uit 2008 heb vind ik net zo leuk om terug te zien als de tornado's.
- Zie mijn blog voor mijn huidige voorbereiding of mijn verhalen uit 2008: http://www.supercell.nl/blogs/index.php?blog=5

------------------

Daniel

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 jan 2011, 22:38 

Aanvulling:

Ik heb het boven over het aanvragen van een visum. Dat is niet nodig, net als vroeger kun je een vrijstelling aanvragen, speciaal bedoeld voor toeristen die niet in de VS willen werken, wonen, clonen enzo.

Vroeger deed je dat door in het vliegtuig zo'n groen kaartje in te vullen. Sinds een jaar of twee gaat dat van te voren via internet. Tot nu toe was het gratis, maar nu kost het 14 dollar. Maar let op... je mag het ook voor iemand anders aanvragen en allerlei louche bedrijven maken daar gebruik van door je 40 dollar te vragen.

De enige link echte link is:

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html

- Voor het betalen heb je een credit card nodig.
- Verder moet je een geldig paspoort hebben, je moet je vluchtnummer invullen en je moet weten waar je verblijft (voor stormchases kun je het motel van de eerste overnachting invullen, Guest Inn Norman Oklahoma.

Daniel

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 feb 2011, 01:09 

Ik ben blij dat Jos een uitgebreid antwoord heeft gekregen van een van 'onze' Alley-gangers hier. Nou... uitgebreid antwoord, het is bijna een volledig draaiboek geworden zo! :wink: Ik wens Jos en Daniël veel succes tijdens de chases!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2011, 17:01 

Het is wel leuk om mee te lezen zo... heb alleen een ding niet voorbij zien komen... kunt ge pinnen in de VS :mrgreen:
Vrees dat je een bak met geld vooraf mee zou moeten nemen, en/of een creditcard aan moet schaffen voordat je erheen gaat?

Nee, heb geen plannen... tenzij iemand sponsort? :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2011, 12:39 

Het is ja, ja (en nee voor de sponsoring :P )

Je kunt gewoon met een Maestro pinpas pinnen, de grotere gas stations hebben een pinautomaat, alle walmarts en vergelijkbaar ook.

Maar een creditcard is heel erg handig, en volgens mij kun je je ESTA Waiver aanvraag alleen met credit card betalen, maar dat zou natuurlijk nog door iemand anders gedaan kunnen worden. Ook bij het boeken van je ticket heb je wat meer keuze als je met creditcard kunt betalen (en dan moet je hem bij het inchecken bij je hebben).

Daniel

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur