Het is nu 18 aug 2018, 04:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 mei 2014, 20:44 

Vanwege een zeer gunstige ligging van de jet en de aanwezigheid van een instabiele luchtsoort, staat er voor vrijdagmiddag 9 mei een potentieel leuke en linke situatie op de kaarten. Ik verwacht met name over de zuidelijke helft van Nederland (itt. de verwachting van het KNMI nu) enkele sneltrekkende supercells met mogelijk ook tornado's.
Zoals altijd zal ik op de dag zelf de zaak in de gaten (blijven) houden en ik heb op mijn werk de mogelijkheid gecreëerd om 's middags snel weg te kunnen zijn.

Vlak ook de kansen op leuke buien de dagen erna niet uit, want een nog snellere jet ligt klaar, maar lijkt ten zuiden van Nl te gaan uitkomen in het weekend.

Groeten,

Wilco

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 mei 2014, 21:15 

Wilco S. (Rotterdam) schreef:
Ik verwacht met name over de zuidelijke helft van Nederland (itt. de verwachting van het KNMI nu) enkele sneltrekkende supercells met mogelijk ook tornado's.

Ja, is inderdaad een frappante tegenstelling, heb eerst de guidance gelezen en toen de LightningWizard bevraagd a.d.h.v. GFS 12z! Het KNMI voorziet zowel de trog als de LU over Noord-NL... Ben benieuwd naar de 00z runs en de beoordeling daarvan door de profs.

Voor wat mij betreft komt het zuidelijke scenario uit... Kan morgen zeker niet voor 15:00 weg.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 mei 2014, 22:07 

Estofex komt met een level-1 over (zowat) heel NL. Genoemd wordt inderdaad dat EC de zaak ietsje noordelijker ziet (alleen de voor NL relevante delen overgenomen):

Storm Forecast
Valid: Fri 09 May 2014 06:00 to Sat 10 May 2014 06:00 UTC
Issued: Thu 08 May 2014 20:31
Forecaster: TUSCHY

A level 1 was issued for the Netherlands and NW Germany mainly for an isolated large hail and tornado risk.

SYNOPSIS

A Rossby wave over the N-Atlantic streaks NW-Europe. Attendant polar front jet along its eastern fringe steers numerous mid-layer waves over N-Europe from west to east. A pronounced wave is forecast to evolve over the British Isles with a rapid motion towards Germany and Poland until the end of the forecast. Despite a weakening trend of the mid/upper jets, winds at 500 hPa still exceed 40 m/s while passing over NE France. Models offer consistent timing of that wave but its amplitude and final location remain a bit uncertain with ECMWF prefering a smaller amplitude (displaced a bit to the north) compared to GFS.
A large-scale upper low over SE Europe won't move a lot throughout the forecast, so unsettled conditions persist over Romania, Bulgaria, Greece and Turkey. Rising mid-level heights bring quiet conditions to the Iberian Peninsula (excluding orographically induced convection).

DISCUSSION

... The Netherlands and NW-Germany ...

Early initiation is forecast...probably as early as 9-10 UTC. Either BL dewpoints in excess of 10 °C or lowering 500 hPa temperatures over the Netherlands support the idea of weakly capped 200-600 J/kg MLCAPE. From noon onwards, additional insolation and approaching strong synoptic forcing result in more widespread initiation and stronger thunderstorms over the Netherlands and NW Germany. DLS oscillates around 15 m/s, so updrafts could gain some temporal organization and a few longer-lived thunderstorms are possible. An isolated large hail and strong wind gust event is expected. The main focus however will be the evolution of the low-tropospheric wind field. LL shear increases during the afternoon/evening hours, so an overlap of increasing LL shear and slowly decreasing CAPE could yield an isolated tornado risk . Thunderstorms decay rapidly after sunset as a stable nocturnal BL evolves.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2014, 06:12 

Hans, nu eerst een paar uurtjes werken... Ik ga nog voor zuid en Karim ook zag ik. Ik benvandaag bereikbaar op mijn werkmobiel, voor het geval. Ik verwacht uiteindelijk de A15 route west- oost te volgen.

Gr. Wilco

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2014, 09:38 

Heb zo juist dit (eigenlijk wat te lange) epistel op de FB-pagina gezet:

"Interessante situatie vandaag met kans op weersverschijnselen (windstoten, hagel en mogelijk zelfs tornado's) die (dus) de Skywarn meldcriteria kunnen halen. Aandachtpunt is de positie van de jet en of, hoe en waar, de beste condities voor buienvorming en het gebied met de meeste shear overlappen. De weerdiensten geven onweerkansen aan voor het midden en vooral het noorden (LU jet), andere kenners voor het midden en zuiden (meeste schering), e.e.a. ook gesteund door de laatste GFS berekeningen.
Kortom, voor de noordelijke helft de beste kansen met zware windstoten en hagel bij de buien, hoe verder zuidelijk cellen van betekenis kunnen ontstaan zal bepalen hoe groot de kans op tornado's is.
De berekende instabiliteit (op basis SBCAPE) is vrij bescheiden en moet dus maar gehaald worden. Een uitgesproken nowcastdagje!"

Het KNMI heeft de waarschuwingen voor onweer en windstoten uitgebreid naar over het middel van NL.

Ook ik gok op midden-NL maar kan pas in de loop van de middag op pad. Ik zal ook nog peilen wat de andere extreemweer.nl chaseteam-genoten gaan doen.

/* edit */ Ik zet er nog even de laatste guidance bij:

"Modellen algemeen tot +48 uur
Beoordeling door meteoroloog
Geldig tot zaterdag 10 mei 2014 24.00 locale tijd
Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 00 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.

Modellenbeoordeling.

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een randstoring, met laagje boven de oostelijke Wadden trekt oostwaarts. Het N-Z georiënteerde koufront verlaat spoedig het oosten. In de grenslaag blijft de lucht achter het koufront echter nog lang vochtig. De om het laag gedraaide occlusie sleept tot in de middag over het noordelijk deel van de FIR. Een trog, zowel in de bovenlucht als in het grondpatroon zichtbaar, passeert later in de middag en begin van de avond ons land. Op nadering en passage hiervan neemt de onstabiliteit toe, met name in de noordelijke helft onder de linkeruitgang van een jet streak. In de nacht naar zaterdag passeert een trekrug, gevolgd door een occluderend frontaal systeem dat zatedag in de loop van de ochtend het zuidwesten bereikt en in de avond het oosten verlaat.
MODELBEOORDELING:
Met name de passage van het koufront is lastig te duiden in de modelvelden, vooral omdat achter het front de grenslaag nog erg vochtig blijft. In de west-oost cross secties is er nabij het aardoppervlak nauwelijks gradiënt aanwezig. Op enige hoogte is het front duidelijker zichtbaar. Overigens komen de modellen in grote lijnen redelijk met elkaar overeen in de neerslagvelden, ook in de koers van het laagje. Harmonie geeft voor vanmiddag uiteraard meer detail in het convectieve signaal, alle modellen hebben het zwaartepunt van de buien boven het noorden en midden, het zuiden ligt min of meer onder de jet-as of rechter-uitgang. Bewolking: Hirlam is nog steeds te optimistisch met de wolkenbasis, Harmonie lijkt afgezet tegen de actualiteit een betere raadgever.

Aandachtspunten.

WIND:
Vandaag een herhaling van zetten wat betreft de aantrekkende wind en de bijbehorende windstoten. Maar omdat er dan ook sprake is van een onstabiele opbouw speelt een convectieve component ook een rol en moet ook verder landinwaarts, met name bij buien, rekening gehouden worden met windstoten van 35-40 kn, lokaal kans op 40-45 kn. De laatste runs is het signaal van Harmonie qua windstoten wel wat afgebouwd. Vanwege de forse schering zijn de zware windstoten echter zeker een aandachtspunt. Zaterdag zien we in de avond achter het volgende frontale systeem opnieuw kans op een 8 met zware windstoten langs de westkust.
BEWOLKING:
Na passage van het koufront nog een vochtige grenslaag met veel Sc-bewolking met toppen 5000-8000 vt. Overdag steeds meer convectieve bewolking, de basis loopt mede door dagelijkse gang geleidelijk op en in de middag is de ST zo goed als verdwenen. Dan met name in de middag (nabij trog) Cb's met toppen mogelijk tot FL280 in het noorden. In het zuiden van het land is de onstabiliteitsdiepte aanmerkelijk kleiner. In de nacht naar zaterdag SC velden en ook opklaringen. In deze opklaringen kan in de loop van de nacht dan wat turbulentie ST ontstaan. Zaterdag ochtend waarschijnlijk overwegend bewolkt, oplossende ST en SC. Van het zuidwesten uit een dikker wordend frontaal pakket met ook weer ST kansen. Na passage hiervan weer cumuliforme bewolking in de maritiem polaire lucht.
NEERSLAG:
Na koufrontpassage zien we de neerslagactiviteit sterk afnemen maar omdat de grenslaag nog erg vochtig blijft zien we in de modellen soms nog een licht signaal tevoorschijn komen. In de loop van de dag enkele buien (trogpassage). De linkeruitgang van een langstrekkende jet-streak kan hier ook nog een bijdrage aan leveren, met name boven de noordelijke helft van het land. Dit levert in ieder geval veel schering op (effectief nog steeds in de orde grootte van 30-60 kn, afhankelijk of de buien vanaf de grond ontstaan of niet) en dat bij SB Capewaardes die oplopen tot zo'n 400-700, lokaal 700-1000 J/kg. Multicellen zijn waarschijnlijk, mogelijk opgelijnd in de trog. In het brongebied zien we t.g.v. schering ook al heel duidelijk deze structuren ontstaan. Ook een enkele mini-supercell is vandaag niet uitgesloten. In de nacht naar zaterdag onder de trekrug op de meeste plaatsen droog, zaterdagochtend van het westen uit regen, modellen redelijk op een lijn en suggeren ook dan wat potentiële onstabiliteit op het koufront gedeelte van het occluderende systeem.
ZICHT:
Doorstaande wind, alleen zichtvermindering in neerslag. Bij het laagje lokaal mist gezien. Na koufrontpassage vannacht oplopende zichten naar veelal 8+ km, nabij de slepende occlusie in het noorden matig zicht. Overdag veelal goed zicht, in een bui matig, lokaal slecht. Nacht naar zaterdag bij ST lokaal nevel, rond 5 km. Zaterdag in neerslag weer structureler teruglopend naar 5-8 km.
TEMPERATUUR:
Tn rond 10, Tx rond 15 C. Geen bijzonderheden.

Paraaf meteoroloog: diepevee
Uitgifte: 09/05/2014 05.38 uur LT. "

Laatst bijgewerkt door Hans Stans op 09 mei 2014, 09:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Guidance toegevoegd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2014, 09:49 

Lastige maar spannende situatie, ik zou ook voor midden NL gaan, blijft het zuidelijker of gaat het noordelijker kan je nog altijd vlug uitwijken. :mrgreen:
Ik heb helaas te weinig tijd vandaag om lang op pad te gaan, dus ik ga maar luchtenturen vanuit Zeeland. :mrgreen:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur