Het is nu 18 aug 2018, 04:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 18 feb 2009, 15:45 

Stormchasing USA 21 tot 28 Juni 2008, hier is dan mijn verslag. Als je eventuele fouten zien, zeg het maar :)

De reis startte met een vlucht naar Denver via London, maar daar zullen we nu maar niet teveel op in gaan. Ik zal proberen niet te veel over dingen als de omgeving te schrijven en me te beperken tot het (extremere) weer. Ik hoop dat ik me het allemaal nog een beetje exact kan herinneren want het is alweer een tijd geleden natuurlijk. Het zijn 6 chase-dagen geweest alleen kan ik er, als ik zo naar mijn foto's kijk, maar 5 plaatsen, dat begint al goed...

Het Stormchase-avontuur begon met een meeting in een ruimte van het hotel, hier werd door middel van een video een beetje de basis informatie wat betreft het stormchasen uitgelegd. Ook werd uiteraard het een en ander over onze veiligheid verteld. De meeting vond 's middags plaats dus gechased werd er die dag niet meer. 'S avonds gezellig met het hele team uit eten en dan kon het feest de volgende dag beginnen.

Aan het begin van dag 1 werd besloten in Noord-Oostelijke richting te gaan rijden. Helaas viel er deze dag niet veel te beleven behalve de mooie uitgestrekte vlaktes, de Sand Hills (duinen) van Nebraska en een lekkere hamburger van de Wendy's. Uiteindelijk kwamen we terecht in het plaatsje “Valentine”.

Dag 2 begon vrij bijzonder met deze, door mij nog nooit eerder geziene, lucht:

Afbeelding

Komt niet geweldig over met deze foto maar aan de onderzijde van de wolken zitten een bol- en hollingen.

We zijn deze dag in Noord-Westelijke richting gereden en kwamen daarbij terecht in de Badlands. Hier zagen we deze erg ver uitgewaaide bui in de verte:

Afbeelding

Blijkbaar viel het hier toch wat tegen en zijn we ongeveer terug gereden richting Valentine.

Stapelwolken in de verte:

Afbeelding

Andere van dichterbij:

Afbeelding

In deze was, ondanks dat er geen wall-cloud was, wel enige rotatie te zien. Recht boven ons hoofd trouwens. Ik denk niet dat deze foto veel zegt maar ik plaats hem toch maar even voor het idee:

Afbeelding

Helaas zette de groei niet door:

Afbeelding

en zag het er al snel zo mooi niet meer uit en werd er besloten van het onweer te genieten uit een betere cel verderop. Heb hier helaas geen gelukte foto's van maar het was prachtig. Ook een aantal “Anvil-Crawlers” gezien.

Het was wat het weer betreft een beetje een rommelige dag, meerdere kleinere stormen. De overnachting vond wederom in Valentine plaats.

Dag 3 begon gelukkig zonnig, al snel waren we de weg weer op, naar het noorden! :

Afbeelding

Om ons heen begonnen de wolken alweer op te borrelen, waarschijnlijk is dit al in South-Dakota geweest:

Afbeelding

Verder rijden en vervolgens afwachten:

Afbeelding

Toen de volgende storm aankwam met al het onweer begonnen de antennes op de auto te zoemen :0...

Vervolgens zag het er zo uit:

Afbeelding

Onder het uitgewaaide gedeelte waar wij onder stonden ontstond mammatus:

Afbeelding

Afbeelding

En al vrij snel daarna kwam het er zo uit te zien:

Afbeelding

We voelden allemaal koude outflow...

Afbeelding

Hier een zeer slechte foto van onze landspout... Helaas niet veel meer van te zien op de foto, kon niet beter want werd vrij donker door de storm en duurde slechts enkele seconden:

Afbeelding

En de zonsondergang:

Afbeelding

Op dag 4 weer naar de Sand Hills gereden. Daar werd de auto geparkeerd, een uur gewacht en vervolgens zagen we daar een storm recht voor onze neuzen ontstaan!

Tijdens het wachten:

Afbeelding

Al deze witte plukjes werden plots groter en donkerder en zo als je hier kunt zien groeide er een erg snel:

Afbeelding

Afbeelding

Hier was een duidelijke rotatie te zien:

Afbeelding

Nog groter:

Afbeelding

Maar toen veranderde de zaak helaas. Doofde zich zelf uit, te weinig wind neem ik aan.
Er was nog wel mogelijkheid naar andere stormen te rijden. Een andere storm, die dezelfde avond over ons hotel trok, was alleen niet meer te halen voor het donker werd. En dus hebben we genoten van een vreemd soort onweer uit nog weer een andere kleinere cel. Dit onweer was zeer kort, snel, vel en licht paars van kleur, ook was het niet te horen...

Het betere werk in de verte:

Afbeelding

De laatste dag viel er helaas niet veel te beleven en hebben we Mount Rushmore bezocht, ook leuk! De zonsondergang tijdens de terugweg naar Denver:

Afbeelding

Zoals ik al zei mis ik in mijn geheugen een dag. Het zou best wel eens kunnen dat bijvoorbeeld dag 2 eigenlijk uit 2 dagen heeft bestaan.

Ik vond het een geweldige week, dat staat vast, ook al heb ik nog een hoop dingen niet gezien. Ik hoop dat mijn foto´s een beetje een beeld geven, ben niet de beste fotograaf en gebruik ook maar een klein digitaal cameraatje...

Ook heb ik nog een filmpje in elkaar gezet van deze week:
http://www.youtube.com/watch?v=5dYtkFzbdHU&feature=channel_page

Er was trouwens ook een professionele fotografe mee deze week. Haar website vind ik echt een aanrader, erg mooie foto's, ook van deze week.
Ze zijn wel te herkennen, hier is de website: http://camilleseaman.com/Artist.asp?Art ... y=WX679BJN

Commentaar is welkom :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2009, 17:04 

Erg mooi om te lezen en vooral te zien, er zitten meerdere mooie foto's bij! Die van die fotograaf zijn misschien een stuk dramatischer en meer 'wow', maar ik denk dat jouw foto's een stuk natuurlijker en realistischer zijn.

Ik kon het niet laten om even snel door de outlooks en storm reports te kijken voor die periode. 2 dagen met een paar gemelde tornado's, dan moet je heel veel geluk hebben om er net 1 te zien. Op 22 en 23 mei werden er 112 tornado's gemeld, waarvan ik er 5 gezien heb, een bekende van mij precies 0.

Ik denk trouwens ook dat als je de verschillende chasebedrijven vergelijkt, de kwaliteit niet extreem veel uitmaakt, ze zullen allemaal hun voor- en nadelen hebben. Voor mij werd de keuze toen vrij simpel:

- meer dagen = meer kans op dagen met tornado's = meer kans om er een te zien
- Cloud 9 Tours = meer dagen voor minder geld.

Zelf met een groepje rijden is natuurlijk ook nog een optie die geld kan besparen.

Daniel

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2009, 19:05 

Nette foto's hoor. Vooral die mammatus en die updrafts. Zo'n chase daar in de VS, is toch van het betere werk. Lijkt me mooi om ooit nog eens te doen. Wie weet...
Ondertussen die situaties daar maar volgen op mn Pc :) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2009, 00:29 

Een zeer mooi avontuur, ook al bleef het zwaardere 'tornado-werk' uit. Je hebt ook prachtige foto's erbij, vooral die updraft beelden vind ik mooi!

Daniel #42 schreef:
Die van die fotograaf zijn misschien een stuk dramatischer en meer 'wow', maar ik denk dat jouw foto's een stuk natuurlijker en realistischer zijn.

Ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Noem me conservatief als je wil, maar ik vind dat weerfoto's toch in de buurt van het echte beeld als waargenomen moeten blijven (al maak ik zelf bij 'optics' ook wel een uitzondering daarop, maar da's dan om de zwakkere verschijnselen beter zichtbaar te maken). De foto's van Camille Seaman zijn maar mijn mening teveel digitaal gedramatiseerd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2009, 01:25 

Ok, bedankt!

Vind zelf ook de mammatus en wat foto's van de updrafts best mooi, en soms zie je zoals bij bijvoorbeeld bij foto 4 nog best goede foto's kan maken met diepte en kleuren goed overkomend met van die kleine cameraatjes van 150 dollar :P

Ben het er mee eens dat Camille haar foto's op vaak inderdaad "gedramatiseerd" zijn. Toch vind ik er een aantal mooie platen tussen zitten. Eigenlijk wel benieuwd hoe die foto's er onbewerkt hebben uitgezien... :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2009, 14:28 

Foto's bewerken kan ik niet goed omdat ik enigszins kleurenblind ben. (geloof me, als je bij het bewerken van foto's niet goed kunt zien wat je doet terwijl je met een tolerantieschuif of een kleurbalans aan de slag gaat, val je direct door de mand. :roll: :oops: )
Wat dat betreft ben ik het met de anderen eens: onbewerkt, 'ruw' materiaal is realistischer. Je foto's zijn zoals echte foto's zijn: nietsverhullend en niet opgeleukt, en dat is precies wat een chaseverslag hoort te zijn.
Of een foto nu goed of slecht is, aan het verschijnsel zelf doet dat niets af.

Het laat ook goed zien dat onweerchasen niet altijd een explosie van geweld, bliksem en gevaar is. Ook in Amerika kan je dus dagen treffen waarop je relatief rustig naar een fantastisch gevormde bui kan staan te kijken.
Dank dat je dit verslag met inw wilt delen, Chris. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 feb 2009, 22:14 

Heb vannavond op mijn gemak de foto's eens bekeken en het filmpje! Mooi werk!
Ondanks dat je er een kleine week bent geweest toch wel aardige resultaten behaald.
De foto's van die andere fotograaf vind ik wat overdreven bewerkt en die van jouw dus wat mooier 8)

Groet, W.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur