Het is nu 18 aug 2018, 04:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 2011
BerichtGeplaatst: 16 maart 2010, 08:35 

Ja, dat duurt nog even, maar aangezien er bij Silverlining Tours nu al te boeken is voor 2011 ben ik ook wat dingen op een rijtje aan het zetten. Sterker nog, de knoop is doorgehakt met een klein beetje voorbehoud omdat het nog zover weg is... maar ik ben van plan om in 2011 weer 2 weken met Cloud9 op pad te gaan.

Voor mij is de keuze voor Cloud9 simpel: meeste dagen voor zelfde geld. Ik denk dat alle grote bedrijven (Could9, Silver Lining, Tempest) wel in staat zijn de juiste cel te vinden en dat om de kans op een tornado te vergroten meer dagen het belangrijkste is. Daarnaast ken ik nog wat mensen bij C9 van de vorige chase.

Lastiger is de overweging om uberhaubt met een organisatie mee te gaan of zelf met een paar man op pad te gaan. Wat ik vooral van verschillende mensen hoor is dat de hele groep dan wel de neuzen 100% dezelfde kant op moet hebben. Voor mij zou de prioriteit 100% bij het chasen moeten liggen maar ik heb meerdere verhalen gehoord waarbij bij delen van groepen uitslapen en site seeing het won van een chase met een beperkte kans.

En daarbij was mijn eigen resultaat met C9 in 2008: 14 dagen chasen, 5 dagen met tornado's, stuk of 15 tornado's, terwijl bekenden in de zelfde 14 dagen, in het zelfde gebied niet verder kwamen dan 0 tornado's.

Chasen met een groep van 20 of meer mensen heeft natuurlijk ook nadelen, maar juist buiten het chasen om is het fantastisch om met zo'n groep mensen van over de hele wereld met dezelfde kronkel rond te trekken.

Ik zie overigens dat er voor dit jaar ook weer plaatsen zijn vrijgekomen bij de 2e tour... hmmm, ..., hmmmm, nee 2011. :)

Daniel

Profiel  

Berichttitel: Re: 2011
BerichtGeplaatst: 22 maart 2010, 22:07 

Done, plaats is gereserveerd voor Tour 2 in 2011 :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 maart 2010, 10:24 

Toen ik 2011 zag staan, dacht ik om één of andere reden dat de aarde zou vergaan... :roll:
Maar congrats Daniël! Dit wordt dan jouw tweede tourvakantie?
Ik heb geen ervaringen met dergelijke tours, behoudens vanuit de media, maar het lijkt me wel dat als je je kansen zo groot mogelijk wilt maken om binnen een korte tijd een tornado te zien, een tour de beste optie is.

En toch zou ik er nooit voor kiezen, voor mij is het chasen meer dan het zien van een tornado. Ik wil zelf vrijheid houden om te gaan en te staan waar ik wil, zelf de weersverwachting maken en zelf onderweg knopen doorhakken. Ik weet het, dat heeft me al heel wat ontmoetingen met tornado's gekost, maar dat zij maar zo. 8)

Dit is dus geen kritiek op mensen die wel voor een dergelijke tour kiezen hoor, die tours zijn erg spectaculair.
Dus, geniet van de voorpret! :D

http://www.youtube.com/user/bernardhulshof

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 maart 2010, 11:47 

Bernard Hulshof schreef:
Toen ik 2011 zag staan, dacht ik om één of andere reden dat de aarde zou vergaan... :roll:

Grappig, dat was ook mijn eerste gedachte bij het zien van de topictitel. :)
Waarschijnlijk hebben we wat last van deformatie door de gehypede doomsday-voorspellingen en de gelijknamige film.

Leuk, Daniël. Zo ziet de mens nog eens wat. :)
Van een kennis uit Weerland die tornado-gekker is dan goed is, heb ik vernomen wat de prijs van een aantal weken Wolk-negen-jagen is in de Midwest. Dat viel mij mee, maar desondanks is het voor mij als student de komende jaren Not Done. En het ergste? Ik vind dat helemaal niet erg. :oops: Voorlopig bevallen de West-Europese donderbuien nog uitstekend, en zoals aangestipt in een ander topic: ik mag al lang blij zijn dát ik op chase kan, want bijna alle andere meteostudenten hier hebben die luxe niet.

Bernard Hulshof schreef:
En toch zou ik er nooit voor kiezen, voor mij is het chasen meer dan het zien van een tornado. Ik wil zelf vrijheid houden om te gaan en te staan waar ik wil, zelf de weersverwachting maken en zelf onderweg knopen doorhakken. Ik weet het, dat heeft me al heel wat ontmoetingen met tornado's gekost, maar dat zij maar zo.

Dat zou voor mij ook het bezwaar zijn.
Waarschijnlijk zijn we dan van het type dat een heel grote hang naar vrijheid heeft. Zelf proberen uit te zoeken wat er gaat komen, zelf op tijd op de plek van bestemming wezen en ook zelf het risico en de verantwoording willen dragen die het meebrengt. Het is toch een soort van sport. Gaan waar de bui je zal brengen, en zien wat de bui je te zien geeft. En aangezien het risico op een meso-tornado in West-Europa gelukkig kleiner is dan in de Verenigde Staten, lijkt het me ook een heel gezonde houding op primair op jacht te gaan voor de jacht en het buienlichaam zelf. Het uitzicht erop en het gevoel dat zo'n monster uitstraalt is voor mij voorlopig genoeg.
En het idee dat je met je autootje van een ton de zware neerslagkern van een buienwolk van 1000 km³ probeert te ontwijken krijg je er op de koop bij toe. Ja, 't is zeker een mooie hobby. :)

Het levert alleen wel eens problemen op wanneer je aan iemand moet uitleggen waarom jij honderden kilometers rijdt om in slecht weer terecht te komen, terwijl het thuis juist de hele dag goed weer zal blijven. :roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 maart 2010, 21:29 

Ik heb inmiddels ook een uitnodiging om met 2 Zwitserse meteorologen en een Fransman (die ik van Cloud 9 uit 2008 ken) dit jaar te gaan chasen :)

Dat is dus iets wat ik nooit zou doen... chasepartners pas in Tornado Alley voor het eerst zien...

Ik denk wel dat hoe meer meteorologische kennis je zelf hebt, hoe vaker het chasen met een bedrijf als Cloud9 je zal frustreren. Aan de andere kant compenseerde de zeer diverse en leuke groep nieuwe mensen dit voor mij ruim. Eigen laptop om zelf de gang van zaken in de gaten te houden was wel een goede zet.

De vrijheid van het zelf chasen lijkt mij ook wel wat, maar dan wel met duidelijk afspraken, of liever nog mensen bij wie die afspraken niet nodig zijn.

Daniel

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 apr 2010, 18:17 

Daniel,

Mooi dat je weer op pad gaat!

Ik zou wel met een paar leden van Skywarn op pad willen in 2011.
Dit wordt mijn 3e zelfstandige chasejaar, na het slechte seizoen van 2009 ben ik er weer helemaal klaar voor!
Na 3 keer met een tour te zijn mee geweest wilde ik het zelf leren en idd de vrijheid hebben om te gaan en staan waar je wilt, en dat bevalt uitstekend!

Misschien dat je na je 2e tour ook zelf verder wilt, dan zouden we hier is verder over kunnen filosoferen over hoe dat team eruit moet zien?

Peter

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur