Het is nu 16 okt 2018, 14:04

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 17 jul 2010, 06:35 

Een van de leukste dingen in het waarnemen van meteorologische verschijnselen is toch wel het zien van dingen samen met het verklaren ervan wat je nu werkelijk hebt gezien. Theorie en praktijk dus. Dit is zo'n geval.

Zondagmiddag 11 juli, ontstonden er boven de oostelijke Karpaten talrijke onweersbuien, die met een zwakke noordoostelijke stroming naar het Transylvaanse bekken werden gevoerd.

Afbeelding
(rode punt = mijn positie)

Uit de bui op de foto ten noordwesten van mijn locatie rommelde het af en toe, maar de bui zelf bereikte mij niet. Wel ontstond er een band bewolking met vrij platte basis die met een duidelijk grotere snelheid dan de bui over mij heen trok, tevens trok de wind uit de richting van de bui aan en werd het merkbaar koeler: "gustfront" of in goed nederlands: windstotenfront ! Dit is op onderstaande foto te zien:

Afbeelding

Ik kon ook duidelijk waarnemen dat deze band tot ver in het westen doorliep en gekromd was, wat me op het idee bracht om later het hele zaakje op satellietbeelden te gaan bekijken (volgt later in dit stukje).
Toen het gustfront gepasseerd was, kon je zien dat er op de wolkenband vlak bij mij zich nieuwe diepe convectie op begon te ontwikkelen:

Afbeelding

Afbeelding

Het werd een mooie toren, terwijl de rest van de bewolking op de lijn juist minder werd.

Afbeelding

Uiteindelijk zelfs een bui, die enkele donderslagen produceerde:

Afbeelding

De bui was echter geen lang leven beschoren doordat het gustfront sneller naar het zuiden doorliep dan de bui trok en dus werd afgesneden van z'n voeding van relatief warme vochtige lucht.

Hier nog de beloofde satelliet-animatie waarop duidelijk het snelle "weglopen" van het gustfront / outflow-boundary ten opzichte van de buiencluster te zien is. Achter de boundary vallen zelfs opklaringsgaten !
Het rode pijltje markeert de nieuwe bui vlak bij Tirgu Mures.

Afbeelding

===============================

Nog een aantal toegifts uit de laatste weken.....

Afbeelding
Typische multicell in de middag van 1 juli 2010.

Afbeelding
Whalesmouth in de late ochtend van 7 juli 2010.

En deze zijn van dinsdag 13 juli in de avondschemering toen een oplossende onweersbui weer z'n outflow over mij heen stuurde:

Afbeelding

Afbeelding

Engelse termen vertalen leidt niet altijd tot goede benamingen, maar in dit geval is de naam "plankwolk" wel toepasbaar :)

En jawel, later op de avond veelvuldig weerlicht en soms een bliksem uit een verwijderde bui:

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jul 2010, 08:17 

Fraai Menno, actie uit het Roemeense! Ook een apart verticaal wolkje (?) te zien op de bliksemfoto.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jul 2010, 12:10 

Heerlijke foto's Menno uit Roemenië. Het landschap leent zich uitstekend om in mooie vergezichten te fotograferen. Is hier in de omgeving wel anders, met al die bomen. Hè Hans ;) :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jul 2010, 17:39 

Ferry schreef:
Is hier in de omgeving wel anders, met al die bomen. Hè Hans ;) :P

GRRR :wink: :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 jul 2010, 08:00 

Hans Stans schreef:
Fraai Menno, actie uit het Roemeense! Ook een apart verticaal wolkje (?) te zien op de bliksemfoto.

Ja, dat vertikale wolkje, 't geeft de foto wel wat extra's..... :)
Het maakte deel uit van een trapsgewijze cumulusrij (soort flankingline dus) uitlopende in een grote dikke congestus. Tevergeefs hoopte ik vurig dat deze congestus tot bliksemgevende bui uit zou groeien, want deze zat een heel stuk dichterbij dan de onweersbui waaruit die bliksem van de foto kwam.....
Maar op de foto is al te zien dat het aan oplossing onderhevig is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 jul 2010, 20:55 

Erg mooie beelden! Ben jaloers op de blauwe luchten hoor!
als het hier eens onweert zit je vaak in het vele vocht te kijken (nog erger dan die paar Nederlandse bomen) :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur