Het is nu 14 dec 2018, 16:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 07 aug 2010, 08:30 

Halverwege de middag ontstonden er boven de zuidelijke Karpaten (omgeving Brasov) de eerste buien, die met een zuidelijke stroming naar midden-Transsylvanie werden gevoerd. Daar kwamen ze al snel in een vochtiger en onstabieler omgeving, waardoor ze zich explosief konden ontwikkelden.
De radiosonde-oplating van Boekarest was (in dit geval) qua onstabiliteit en windprofiel representatief voor de omgeving waar de buien zich verder ontwikkelden en is hieronder afgebeeld:

Afbeelding

Flinke onstabiliteit met een CAPE van ruim 1800 J/kg en een matige vertikale windschering. Weliswaar ruimt de wind mooi met de hoogte, maar de snelheidsschering is toch maar beperkt. Dit verklaart ook meteen de verdere ontwikkeling van de buien zoals te zien is in de radarbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Radarbeelden van achtereenvolgens 17:20, 17:50 en 18:20 uur lokale tijd.

Te zien is dat er razendsnel een buienlijn tot ontwikkeling komt, die met een redelijke vaart (60 km/uur) naar het noorden trekt. Echter voordat deze mijn lokatie bereikt (dat is nabij Tirgu Mures) valt de lijn al weer uit elkaar. In het beeld van 17:50 uur vertoont de lijn even een "bulge" naar voren, wat zou kan duiden op een kleine boog-structuur met zware windstoten. Maar dat is meteen ook het laatste kunstje wat de buienlijn op de radarbeelden liet zien.
De maar matige windschering en grote onstabiliteit (CAPE) leidde tot een pulse-storm die zich niet echt kon organiseren. Vertikale windschering is gunstig om updrafts en downdrafts in onweersbuien te scheiden en tevens om het gustfront dicht bij de bui te houden. Alleen dan kan diepe convectie zich organiseren en kunnen buien een lange levensduur hebben. In deze case verwijderde de outflow zich steeds verder van het buiensysteem af, zelfs zonder nieuwe buien aan de voorkant te triggeren.

Dan nu de waarnemingen en foto's van deze dag:

Afbeelding
Rond 18uur lokale tijd komt er een soort van slagschip uit de heiige laag opzetten.

Afbeelding
Ik verwacht een shelfcloud, maar die komt er niet..... In plaats daarvan een omvangrijke whalesmouth. Let ook op de lange kromming van de voorste begrenzing van de whalesmouth.

Afbeelding
Op deze foto is misschien toch iets van het begin van een shelfje zichtbaar.

Afbeelding
De wind begint stevig aan te trekken, tevens zijn er af en toe een soort tubaatjes aan de voorgrens van de outflow te zien. Soms worden deze langer en zie je wolkenflardjes er net onder turbulent opstijgen, zo eigenlijk een spoor van de inflow vertonend. Ze roteren niet en zijn na enkele tientallen seconden weer weg, dus echte hozen zijn het niet.

Afbeelding
Stof wordt opgewerveld en met de wind pijlsnel meegevoerd. Saillant detail is hierbij dat de buiten-WC van de overbuurman omwaaide..... Zelf schatte ik de zwaarste stoten op zo'n 35 knopen, dus dat viel ook nog wel mee. Op bovenstaande foto zie je de kruinen van de bomen bijna horizontaal gaan, ook is vaag wat stof in de lucht te zien.

Afbeelding
Met de seconde verandert het uiterlijk van de lucht. Ook zijn er "witte gaten" in de lucht te zien. Zeer contrastrijk, dus lastig fotograferen.....

Afbeelding
De mooiste luchten zijn nu in het noorden te vinden, dus ga ik gauw naar onze straat, waar ik op dit tafereel stuit.

Afbeelding

Afbeelding
Hmmm, dit is toch al bijna halfweg de afstand wolk-aarde. De grens tussen inflow en outflow is waar vandaag zich de interessantse dingen afspelen.

Afbeelding

Tenslotte nog een sateliet-animatie van de buien van deze dag:

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 aug 2010, 09:27 

Wat een beelden uit het Roemeense en wat een whales! Met dank voor het plaatsen en de toelichting erbij!

Menno van der Haven schreef:
Dan nu de waarnemingen en foto's van deze dag:

Afbeelding
Rond 18uur lokale tijd komt er een soort van slagschip uit de heiige laag opzetten.

Afbeelding
Ik verwacht een shelfcloud, maar die komt er niet..... In plaats daarvan een omvangrijke whalesmouth. Let ook op de lange kromming van de voorste begrenzing van de whalesmouth.

Afbeelding
Op deze foto is misschien toch iets van het begin van een shelfje zichtbaar.

Mwah, ik zie in het slagschip toch wel een shelf-vorm - niet een typische of mooie gelamineerde, maar met wel met zo'n naar buiten (van de bui af) stekende puntvorm. De NOAA definitie spreekt van een "A low, horizontal wedge-shaped arcus cloud". Maar laat ik nu ophouden want ik ben zelf altijd degene die vindt dat er vaak veel te lang gediscussieerd wordt over de precieze benamng bij zo'n foto... :shock: :?

Ik associeer zo'n bijna vlakke en brede whales mouth met een 'outflow-dominated' bui, of dat terecht is?

... Saillant detail is hierbij dat de buiten-WC van de overbuurman omwaaide.....

:mrgreen: Tja, shit happens! (met excuus, ik kon het niet laten.... :wink: )

Ook zijn er "witte gaten" in de lucht te zien. Zeer contrastrijk, dus lastig fotograferen.....

Erg lastig ja, vind het vaak verbazingwekkend hoeveel licht er dan ineens doorkomt. En dat met het beperkt aantal contraststappen van onze dig. cams... Maar je hebt het er prima opstaan zo!

groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 aug 2010, 20:28 

Mooi (foto) verslag, Menno!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 aug 2010, 20:58 

Continentaal onweer. Behalve met Ostgewitter kunnen we dat in de Benelux wel schudden. Hoewel... Franse MCS-complexen...
Enfin, wat een draak van een bui is dat. Die mammatusachtige kap is niet iets waar je gezellig op je gemak onder gaat zitten. Ik had me toch wel zorgen gemaakt als ik daar mijn agrarisch bedrijf onder had liggen.

Dank voor het delen, Menno.
Hier in dit land hebben we (lees: ik niet :x ) in juli een paar knallers gehad, maar verder is dit gewoon een (____)-onweerseizoen. Gelukkig dat we wel mee mogen genieten van het Roemeense werk. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 aug 2010, 22:36 

Prachtige foto's Menno, zit er HDR doorheen?
Gezien het resultaat was het niet lastig fotograferen, vind het een mooie reeks :wink: 8) :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 aug 2010, 15:53 

Eigenlijk had ik dit geen echte pulse-storm mogen noemen, omdat dat volgens de definitie een imploderende single-cel is die kortstondig voor zwaar weer zorgt in een omgeving van hoge CAPE/low SHEAR. Terwijl het hier om een buienlijn ging in een omgeving van vrij hoge CAPE/matige SHEAR, die in elkaar zakte doordat z'n outflow alles bepalend werd. Maar goed, het principe is hetzelfde.

Hans Stans schreef:
Ik associeer zo'n bijna vlakke en brede whales mouth met een 'outflow-dominated' bui, of dat terecht is?

Die indruk heb ik door het observeren van deze en andere whalesmouth-en ook gekregen. Een whalesmouth kan makkelijk 5 of 10 kilometer breed zijn, soms nog breder. dus daarom denk ik ook sterk aan een outflow-dominated fenomeen. Misschien moet ik eens op zoek gaan naar wat er op internet nog meer over te vinden is.

Wilber Thus schreef:
Prachtige foto's Menno, zit er HDR doorheen?

Geen HDR, Wilber.
Voor wie het niet kent: HDR staat voor High Dynamic Range. Onder-, -juist, en -overbelichte foto's worden dan gecombineerd om een nieuwe foto samen te stellen. Handig om bijvoorbeeld donkere voorgronden lichter te maken. Of om de zogenaamde "witte gaten" niet zo overbelicht te laten lijken.

Ik bewerk m'n foto's wel, beetje contrast aanpassen, scherper maken enzo, maar probeer er voor te zorgen hierin niet te overdrijven.

Vooruit, omdat we hier in het oosten vanaf morgen toch de hitte en droogte ingaan, nog maar een paar fotootjes van het afgelopen weekend:

Afbeelding
In de nacht van vrijdag 6 op zaterdag 7 augustus 2010.

Afbeelding
Ontwikkelende hagelbui in de vroege avond van 7 augustus.

Afbeelding
Met hier het resultaat: steentjes tot 1,5 cm doorsnede, met een grappig dubbel embryo in de kern van de hagelsteen.

Afbeelding
Zijkantonweer in de avondschemering van de 7e.

Afbeelding
Zondagavond (8 augustus) wederom een kortstondig onweer. Alle flitsen die je op deze foto ziet vonden binnen een oogwenk plaats. Daarna hield ik m'n hand voor de lens om verdere (over)belichting te voorkomen.

Afbeelding
En hier de laatste. Daarna hield de bui er prompt mee op, wat extra jammer was omdat hij mijn positie naderde en ik de hoop had echt dichtbij inslaande CG's vast te leggen. In dat geval zou ik vanuit de kas zijn gaan fotograferen, waar je je in een Faraday-kooi enigszins veilig kan voelen.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 aug 2010, 21:12 

Nou, 't wil wel lekker vonken daar bij jou dit jaar, Menno. :)
Nummertje vijf en zes zijn niet mis, maar toch vind ik nummer vier (die met de solitaire CG) de meeste dreiging uitstralen. Jemig wat verlang ik inmiddels ook naar een stevig onweer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 aug 2010, 21:58 

Hans Nienhuis schreef:
Nummertje vijf en zes zijn niet mis, maar toch vind ik nummer vier (die met de solitaire CG) de meeste dreiging uitstralen.

Ja, vind ik ook, omdat het uitspansel verder niet door de bliksem wordt verlicht heeft het geheel een wat sombere, dreigende sfeer.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur