Het is nu 18 okt 2018, 04:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 26 dec 2010, 13:32 

Nu het einde van een prachtige wintermaand nadert gooi ik bij deze dan ook eindelijk mijn foto’s van afgelopen tijd online!

Het begon allemaal met de passage van een koufront op 16 december. Na een hele dag regen met een temperatuur van ruim 5 graden sloeg de wind rond 4 uur snel om en viel de temperatuur rap omlaag! De regen ging daardoor ook In zeer korte tijd over in sneeuw. Wat mij nog het meest verbaasde is dat de sneeuw ondanks de natte ondergrond op veel locaties redelijk bleef liggen.

De volgende ochtend was het al zover! Ik werd wakker in een witte wereld. Er was een laagje sneeuw van +-3 CM gevallen. Aangezien ik nog even de tijd had besloot ik snel een rondje te doen in mijn omgeving om enkele foto’s te schieten.

Als eerste een foto geschoten uit ons raam.

Foto's zijn 900 PIX breed!

Afbeelding

Foto 2: overzicht van een vijver met op de achtergrond de ringdijk van Zwijndrecht.

Afbeelding

Foto 3: Geschoten richting west. Ondertussen begon het weer stevig door te sneeuwen.

Afbeelding

Helaas gaat het normale leven ook door dus ik moest mij klaarmaken voor een gevaarlijke rit naar school. Het sneeuwdek was niet dik maar wel verraderlijk glad! Ondanks alles ben ik gelukkig zonder kleerschuren aangekomen op school.
Eenmaal daar heb ik snel de buienradar bekeken met de conclusie dat ik voorlopig nog niet van de sneeuwval af ben!
Pijl geeft de trekrichting van het buiencomplex aan. Zwarte cirkel is mijn locatie.

Afbeelding

Na een babbeltje met mijn Docent ICT kreeg ik het voor elkaar dat ik het hele lesuur buiten foto’s mocht maken! Ondertussen begon het matig te sneeuwen met(mogelijk) periodes zware sneeuwval.

Deze fietser had het er maar moeilijk mee.

Afbeelding

Het sneeuwdek dikte al snel aan naar+-4CM Ook de sneeuwval begon rap te intensiveren

Afbeelding

Kort daarna begon het goed door te sneeuwen! Foto’s vielen er bijna niet te maken zonder dat je lens ondergesneeuwd raakt!
De achterste lantarenpaal staat op ongeveer 60 meter afstand van mijn locatie.
Afbeelding

Lesuur ICT was helaas weer ten einde dus was het tijd om weer terug te gaan richting school. Eenmaal daar aangekomen aan de volgende docent gevraagd of ik buiten foto’s mocht maken. Ja kan je krijgen Nee heb je had ik in mijn achterhoofd. Na een kort overleg mocht ik 20 minuten eerder weg als ik mij de rest van mijn les zou focussen op mijn werk. Hier heb ik uiteraard mee ingestemd ook al was het vrij lastig werken met kiekepluimen die met duizenden tegelijk neerkwamen.
Na 45 minuten werken mocht ik weer naar buiten om foto’s te schieten(waarvoor dank)
Ik besloot een park op 5 minuten loopafstand van mijn school te bezoeken om daar verder te gaan met foto’s schieten. Het sneeuwdek was ondertussen aangedikt naar een dikke 8CM!
Daar aangekomen vonk ik deze overbrugging over een kleine vijver een fraaie compositie geven om een foto van te maken.
Afbeelding

Na 3 uur sneeuwval werd het helaas droog. Het sneeuwdek was aangedikt tot 10 CM

Afbeelding

Er heerst een sprookjesachtige sfeer in het park.
Afbeelding

Het was puur genieten om dit voor de tweede keer in korte tijd mee te maken!

Afbeelding

Er was gelukkig weinig volk aanwezig in het park. Gelukkig aangezien er nog wel eens hangjongeren rondlopen die het leuk vinden een sneeuwbal op je camera apparatuur te gooien.

Afbeelding

Na het laatste lesuur heb ik snel voor ik huiswaarts keerde Deze foto van de weg gemaakt. Het was extreem glad en ik heb meerdere fietsers onderuit zien gaan op dit specifieke stuk van de weg.

Afbeelding
Thuis aangekomen nog mijn rondje gedaan in de wijk.
Ook mijn straat lag er weer fraai bij in de sneeuw.

Na enkele uurtjes ging de zon ook hier onder in Zwijndrecht. Uit ervaring is het blauwe uur een fraai moment om er op uit te trekken met statief+camera aangezien de contrasten van sneeuw/hemel dan goed tot hun recht komen!

Afbeelding

Als laatste nog een foto richting zuidwest.

Afbeelding

De volgende avond was het zover! Knmi voorspelde tussen de 1-4 CM voor Mijn omgeving. Ik zelf verwachte dat ik er met 2-3 CM goed van af zou komen. Maar tegen al mijn verwachtingen in ging het na 30 minuten als een gek tekeer met zware sneeuwval de nodige rukwinden en zicht dat terugliep tot onder de 100 meter!

In korte tijd viel er 7 CM vers poeder op de straten. Maar daar bleef het niet bij! Het sneeuwfront begon duidelijk te activeren boven België. In korte tijd ontstond een gebied van neerslag dat in de lengterichting over de randstand zou trekken.
Pijl geeft de trekrichting aan cirkel is mijn locatie.

Afbeelding

Hier onder 2 foto’s met daar duidelijk zichtbaar dat het eerdere sneeuwdek van 8 cm al snel aandikte naar dubbele getallen!
Afbeelding

Op naar de 20 CM!

Afbeelding

Na nog ongeveer een uurtje matige/lichte sneeuwval is het sneeuwdek uiteindelijk aangedikt tot een respectabele 22 CM. Ongekend voor Zwijndrecht en tevens de eerste keer dat ik zoiets bewust heb meegemaakt.

Toen het rond 02.00 uur eindelijk droog werd heb ik mijn spullen gepakt om foto’s te maken van het nu nog onaangetaste sneeuwdek!

Afbeelding

Er hing een bijzondere sfeer van pure stilte buiten.

Afbeelding

Het was vrij vermoeiend om door 22 CM sneeuw te ploeteren.

Afbeelding

De enkele wegebruikers die nog actief waren om 02.30 nachts kwamen al snel in de problemen! De auto’s die ik heb zien rijden kwamen nagenoeg niet vooruit of waren al vastgereden in het dikke pak sneeuw.
Aan de bandensporen te zien zijn er nog enkele mensen zonder ernstige problemen hun parkeerplaats ingekomen!

Afbeelding

Foto 24 alweer. Deze boom zorgde met zijn verlichting voor een mooie kerstsfeer.

Afbeelding

Voor de ongelovigen hier het bewijs dat er weldegelijk 22 cm poeder lag. Gemeten op een vlakke tuintafel.
Afbeelding

Na het maken van de foto’s en mijn medemens te helpen met hun vastgereden auto’s ben ik om half5 nachts gaan slapen. Om de volgende ochtend om 7 uur weer uit de veren te moeten.
Dit aangezien ik naar Zoetermeer zal gaan voor een van mijn andere passies. Daarover later meer.
Voor ik word opgehaald heb ik nog snel een ochtend rondje gedaan door Zwijndrecht.

Afbeelding

De sneeuw zorgde voor zéér fraaie beelden zoals deze takjes met een verse laag sneeuw.

Afbeelding

Het was werkelijk genieten buiten!

Afbeelding

Terugkomend op mijn tripje naar Zoetermeer.
Ondanks mijn twijfels wat betreft de verkeersveiligheid met een maatje de weg op gegaan richting Zoetermeer. Op sommige plaatsen was het wekelijk glibberen&glijden! Naarmate wij dichterbij onze berstemming kwamen werd de sneeuw al minder. Thuis vertrokken met 22 CM. Aangekomen in Zoetermeer met 18 CM.

Nu vragen jullie vast af waarom ik naar Zoetermeer ben geweest. Voor de mensen die het nog niet weten. Ik heb op het weer na ook een grote passie voor hijswerkzaamheden. Het was voor mij al enkele weken bekend dat de grootste mobiele kraan die momenteel rondrijd een windmolen ging opbouwen in Zoetermeer.
Ondanks de sneeuw zijn wij toch gaan kijken naar het hijswerk. Na 8 uur wachten ging dan eindelijk de gondel+hub omhoog(hart van een windmolen)

Als eerste een plaatje van het Kantelen van het laatste torendeel.
Gewicht van het torendeel +-50 ton
Afbeelding
Torendeel hangt nu volledig in de kraan. Nu alleen nog een kwestie van omzwenken en plaatsen op die grote saté prikker rechts!

Afbeelding

Na 8 uur wachten op het ontdooien van de singels/stroppen begon het echte werk! Het hijsen van de gondel+hub. Gewicht van het geheel bedraagt 105 ton!

Afbeelding

Het gevaarte onderweg naar zijn eindbestemming.

Afbeelding

Adembenemend om te zien hoe dit stukje techniek van 105 ton met grootste precisie naar boven gaat.

Afbeelding

Eenmaal op hoogte moest de kraan alleen nog een stukje omzwenken en aftoppen.
De gondel op enkele centimeters boven de toren.

Afbeelding
Voor mensen met interesse,

Windmolen type: Vestas V90(grootste windmolen die Vestas produceert)

Kraan: Liebherr LTM 11200-9.1 (grootste mobiele kraan ter wereld)

Genoeg over deze mooie hijsklus terug naar het winterweer zelf! De volgende dag(maandag) was ik gelukkig vrij van school wegens een studiedag. Deze kans benutte ik om uit te rusten van de dag ervoor. Om 11 uur werd ik dan eindelijk wakker met een gelukkig nog steeds prachtig besneeuwde wereld voor mijn ogen! Aangezien het zonnetje scheen heb ik nog enkele foto’s in de omgeving gemaakt.

Afbeelding
Spijtig genoeg was ik mijn rolmaat vergeten mee te nemen om de dikte op te meten.

Iphone is 11.5 MM hoog. Zeg dat het sneeuwdek gemiddeld 19 CM bedroeg. 3 CM ingeklonken dus.

Afbeelding
Nog een close-up van een ondergesneeuwd bosje waarvan dit eenzame takje nog boven de sneeuwmassa uitkwam.

Afbeelding

En dan kijk je eens omhoog en zie je deze rij van ijspegels aan de dakgoot hangen!

Afbeelding

Verder ben ik er niet meer op uit geweest om foto's te maken. Dit aangezien het sneeuwdek met de dag verder inklinkt en alles er ''vuil''' oogt door het verkeer. Hopelijk hebben jullie alsnog genoten van dit verslag! :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 dec 2010, 11:03 

Mooie beelden Rick! Prachtige taferelen met alle sneeuwval die we de laatste weken mochten meemaken (ik krijg er maar niet genoeg van al zou het de hele drie wintermaanden doorsneeuwen :) ).

De Liebherr zag ik zelf nog in actie nabij Den Bosch in de week voor Kerst, er werd een soortgelijke windmolen geplaatst.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 dec 2010, 13:03 

Echt mooie foto's!

Doet je telefoon het nog :-)

Grts,
Peter

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 dec 2010, 11:32 

Hans Stans schreef:
Mooie beelden Rick! Prachtige taferelen met alle sneeuwval die we de laatste weken mochten meemaken (ik krijg er maar niet genoeg van al zou het de hele drie wintermaanden doorsneeuwen :) ).

De Liebherr zag ik zelf nog in actie nabij Den Bosch in de week voor Kerst, er werd een soortgelijke windmolen geplaatst.

Het werk in Den Bosch is uitgevoerd door een Liebherr LR 1750 van Wagenborg Nedlift(rupskraan) Windmolen was een Enercon E-82. Zowel de molen+kraan zijn allebij wat forser dan het werk in Zoetermeer :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 dec 2010, 17:45 

Rick schreef:
Hans Stans schreef:

Het werk in Den Bosch is uitgevoerd door een Liebherr LR 1750 van Wagenborg Nedlift(rupskraan) Windmolen was een Enercon E-82. Zowel de molen+kraan zijn allebij wat forser dan het werk in Zoetermeer :wink:

:) tja, dat zal me leren zoiets te melden bij een kenner.... :wink: Maarre, ik herformuleer: "nog zo'n superkraan zag ik in actie tijdens het plaatsen van een enorme windmolen bij Den Bosch!"

Het was een imposant tafereel!

groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jan 2011, 20:54 

prachtige fotos, hoe krijg je die toch zo helder, lijkt haast wel HDR materiaal.
Hoe doe je dat toch, behalve een statief gebruiken :P

-]www.extremeweather.nl[-<< nieuwe website

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2011, 16:38 

Prachtige foto's en ook zo bijzonder scherp en helder! Voor mij is het ook nog steeds een groot vraagteken hoe je dat toch voor elkaar krijgt. Bij enkele foto's heb ik niet eens het gevoel naar een foto te kijken, maar gewoon door een schoon raam naar buiten.

8) 8) :shock: :shock: 8) 8) :D :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur