Het is nu 18 jul 2018, 08:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23 jan 2008, 23:02 

OK, helaas wintert het niet, maar de nacht van 22 op 23 januari heb ik toch flink kou geleden. Zo rond twee uur leerde een blik naar de maan dat er mooie coronavorming te zien was, dus hup met het fotografiespul naar buiten. De thermo gaf zo'n +0.3°C aan...

Nou schijnt drie ringen rond de maan al heel wat te zijn maar ik zag er wel vier ('rode' ringen tellen)! De moeilijke keuze is nu dat om de coronaringen er goed op te krijgen de maan zelf flink overbelicht moet worden zodat je de binnenste ring(en) op de foto weer verliest aan de overbelichting. Je zou zeggen: rustig uitproberen dan, maar natuurlijk is de praktijk weerbarstig omdat de bewolking telkens van dikte wisselde daardoor ook de kracht en uiterlijk van de corona...

Helaas blijkt op de twee opnamen waarop de ringen het mooist te zien zijn de camera niet precies meer op de maan gericht te staan waardoor er zo'n spookmaantje in de ringen te zien is. Grr, natuurlijk net weer alleen die twee...

Afbeelding

Afbeelding

Later werd de bewolking steeds dikker en daardoor de corona zwakker, zodat er zelfs met meer belichting minder te zien is:

Afbeelding

Zo kwart voor drie met inmiddels een aardig koude neus en vingers naar binnen gegaan. Ik slaap onder een groot dakraam, vanuit m'n bed kon ik zien hoe de corona weer mooier werd. Dat gaf een tevreden gevoel, gelukkig maar want ik moest die ochtend juist extra vroeg op pad!

Laatst bijgewerkt door Hans Stans op 29 jan 2008, 12:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2008, 14:04 

Dat zijn mooie stukken fotografie.
Met name de eerste foto is één van de mooiste maankransfoto's die ik ooit heb gezien, ondanks het spookmaantje.
De corona zelf liegt er ook niet om. Het lijkt wel op de pollencorona's die we afgelopen twee voorjaren af en toe konden bewonderen. Zelf ben ik wat meer van de ijshalo's, maar dat doet er niets aan af dat ik met verwondering heb zitten kijken naar de viervoudige krans. Ik heb ze slechts gezien maar zelf nooit kunnen fotograferen.

(Bij de aanschaf van mijn huidige toestel ging de keuze tussen een 18-55mm-lens of iets in de trant van 35-80, en iedereen die ook maar één buienwolk in zijn leven heeft gezien weet het dan direct. :wink: )

Ooit al gedacht aan het doen van optische waarnemingen voor HaloNet, de optische waarnemersgroep van de VWK?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2008, 22:44 

Dank voor je reactie Hans! Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen lid ben van de VWK en ook HaloNet niet ken...
Wel heb ik buiten het chaseseizoen extra aandacht voor andere beelden zoals optics. M'n interesse daarin is groeiend, dus wie weet in de toekomst? Eerst wil ik nog veel meer leren van de (weer-)fotografie! Paar andere recente optics-beelden zijn:

8/1/2008: Zonnehalo
16/1/2008: Maanhalo

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2008, 10:36 

Schitterende foto's!

Met mijn cameraatje lukt het niet om dit fenomeen zo mooi vast te leggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 jan 2008, 23:15 

Hey Hans

Geweldige foto's, prachtig gemaak.
Maar met wat voorn lens heb je ze geschoten, of heb je ze via één of ander programma gezoomd :?:
Echt top gedaan :D

Groeten Floris

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 jan 2008, 11:16 

Hoi Floris,

de foto's zijn genomen op (een op zich niet spectaculaire) 70mm. Bij bewerking is het beeld ongeveer 20% vergroot door het weghalen van wat overtollig zwart rondom.

De vergroting lijkt veel meer, maar dat komt door overbelichting. De maan lijkt hier wel bijna 200% groter door de overbelichtte 'vlekweergave'. Vandaar ook dat ik meldde dat er sprake is van een moeilijke keuze: hoe meer info je wilt vastleggen van de buitenste banden (=meer belichten), hoe meer van de binnenste banden verloren zal gaan...

Profiel  

Berichttitel: Re:
BerichtGeplaatst: 01 feb 2008, 16:49 

Hans Nienhuis schreef:
Zelf ben ik wat meer van de ijshalo's

Kijk dan zeker eens op deze link, Mike Hollingshead fotografeerde een kleine kring met bijzonnen waaraan bijzonder is dat ze zichtbaar werden door opwaaiende sneeuw, e.e.a. volgens zijn verslag: http://www.extremeinstability.com/08-1-29b.htm

Profiel  

Berichttitel: Re: maancorona mania
BerichtGeplaatst: 04 feb 2008, 15:17 

Halo's in Diamond Dust. In Nederland uitstervende en niet meer te redden. :cry:
Alhoewel de display's op of even boven de vliegtuighoogte er niet onder schijnen te lijden.

Afbeelding

Hans Stans schreef:
Dank voor je reactie Hans! Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen lid ben van de VWK en ook HaloNet niet ken... Wel heb ik buiten het chaseseizoen extra aandacht voor andere beelden zoals optics. M'n interesse daarin is groeiend, dus wie weet in de toekomst? Eerst wil ik nog veel meer leren van de (weer-)fotografie!

Eerst meer leren? :? Al doende leert men, niewaar? :wink:

Zo. En nu neem ik de vrijheid om een 'halve offtopic' te maken.
HALONET (Holland Atmospheric Lightphenomena Observers NETwork) is een groep waarnemers binnen de VWK die georganiseerd waarnemingen verrichten van optische verschijnselen. HaloNet is al 35 jaar oud, en het bestaan van de VWK hebben we zelfs aan het bestaan van HaloNet te danken. Toch zijn we maar een beperkt groepje waarnemers. Optologen zijn zeldzaam.
De waarnemingen betreffen regenbogen, corona's, poollicht, lichtende nachtwolken en met name de grote familie ijshalo's. Waarnemingen worden opgetekend op formulieren en maandlijks ingestuurd, en het verslag van een maand verschijnt standaard in de Weerspiegel. Tevens is het kopstuk van HaloNet (Peter-Paul hattinga Verschure) internationaal actief. Bijzondere waarnemingen uit het buitenland, en soms ook andersom, worden wereldwijd gedeeld.

Al doende leert men. Zo ben ik jaren geleden ook begonnen. Al sinds ik een jaar of tien was deed ik aan observatie en wat verdwaalde fotografie van optische verschijnselen. Een jaar later volgde het NVW, en daarna kwam HaloNet op m'n pad. Enige basale kennis van kringen, kransen en bogen was in eerste instantie genoeg, de rest zou vanzelf groeien - aldus Peter-Paul, toen ik 'm als minderjarig broekie sprak. En dat klopte.
Het leuke aan georganiseerd waarnemen vind ik onder andere dat je "lotgenoten" treft, en het 'ergens voor doet'. Het observeren van optische verschijnselen verandert van bewonderen in waarnemen. En het vult leegtes op wanneer het weer buiten niet chasable is.

Via deze pagina op de VWK-site kan je een PDF-exemplaar van een Weerspiegel opgraven. Ik meen nummer 10 van 2005. In ieder geval staat de rubriek van HaloNet erin, zodat te zien is wat het maandoverzicht inhoudt.
HaloNet heeft helaas nog geen eigen website. Als je echt interesse hebt (of krijgt :) ) kan je naar http://www.pphv.eu. (de site van Peter-Paul Hattinga Verschure). Of eventueel naar deze pagina van VWKweb.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 feb 2008, 14:08 

Mooie opname Hans en Hans! 8)
Ben zelf niet zo'n optica waarnemer, zie de meeste optische verschijnselen toch meestal over het hoofd is in het verleden gebleken :P

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur