Het is nu 21 jul 2018, 03:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hee, een halo!
BerichtGeplaatst: 02 maart 2008, 18:39 

Op zondagmiddag 3 maart was er enkele keren een halo rond de zon te zien, ik koos deze foto hieronder. Ik meen ook even het begin van een bovenraakboog gezien te hebben, maar daar ben ik ik niet helemaal zeker van.

grtz, Hans

PS/oeps: zie ik nou pas dat het date format verkeerd staat, bijschrift op de foto moet zijn 2/3/2008... :oops:

Bijlagen:
08030201_0017psl680.jpg
08030201_0017psl680.jpg [ 61.66 KiB | 11190 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Hans Stans op 03 maart 2008, 00:39, in totaal 1 keer bewerkt.
 Profiel  

Berichttitel: Re: Hee, een halo!
BerichtGeplaatst: 02 maart 2008, 21:10 

Je bent niet de enige. Holsloot had weliswaar niets, maar kennissen uit het zuiden des lands meldden de kring, de raakboog, de twee bijzonnen en zelfs een zwakke circumzenitaalboog.

Hans Stans schreef:
Ik meen ook even het begin van een bovenraakboog gezien te hebben, maar daar ben ik ik niet helemaal zeker van.

Leuk dat je dit punt even meldt. De kring-of-raakboog-kwestie is namelijk een berucht probleem. Ook onder niet-freelance-waarnemers zoals ondergtekende. :wink:
De kring en de raakboog ontstaan in dezelfde kristallen. Het is slechts de oriëntatie die bepaalt wat het wordt. Bij een random kristaloriëntatie vormt zich de kring, en bij een meer ordelijk patroon ontstaat de raakboog.
Je ziet 'm al aankomen: alle mogelijke mengverhoudingen zijn mogelijk. Wanneer de zon bijvoorbeeld rond de 20º staat en slechts alleen recht boven de zon een stuk haloboog waarneembaar is, is het vrijwel ondoenelijk om tot een conclusie te komen.

Op een paralell forum heb ik er ooit het volgende (inmiddels eveneens beruchte) relaas over geschreven. :oops:
"Gruwelijk irritant is dat. Hoezo "Intelligent Disign". :evil: Dat de kring en de tangent arc elkaar letterlijk en figuurlijk overlappen is 'n typische slordigheidsfout in de schepping, net als onze oorlel, de resusfactor en iets dat buiten hangt maar binnen had moeten zitten...
Indien de planeet nog eens wordt overgedaan hoop ik dat aan deze kleine natuurkundige onvolkomenheid wordt gedacht en dat een verbetering in het ontwerp van de raakboog wordt meegenomen in versie 2.0.
"

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 maart 2008, 00:47 

Hans Nienhuis schreef:
De kring-of-raakboog-kwestie is namelijk een berucht probleem. ... (HSt) ... Wanneer de zon bijvoorbeeld rond de 20º staat en slechts alleen recht boven de zon een stuk haloboog waarneembaar is, is het vrijwel ondoenelijk om tot een conclusie te komen.

Dank voor je toelichting, precies dat vroeg ik me ook af.

Hans Nienhuis schreef:
Indien de planeet nog eens wordt overgedaan hoop ik dat aan deze kleine natuurkundige onvolkomenheid wordt gedacht en dat een verbetering in het ontwerp van de raakboog wordt meegenomen in versie 2.0.

*LOL*, ja haha, ik heb daarvoor ook nog wel suggesties...

Tot slot hierbij de uiteindelijke edit van de foto. Kleine verschillen maar is wel beter en 'echter' zo. Overigens was juist na het nemen van de foto idd ook even de rechter bijzon te zien, was echter meteen weer weg voordat ik een foto kon nemen. :x

Bijlagen:
08030201_0017psl680n.jpg
08030201_0017psl680n.jpg [ 67.83 KiB | 11129 keer bekeken ]

BerichtGeplaatst: 23 maart 2008, 20:47 

Eerste paasdag bracht heel Nederland een beste kleine kring.
Van overal uit het land stromen de foto's binnen. Heel leuk en aardig, maar ik had het hier niet gepost als er niet nog wat bijzonders te melden was. :wink:

Rond het middaguur veranderde de kring in de bovenraakboog. En de lucht? Sja. Die werd op het oog geheel helder....

Afbeelding

Afbeelding

Zo'n 'Clear Sky'-display heb ik in twee jaar al niet meer gezien in Nederland.
Ook al ben ik optisch waarnemer, wanneer ik alleen een raam op het noorden had gehad, had zelfs ik zeker niet vermoed dat er een halo te zien was... :)

De fotokwaliteit is diep triest, maar dat komt omdat de ISO nog op 3200 stond na een nachtelijke wandeling op Goede Vrijdag. :x

Profiel  

Berichttitel: Re: bovenraakboog
BerichtGeplaatst: 28 maart 2008, 00:48 

ja, was hier ook te zien, ik had het pas veel later in de gaten. Ik vond het in 1e instantie vreemd dat een stukje van de halo bleef staan terwijl het steeds helderder werd. Pas later zag ik dat de boog te ruim was voor de kleine kring... Het beeld was echter toen al dermate zwak dat ik geen fotopoging meer heb gedaan.

Overigens zijn we hier vwb de voorafgaande kleine kring niet verder gekomen dan ongeveer ruim de bovenste helft. Daar heb ik wel foto's van, maar ik bundel de optics wel een keer op voor een volgende post. Ik heb nog ergens een CZB en een irisatie in de nog uit te zoeken foto's zitten.

groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jun 2008, 20:09 

Qua halo's is het rustig de laatste dagen.
Maar de grijze nachten, persoonlijk vind ik het de mooiste periode van het jaar, hebben ons tevens heel andere dingen te bieden. Zoals zogeheten Noctilucent clouds.

Afgelopen nacht waren er vrij uitgebreide formaties zichtbaar.

Afbeelding

Ondergetekende, in de zomer standaard buiten slapend, heeft er vanaf zijn slaapmat met zicht op het noorden uren van mogen genieten afgelopen nacht.
En wie weet komen ze aankomende nacht opnieuw. Houd de camera's maar paraat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jun 2008, 21:43 
Site Admin

Probeer eens HDR met halo's, ga ik ook eens doen :-)

Herman

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jun 2008, 23:37 

Heel mooi Hans! Heb gisteravond ook de zaak in de gaten gehouden maar hier helaas niets kunnen waarnemen (heb 's-ochtends voor zonsopgang niet gekeken). Dit NLC gebeuren had voor wat mij betreft ook een nieuw topic mogen zijn, waaraan dan verdere waarnemingen (waaronder hopelijk die van mij) kunnen worden toegevoegd.

@Herman: ja, HDR lijkt mij zelfs bij uitstek geschikt voor de 'optics'-foto's, zeker als daarbij toch geen landschappelijke elementen of uitgesproken bewolking in beeld zou(den) zijn. Zelf wil ik ermee wachten tot ik de reguliere fotografie (begint iets te worden :wink: ) en de digitale post-processing (working on it :shock: ) beter onder de knie heb.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur