Het is nu 16 okt 2018, 13:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 29 apr 2014, 21:32 

Op het eerste oog leek het onweer van 24 april jl niet heel anders dan het andere onweer. Nadat het onweer op zijn hoogtepunt was boven de Veluwe, leek het of het onweer boven de polder zijn laatste ontladingen er uit gooide. De bui begon hier met stratiforme neerslag in combinatie met wat weerlicht en wat gedonder. Na een half uur was hier weinig aan veranderd muv het onweer wat zo goed als verdwenen was... Dit was toch wel een tegenvaller omdat ik juist mijn 'lightningtrigger' had uitgestald.
Maar toen veranderde het toch in één keer snel. Opeens waren er structuren in de lucht zien en voelde je dat er veel meer energie in de atmosfeer zat. Wat volgde was een flinke bak regen. Onweer was haast niet meer te ontdekken.
Zicht is richting het NW.
Afbeelding
Toen de meest intense neerslag voorbij was begonnen de ontladingen weer te komen. Het leken vooral CC-ontladingen en ze leken vanuit zuiden aan te komen. Dit was wat onverwacht omdat de radar weinig interessants liet zien richting het zuiden. Wat ook opviel was dat de frequentie van de ontladingen snel hoger werd. Op een gegeven moment ging het naar 8 ontladingen per minuut. Op dat moment was het nog steeds zo goed als droog.
Wel kwamen er wat meer fractus plukken langs; de lucht begon er opnieuw dynamischer uit te zien.
20:41
Afbeelding

Jammer genoeg was het weinig contrastrijk buiten en was er die avond zelf weinig te zien. Het enige wat wazig te zien was, was een donkere basis welke voor mijn neus was ontstaan, wat opvallende wolken richting het ZW, en regelmatig geflits.
Toen ik eenmaal de foto's terug keek zag ik dat de lightningtrigger een soort van time-lapse in elkaar had gebreid. Wat begon met de kleine fractus van hierboven, groeide uit tot een enorme roterende basis.
20:43
Afbeelding

20:44
Afbeelding

20:45
Afbeelding

20:46
Afbeelding

20:48
Afbeelding

20:48
Afbeelding

20:50
Afbeelding

20:51
Afbeelding

20:59
Afbeelding

21:03
Afbeelding

Wanneer je al de foto's achter elkaar zet krijg je de volgende videos:

Hier lijkt mij dus duidelijk sprake van rotatie. Het begint al met de fractus die het beeld in komt en om de al bestaande fractus krult. Daarna gaat het snel. Binnen 4 minuten hangt er al veel meer in de lucht.
Vanaf 20:44 (seconde 6 versnelde video) begint het er echt interessanter uit te zien. Mooie structuren maar de rotatie is niet/minder duidelijk. Alleen aan het einde (rond seconde 11) is te zien dat er rotatie is/was. Oplossende funnel?
Vanaf 20:50 (seconde 12) is het allemaal wat meer op afstand en is de bredere rotatie duidelijker te zien. Na 21:00 werd het allemaal wat minder. De structuur verdween en ook het onweer werd minder frequent.

De rotatie was ook op de radar te zien. Dit was te zien in de bewegingen (ook gemeld op weerwoord) maar ook te zien aan de structuur:
Afbeelding

En misschien is de oorzaak ook te zien? Voordat de rotatie zichtbaar was lijkt er een 'weak echo channel' zichtbaar te zijn wat kan duiden op een misschien latere 'bookend vortex'? Ik weet niet of de omstandigheden ideaal waren of dat het misschien niet eens mogelijk was in deze staat/omstandigheden. Maar het zou in ieder geval het één en ander kunnen verklaren.
Afbeelding

Naast de neerslag viel het onweer hier uiteindelijk wel mee. Meer richting het noorden was het allemaal wat actiever. In het noorden van Emmeloord al meer CG geknal. En nog verder richting het noorden in de buurt van Lemmer ook een actiever onweer. Daar verhalen over trillende ramen en deuren en afgaande autoalarmen. Ook zorgde de bliksem voor schade aan gebouwen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 mei 2014, 16:17 

Nou, vooral via het versnelde filmpje duidelijk zichtbaar ja! Interessant. Ik heb helaas geen meer verduidelijkend materiaal.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur