Het is nu 23 apr 2018, 02:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 jun 2014, 15:05 

2e Pinksterdag 9 juni 2014 bleek zo'n weerdag die je niet meer zult vergeten en waarover je jaren later nog spreekt en voorbeelden aanhaalt. Voor mij persoonlijk: de eerste keer dat ik drie keer ging chasen op een dag en met de chase van de 1e Pinksterdag erbij 4 chases in twee dagen! En daarbij ging het niet over de minste gebeurtenissen.

Het Pinksterweekend werd gekenmerkt door aanvoer van warme onstabiele lucht vanuit zuidelijke richtingen en met de grens met koelere oceaanlucht telkens net over of net ten westen ons land. Een prima uitgangspunt voor stevige onweersituaties en dat zou zo blijven tot op dinsdag 10 juni. Voor zaterdag 7 juni bleef het voor Nederland nog tamelijk rustig, vanaf de namiddag begon de buienactiviteit boven NW Frankrijk en zuiden van België op te leven. Dat betekende voor west- en centraal België stevige buien met ook grote hagel welke ook nog juist Zeeland aandeden. Op de avond kwamen de eerste berichten binnen, over het westen van België een prachtig uitziende supercell die grote hagel en veel neerslag produceerde, o.a. het plaatsje Wingene werd hierdoor behoorlijk getroffen. De cel over midden België zou juist voor de NL grens oplossen.

Helemaal op het einde van de avond ontstonden over de Belgische kust een aantal nieuwe kernen die de opmaat zouden blijken naar een voor NL al actievere 8 juni. In de nacht trok een hieruit gevormd behoorlijk actief onweerscomplex over de gehele Nederlandse westelijke en noordwestelijke kustgebieden NNO-waarts. In de vroege ochtend ook in het uiterste oosten enige onweersactiviteit.

Rond 07:15 onstaat net over de Franse grens over het stroomgebied van de Maas een cel welke meteen behoorlijk groeit en flink actief wordt. Deze nadert met een boogvormige neerslagreflectie op de radarbeelden rond 10:00 het uiterste zuiden van NL Limburg en reikt aan de westkant tot ruim over Belgisch Limburg. Voor mij aanleiding om een chase richting het Limburgs/Duitse grensgebied te starten.

Afbeelding

De trip verloopt wat traag door soms intensieve neerslag uit middelhoge bewolking die je soms niet ziet aankomen. Er zijn af en toe fraaie structuren te zien. Ik "vind" het onweercomplex bij Venray maar aan de westelijke kant alleen nog maar intense neerslag, ik hoor zwaar gedreun op afstand en het regent hard met ook wat kleine hagelsteentjes erdoorheen. Ik doe nog een poging om via de A77 naar Duitsland te gaan, maar door aangroei is de trekrichting van het actieve deel wat meer oostelijk in vergelijk met de andere buien en gezien de trekrichting, -snelheid en actuele positie besluit ik op de NL/D grens de chase af te breken.

Afbeelding

Het complex nam op de neerslagradarbeelden een nog bijzondere vorm aan, op Weerwoord geeft Ben Lankamp aan dat het kan gaan om een Mesoscale Convective Vortex. Het geheel was vooral aan de oostkant erg actief met veel ontladingen en hagel. Ik keerde naar huis terug en het zou verder rustig blijven, ik zag wel convectie op enige afstand, dit zou een warmte-onweer worden dat vanuit mijn regio achter Nijmegen doortrok en vervolgens oploste.

Ik bezocht op de middag een plaatselijk muziekfestival, een heerlijk loom/warm gebeuren. De alcoholinname moest nihil blijven met het oog op chasekansen op de avond of nacht. Weer thuis was het met rode oortjes de ontwikkelingen volgen, boven midden- en west-Frankrijk waren vanaf de namiddag belangrijke onweerscomplexen ontstaan en al snel kwamen de eerste berichten over supercellen en enorme hagelstenen. Bovendien logen de verwachtingen voor 2e Pinksterdag er niet om, een aantal parameters voor extreem weer bleken wel erg hoog te staan, ook over mijn thuisregio! Opnieuw een gevalletje "be careful what you wish for!" Estofex zou later met een level-3 over het grootste deel van NL komen.

Later op de avond ontstonden in mijn regio cellen die - jong als ze toen nog waren - hier alleen kortstondig (zeer) hevige neerslag gaven en een paar ontladingen maar snel aangroeiden en boven NO-Brabant al behoorlijke pittige onweersbuien waren. Mijn aandacht bleef echter op het zuidwesten gericht, tegen 22:30 was over een NW-Frankrijk een cel ontstaan waarvan het neerslagsignaal snel in betekenis groeide en die tegen middernacht behoorlijk wat ontladingen begon te produceren. Het geheel groeide uit tot een behoorlijk complex dat soms lijnvormig leek maar dan namen de westelijke delen meteen weer snel in betekenis af. De trekrichting kreeg langzaam meer en meer een oostelijke component en wel zoveel dat het voor mijn regio interessant beloofde te worden - ALS het complex nog een paar uur zou overleven...

Ik besloot op te blijven en het te blijven volgen samen met een aantal die-hards op de weerfora en niet in het minst met berichten van chasers die "in het veld" waren. Ik vond het qua beleving een van de allermooiste weernachten ooit! Ik negeerde verder de cellen ten zuidoosten en volgde met toenemende spanning de ontwikkelingen ten zuidwesten, het complex bleef zeer vitaal en rond 03:30 vertrok ik voor een regio-chase met als uitgangspunt de neerslag te vermijden dus liefst juist wat zuidoostelijk van het complex te blijven. Dat gaf me in noordelijke richting wat weinig ruimte want het geheel passeerde wat dichterbij mijn woonplaats dan ik had ingeschat. Dat was lastig en frusterend want bijna alle CG's bleken uit een vrij smalle zone te komen en ik kon in het bomenlandschap hier maar geen goed zichtpunt in die richting vinden...

Door een wat uitzonderlijke gepositioneerde CG meer westelijk kreeg ik zicht op een fraaie wolkenbasis:

Afbeelding

Gauw de sluitertijd verlengd voor meer licht en daar kwam de basis van een meso in beeld, aangelicht door IC's hogerop:

Afbeelding

Ik volg de voortgang en dat alles in een eerste heel bleekblauw ochtendlicht. Rond 4:15 verplaats ik me en krijg zo zicht op precies de achterkant (t.o.v. de trekrichting) van het meest zuidelijke deel. Het complex bereikte rond 04:30 het gebied waar de eerder genoemde cellen actief waren en, toeval of niet, vanaf dat moment moet het complex flink inleveren, veel rommelige bewolking, turbulente outflow stratus laag "over de grond" en een afnemende bliksemfrequentie waarbij ook nog eens het aandeel CC/IC toenam en er bijna geen CG's meer te zien waren - althans vanaf mijn positie. Wel valt er blijkens berichten het afgelopen kwartier nog de nodige grote hagel net noordelijk van de lijn Den Bosch - Oss.

Afbeelding

Afbeelding

Tegen 5:00 zien we over de Betuwe de bliksemactiviteit stoppen en zo komt een eind aan een complex wat dus meer dan zes uur (zeer!) actief is geweest en dat volgens mijn waarneming/aanname een meso omvatte aan de zuidkant en iets verderop nog een krachtige stijgstroom. Voor de meest zuidelijke kern durf ik de term supercell wel te hanteren! De regio Antwerpen werd bij passage getroffen door (zeer) grote hagel.

Meer dan twee uur nachtrust zat er niet in, ik ben te onrustig en zo zit ik voor 8:30 alweer mijn chase-spullen op orde te maken, Skywarn berichten uit te zetten en - uiteraard - te nowcasten. En da's maar goed ook want verrassend genoeg (gemist door de modellen en niet opgenomen in de diverse verwachtingen) bereikt een lijn cellen tegen 10:00 de B/Fr grens en daarna activeert het centrale deel ervan behoorlijk en ligt op ramkoers voor mijn regio. Ik zag er wel enig risico in: veel buitenactiviteiten overal en waarschijnlijk hebben de meesten niet voor de namiddag op onweer van betekenis gerekend.

Ik combineer met een bezoek aan Beek en Donk en op de terugweg leg ik eerst de arcus vast en ga daarna naar een zichtpunt bij Mariahout om het onweer over me heen te laten trekken:

Afbeelding

Afbeelding

E.e.a. levert 2 Skywarn-meldingen op: voor windstoot > 90 km/u (tijdens melding onder aanname maar bleek wel aardig te kloppen a.d.h.v. videobeelden) en voor wolkbreuk (omdat het zicht tijdelijk naar minder dan 100 meter terugliep).

Afbeelding

En dan is het wachten op wat extreem weergewijs de hoofdmaaltijd van de dag moet worden. De in de diverse verwachtingen opgenomen onzekerheden v.w.b. initiatie bleken echter van toepassing, het zou alleen in Limburg komen tot onweer met vooral veel neerslag en ontladingen als kenmerk, iets wat ik ook zelf kon ervaren samen met extreemweer.nl-genoten Ferry en Tom. We hadden beter nog wat meer zuidelijk gestaan maar onze hoop was aanvankelijk gevestigd op nieuwontwikkeling en daaraan wilden we v.w.b. uitvalspositie maximaal lang tijd bestemmen.

Afbeelding

Ook Pinkpop moest een behoorlijk onweer verwerken wat tot de nodige maatregelen op het festival zou leiden. Het zou echter het meer oostelijke deel van het oorspronkelijke complex over de Ardennen zijn dat meest spraakmakend zou blijken. Bij Aken en vooral over Noordrijn-Westfalen zou het komen tot een verschrikkelijk noodweer met gemeten windstoten van 100 tot > 140 km/u, zwaar onweer, grote hagel en wolkbreuken. Het KNMI kwam rond acht uur met voor Limburg een opwaardering van "oranje" naar een Weeralarm op basis van de gemeten hoeveelheid ontladingen over een vlak van 50x50 km.

9 juni 2014 is aldus een zeer gedenkwaardige weerdag gebleken, die (bijna: uiteraard) ook weer de nodige discussie opleverde. De bijna vertrouwde discussie over welke cellen nu wel/niet supercell genoemd konden of mochten worden, laat ik het erop houden dat ik dat voor wat betreft NL grondgebied i.i.g. wel aanneem voor de zuidelijke punt van het langlevende complex in de nacht van 8 op 9 juni. En verder toch een aantal krachtige cellen die, soms kort, ook wel kenmerken vertoonden die je bij een supercell zou verwachten. Een heel andere zaak is het natuurlijk v.w.b. betreft België en Frankrijk waar aldaar actieve chasers de prachtigste beelden lieten zien van cellen die je soms eerder in Tormado Alley zou verwachten. Wat dat betreft zitten we hier vaak in dit soort settings toch wat te veel stroomafwaarts, cellen zijn al minder vitaal of geclusterd eens ze over NL arriveren - tenzij er wel nieuwvorming plaatsvindt natuurlijk.

Een ander veelbesproken punt was waarom ondanks de KNMI waarschuwingen en het uitgegeven Estofex level-3 het m.u.z. van Limburg voor NL vrijwel nergens tot onweer, laat staan noodweer kwam. Lag dat nu aan het eerdere onweer rond de middag? Volgens mij was "gewoon" de capping te sterk, we haalden gewoonweg de convectieve temperatuur om de cap te doorbreken niet. De dertig graden werd alleen te Ell even aangetikt. We moesten het aldus hebben van cellen die elders ontstonden en die trokken dus wat meer zuidoostelijk voorbij terwijl meer westelijke buien boven België (grotendeels) oplosten.

En dan de, soms verhitte, discussies over Pinkpop. Onmogelijk om die hier kort samen te vatten maar volgens mij is er nu eenmaal een verschil tussen wat je veiligheidsgewijs zou willen doen en wat je kan doen als eenmaal zo'n groot evenement met tienduizenden mensen op een in principe gesloten terrein al aan de gang is... Het is niet anders. Achteraf moeten we maar blij zijn dat het noodweer dat toch zo dichtbij over NRW trok niet pal over Pinkpop gepasseerd is, want dat had zonder twijfel de nodige ellende opgeleverd. Het enige echte alternatief in mijn beleving is dat je bij verwachting van extreem weer het hele evenement vooraf aflast. Maar dan zou de extreem weer verwachting en regionalisatie ervan wel heel zeker moeten zijn gezien de grote schadepost voor de organisatoren en ontevredenheid bij het publiek...

Het laatste wapenfeit van 9 juni is dan dat zo vanaf 23:30 er boven midden-Frankrijk opnieuw potente onweerscomplexen ontstonden waarmee we in Nederland later, in weliswaar alweer verzwakte vorm, te maken kregen. Ik lag ervan wakker van zeg 04:00 tot 04:45 maar ik was vastbesloten er niet uit te gaan voor foto's of video. Ik had na de voorbij twee dagen mijn rust hard nodig met de eerste werkdag weer voor de boeg. Wat een weerweekend - dat wel het aantal achterstallige chaseverslagen in een keer met vier heeft doen stijgen! :-( / :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 jul 2014, 15:23 

:-) Cartoon 10 juni op nu.nl:

Afbeelding

En een interessante, zij het soms wat verhitte, discussie op het hulpverleners forum:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=84813.0

Vanaf ongeveer pagina 10, 11 is het actuele gebeuren voorbij en begint de "nabespreking".

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur