Het is nu 22 jan 2018, 20:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 apr 2015, 18:12 

De laatste dag van maart ging weergewijs bepaald niet onopgemerkt voorbij! Dit was het bericht op Facebook:

Spotterbericht 30-31/3/2015: een laag trekt morgen van Schotland naar Denemarken. We krijgen te maken met een behoorlijk windveld en ook weer flink wat neerslag vannacht in de warme sector. Veel wind voor de kustgebieden met zware windstoten die het Skywarn meldcriterium kunnen overschrijden. In de ochtend en midden van de dag storm over het NW en Wadden.
Na passage van het koufront morgenochtend neemt de onstabiliteit toe en dat betekent buien met onweer-, hagelkansen en vooral ook weer zware windstoten gezien de wind op hoogte. Op 500hPa worden de laagste temperaturen (tot -36°C) over de noordelijke helft van NL berekend, maar over het zuidwesten en zuiden zien we de belangrijkste waarden voor "bulk" en low-level windschering, buien kunnen organiseren en de KNMI Guidance rept zelfs van kans op enkele (ondiepe) supercellen.
Actueel waarschuwt ("geel") het KNMI voor zware windstoten over heel NL, en ook ligt ons hele land onder een Estofex level-1: "A level 1 was issued for many parts of NW/CNTRL Europe mainly for severe/damaging wind gusts and an isolated tornado threat".

Met name Harmonie kwam met zware windstoten vooral over de zuidelijke helft in de namiddag en vroege avond bij buien en dat model zat daar precies goed op. Meer in het algemeen was het een dag met extreem weer over heel NL en dat vertaalde zich in een nieuw dagrecord Skywarn meldingen en een indrukwekkend windstoten overzicht:

Bijlage:
GMT_FXFX_latest.png
GMT_FXFX_latest.png [ 82.23 KiB | 3777 keer bekeken ]

Na een receptie waar ik te lang gebleven nam ik op weg naar huis een straatje behoorlijke actieve multicell waar, met heldere ontladingen, zware neerslag en krakende donders. Het zag er geweldig uit aan de voorkant met de zon erop maar helaas was ik door verkeersdeelname niet in de juiste positie voor foto's maar kon wel zware neerslagstrepen en inflow vastleggen. Het was dat ik al had toegezegd z.s.m. thuis te komen anders had ik de neerslagradar wel geraadpleegd en gezien dat er achter het multicell-treintje twee losse cellen aankwamen... Ik zag ze van thuis uit en ze zagen supercell-achtig uit! Opnieuw mooie felle ontladingskanalen, zware donders en een bak hagel maar vooral de windstoten aan de achterkant van de 2e cel waren indrukwekkend. Zo kon ik voor de 2e keer een Skywarn melding voor zware windstoten afgeven (de 1e was net na de lunch vanuit Den Bosch).

Hier nog een foto van de multicell, de neerslagkernen waren echt zo donker en dicht:

Bijlage:
15033100_4730lr4780.jpg
15033100_4730lr4780.jpg [ 194.27 KiB | 3777 keer bekeken ]

Al met al een mooie aftrap, laat seizoen 2015 maar komen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 mei 2015, 10:28 

... maar wel met een inktzwart randje: een instorting kostte een man het leven en een ander raakte zwaargewond: http://www.nrc.nl/nieuws/2015/03/31/gebouw-ingestort-in-ede-twee-zwaargewonden/

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur