Het is nu 16 aug 2018, 06:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 29 apr 2016, 08:10 

Opnieuw buien met (korrel-)hagel en onweer op deze dag, met de koude bovenluchten begonnen bij het stijgen van de temperatuur tegen de middag veel buien vnl. landinwaarts te ontstaan. Op de middag nog verdere activatie bij trogpassage met (nog meer) kans op onweer en korrelhagel. Het gevaar van plotselinge gladheid door (veel) hagel werd eerder in de ochtend maar weer heel duidelijk bij de ongevallen op de A6 en A31. Het KNMI waarschuwde ("code geel") voor de hagel over de noordelijke helft van NL en over heel het land voor onweer.

Ik ging onverwacht al naar de lunch al op weg naar huis en kwam meteen in grove korrelhagel terecht, zo groot en zacht dat de valsnelheid relatief laag was; je zou het voor sneeuw kunnen hebben aangezien. De dichte neerslag maakte dat ik er meer van wou zien!

(klik een foto voor bescheiden vergroting)

13:00 Vught

Ik stopte op de eerst mogelijk plek en zag twee toch wel imposante neerslagkernen. Even vlug een paar foto's en dan naar de dichtstbijzijnde zichtplek voor wat beter zicht op de buien.

Afbeelding

Afbeelding

13:15 De Gement

En dat is de Gement, het natuurgebied (nou ja) tussen Den Bosch en Vught. De mooiste bui stond te dichtbij voor mijn all-round lens dus dan maar een staande foto. Ik stond wat te puzzelen over de trekrichting, een blik op de neerslagradar en kompas leerde dat die meer uitgesproken ZW > NO was dan ik had aangenomen. Op naar de volgende stek dus maar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

13:35 omg. Den Dungen, bij Provinciehuis/A2

Een van de weinige echt goede plekken in mijn woonregio. En pff wat duurt het toch frustrerend lang om die paar kilometer hemelsbreed af te leggen in ons verkeers- en stoplichtenparadijs hier... Maar goed, ik had nu een bui met een heel dichte en forse neerslagkern op ramkoers, ik liet me door de neerslag "overlopen":

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierboven en -onder: aan de "achterkant" valstrepen en mammatusvorming.

Afbeelding

De volgende deelnemer staat ook weer startklaar:

Afbeelding

14:00 Schijndel, Houterdsedijk

Mammatus aan de achterzijde van een wat meer zuidelijk gelegen bui:

Afbeelding

14:12 Wijbosch, Schaapskooi

Bij die bui ook weer fraaie hagelvalstrepen te zien.

Afbeelding

Vlak daarna thuis en ik was amper aan de slag toen tegen half drie de volgende bui onweer opleverde! Woehoehoe!! Eindelijk mijn eerste (jawel!) onweerswaarneming van dit jaar, gewoon uit m'n werkkamer nog wel... En wat voor een: ontlading 1 met felle flits en een keiharde knal op minder dan 1 seconde en nummer 2 met donder op minder dan 2 seconden. :-)

Op naar meer in 2016!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur