Het is nu 19 sep 2018, 18:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 mei 2012, 19:19 

Hoi allen,

Hierbij mijn chase verslag van gister: http://www.fotofanatic.nl/?p=673

Misschien dat jullie even een beoordeling kunnen doen over de eventuele tornado die ik heb vastgelegd.
Bewegende beelde daarvan zijn de laatste frames van mijn filmpje.

Mensen in de omgeving (4km verderop) hadden wel het idee dat er een flinke funnel naar beneden kwam.

Groet,
Freek

Laatst bijgewerkt door Hans Stans op 29 mei 2012, 21:57, in totaal 2 keer bewerkt.
Titel aangepast.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 mei 2012, 01:33 

Ik heb diezelfde cel gefotografeerd vanuit Venray (sommige van onze foto's lijken wel erg op elkaar :) ) en de rotatie van, en stijgbewegingen onder de wallcloud waren buitengewoon. De plek van de rotatie aan de grond op die positie laat geen enkele twijfel: tornado! Graag alsnog melden via het meldformulier want je hebt zo te zien alle nodige gegevens wel voorhanden.

Mooie foto's en de foto van het bodemcontact is mooi verduidelijkt zo. Thumbs up!

Edit/PS: dit is waarschijnlijk ook de "rain-wrapped" tornoado die op Youtube staat gefilmd vanuit Vierlingsbeek. Uit zowel Overloon als Vierlingsbeek in het lokale nieuws de nodige berichten over schade en overlast, bomen om, dakplaten en -pannen eraf, etc.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 mei 2012, 10:09 

Done!

Bedankt Hans!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 mei 2012, 10:39 

Voer tot overdenking. Voor ieder die twijfelt aan de toegevoegde waarde van spotters en chasers die snel hun waarnemingen kunnen doorgeven: Op o.a. nu.nl werd rond 20:30 doorgegeven dat het verwachtte (tot mijn irritatie wordt steevast "voorspeldde" gebruikt - meteorologen zijn geen waarzeggers!) noodweer zou uitblijven. Mensen worden zo gerustgesteld MAAR op dat moment waren er meerdere supercellen boven NL actief die funnels en (minstens een) tornado('s) voortbrachten...

Als voorbeeld, artikeltje nu.nl, bijgewerkt 20:41lt op de dag zelf: Verwacht noodweer blijft uit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 mei 2012, 12:30 

Hans Stans schreef:
Op o.a. nu.nl werd rond 20:30 doorgegeven dat het verwachtte (tot mijn irritatie wordt steevast "voorspeldde" gebruikt - meteorologen zijn geen waarzeggers!) noodweer zou uitblijven.

Het is allemaal begonnen bij MeteoConsult, die kwamen omstreeks 1700uur met een melding dat er van noodweer geen sprake meer zou zijn : https://twitter.com/#!/MeteoConsult/sta ... 9396257793. Ik vind/vond dit een hele rare uitspraak, temeer omdat het WRF model waar ze in de ochtend mee kwamen een duidelijk beeld gaf van wat er nog zou komen rond 19u/20u. Als men de modellen goed had bekeken (WRF) dan hadden ze tot de conclusie gekomen dat het allemaal nog moest beginnen. Het WRF model zat er gewoon erg goed bij en ik denk dat vele onder ons dit kunnen beamen. Gelukkig heb ik het plaatje nog opgeslagen. Zie hieronder waarmee het model mee aan kwam zetten, gezien dat het WRF model ook de neerslag goed had in de middag was er geen reden tot twijfel aan het model.

Afbeelding

Ik heb zelf Meteoconsult erg hoog zitten, maar na het lezen van de tweet zakte de moed mij in de schoenen. Probeer dan de mensen maar ervan te overtuigen dat het daadwerkelijk komt. Zelf heb ik het volgende op mijn eigen forum medegedeeld: "Dalijk bij Zuid-Holland ineens een rightmover". De cel splitte en inderdaad de belangrijkste cel trok alleen maar oostwaarts, of we werkelijk van een rightmover konden spreken ben ik niet van overtuigd. Ik heb heel wat tweets moeten versturen om mensen enigszins nog een beetje "hoop" te laten houden en ik ben vierkant tegen de beslissing van Meteoconsult ingegaan. Als ik iets schrijf blijf ik er ook altijd voor de volle 100% achterstaan. Het ergste vind ik nog dat de media alles weer verdraaid, zo werd er in een artikel wat over een mogelijke tornado cq downburst in Bakel geschreven het volgende: "Meteoconsult waarschuwde vanaf het einde van de middag voor onweer, hagel en zware windstoten. Met name het zuidoosten van de provincie zou overlast kunnen ervaren".

Persoonlijk kookte mijn bloed en heb ze daarover ook aangeschreven, helaas zonder tegen antwoord.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 mei 2012, 22:34 

http://www.youtube.com/watch?v=8AzCLYiZ ... r_embedded

en blog:
http://convectiveweather.blogspot.com/2 ... rcell.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 22:06 

(heb de topic-titel aangepast gezien het inmiddels meer algemene karakter van deze thread)

_Jan_ schreef:
Het WRF model zat er gewoon erg goed bij en ik denk dat vele onder ons dit kunnen beamen. Gelukkig heb ik het plaatje nog opgeslagen. Zie hieronder waarmee het model mee aan kwam zetten, gezien dat het WRF model ook de neerslag goed had in de middag was er geen reden tot twijfel aan het model.

Absoluut, WRF zat er bijna eng precies op. Zelf had ik het kaartje voor 18z nog bewaard:

Bijlage:
wrf03z_18z.png
wrf03z_18z.png [ 62.57 KiB | 13282 keer bekeken ]

En dat terwijl het model - althans voor zover ik weet - rekent met GFS-data, GFS het door sommigen zo gediskwalificeerde model in dit soort situaties. Al weten we niet welke aanpassingen / eigen inzichten er nog gehanteerd worden in de berekening. Wel durf ik te voorspellen dat na deze 10/5 de resultaten van dit model vaker door chasers gedownload zullen gaan worden ... :wink: :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 mei 2012, 22:18 

Ik wil over deze dag nog dit toevoegen: ik denk dat we met z'n allen trots mogen zijn over hoe e.e.a. verlopen is. Er waren minstens 5 bij het herrezen Skywarn NL geregistreerde waarnemers in de regio ter plaatse, en dit leverde een zestal meldingen op. Daarvan heb ik verdicht twee meldingen bij de ESWD ingediend, waaraan na enige correspondentie eenmaal de status "event fully verified" en eenmaal status "plausibility check passed" werd toegekend!

Handig is hierbij ook de manier waarop de opgeslagen meldingen worden getoond, dit is bij communicatie handig omdat er maar een paar links nodig zijn, zie bijvoorbeeld http://www.hsww.nl/skywarn_mcmeldingdet.asp?id=39 en http://www.hsww.nl/skywarn_mcmeldingdet.asp?id=38.

Ik weet het: er is nog veel te doen en we zijn er nog lang niet met Skywarn NL. Maar voor de eerste echte dag in 2012 is dit toch wel een heel goed resultaat met dank aan alle betrokkenen. Ik ben er erg tevreden over! :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 mei 2012, 12:02 

Mooi om te lezen Hans!
We gaat lekker verder met wat we doen! en als ik nog elders ergens mee kan helpen! Let me know!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 maart 2014, 22:40 

Ik heb mijn verslag van die dag klaar! Het is wel een beetje uit de hand gelopen weer, 77 foto's en afbeeldingen... :-)

Afbeelding

Afbeelding

Zie http://www.hsww.nl/dir.asp?JrId=12&m=1&id=12051000

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur