Het is nu 25 mei 2018, 00:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 nov 2013, 23:33 

Een straat van forse buien bleef maar over midden-NL trekken en in de loop van de middag kwamen er meer en meer meldingen van onweer, (soms veel) hagel en: tornado's!! Er is sprake van 5 of 3 (in dit geval meerdere touchdowns?) uit i.i.g. meerdere cellen. Een tornado trok door de bebouwde kom van Arnhem en dat leverde naast een aantal foto's de volgende indrukwekkende video op:

En gelukkig deze keer een filmer die met zo te zien niet al te hoogwaardig materiaal ondanks de nabije tornado rustig blijft en met redelijk vast hand filmt en niet vergeet om af en toe omhoog te zwenken en toen het nodig was in te zoomen.

Topic op Weerwoord met verzamelde gegevens: http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1906016&tid=1906016&exp=1

Artikeltje MeteoConsult: http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/141b76a2fa50e2d80d24bb94bb244dfd/article/tornados_trekken_door_nederland.html

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 nov 2013, 12:43 

Artikeltje KNMI: Windhoos in Wijk bij Duurstede, zie http://www.knmi.nl/cms/content/116401/windhoos_in_wijk_bij_duurstede

Merk op hoe de termen wervelwind, windhoos en tornado door elkaar heen worden gebruikt in het stukje en terecht, want zijn allemaal van toepassing in mijn beleving. Ik volg het soms wat verbeten karakter van de discussies over de te gebruiken termen niet zo - wel vind ik het in een tekst of bericht belangrijk of duidelijk gemaakt wordt of het verschijnsel al dan niet uit een roterende stijgstroom is voortgekomen. In dat verband zou er je er inderdaad voor kunnen kiezen om daarvoor dan "tornado" te reserveren als eerder ook door anderen al aangegeven, maar laat ik nu niet zelf die discussie opnieuw aanwakkeren... :-)

In het artikel overigens een mooi detailradarplaatje van 15:10lt! Ik zei op WW nog op basis van een andere detailradarbeeldviewer dat de reflectie van 14:15z (=15:15) wel eens heel interessant kon zijn. V-notch en hook-echo zichtbaar:

Bijlage:
radarbeeld windhoos 3-11.gif
radarbeeld windhoos 3-11.gif [ 99.68 KiB | 5180 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 nov 2013, 14:08 

Aller eerst moet ik zeggen het filmpje is echt super. Echt goed gefilmd!
Over de benaming moet ik Hans gelijk geven. Het begint er behoorlijk op te lijken dat moeder natuur de schade voor de zomer in aan het halen is. Ik ga me nu maar weer eens op weerkaarten storten, wil voor volgend jaar alle kaarten kunnen aflezen dus nog veel te leren. .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 nov 2013, 21:42 

1 van de meest bizarre weerdagen uit mijn hobbyisten carrière. s' middags zat ik op een grote verjaardag van buren in een verwarmde tentconstructie in hun tuin terwijl hagel, regen en onweer daar ter plekke tot lekkage leidde. Kort voor 4 uur zag ik bij thuiskomst de melding van de tornado bij Wijk en omdat ik zag dat er nog meerdere buien ontstonden ben ik ook zelf gaan kijken. Ik heb een tiental kilometers een cel gevolgd die wellicht later die avond en tornado heeft geproduceerd. Het rijden 'onder' de meso is altijd een bijzondere ervaring. Aan het eind van de middag zag ik een zeer ranke sliertvormige onvolledige hoos, waarvan ik eerst dacht dat het een 'spout' moest zijn, maar ik twijfel nu toch of het niet een 'rope' uit het laatste deel van de laatste 'verdachte' cel op rij was.

http://www.convectiveweather.blogspot.nl/2013/11/low-topped-supercells-in-november-11-3.html

Gr. Wilco

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur