Het is nu 23 jan 2018, 08:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: 2014-04-07
BerichtGeplaatst: 08 apr 2014, 14:44 

Vanuit Emmeloord zijn we richting het noorden gereden omdat daar de lijn wat intenser leek te zijn. In de buurt van Lemmer hebben we de arcus opgewacht. Mooie woelige luchten en contrasten maar echt intens leek het allemaal niet te zijn.
We lieten de arcus wat naderen en zijn er uiteindelijke vooruit gereden om bij de zuidpunt van de lijn te geraken.
Afbeelding

Beelden ten oosten van Lemmer.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderweg bijgehaald door de arcus.
Afbeelding

Uiteindelijk hadden we zicht op het zuidelijke deel van de lijn. Een mooie regenvrije basis met daar schuin achter een flinke neerslagkern.
Bij het KNMI meetstation Marknesse was er bij die basis een wazige opgaande 'lijn' te zien. Echte details waren er niet te zien omdat de cel zich op zo'n 8km afstand bevond.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat er een aantal wegen richting het oosten waren afgesloten kwamen we uiteindelijk in de buurt van de basis terecht. De lucht was zeer dynamisch!
Afbeelding

Uiteindelijk zijn we (moesten we) verder naar het zuiden gereden om later nog eens in goede positie te komen. Jammer genoeg was de cel al te ver weg gedreven en werd het ook al weer snel donker.
Goed begin van 2014. Ben benieuwd wat er verder komen gaat.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel: Re: 2014-04-07
BerichtGeplaatst: 08 apr 2014, 15:36 

Ik was je verslag al tegen gekomen op weerwoord, prachtig denk toch weel een van de mooiere verslagen die ik tegen gekomen ben. Goede keus om richting marknesse te gaan! Helaas konden wij niet verder als lemmer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 apr 2014, 23:46 

Dank voor het plaatsen Thom en foto 1 is meteen een topper voor wat mij betreft. Mooie die ruige formatie en door de voorgrond zie je ook meteen hoe groot het allemaal is. Ik twijfel er niet aan dat er stof van de grond opgezogen wordt maar of het een gustnado is? Volgens de NOAA - definitie daarvan is dat een spin-up vanaf de grond zonder connectie met de wolk erboven en die is er zo te zien op jouw foto's wel, een soort uitstulping die eruit ziet alsof er (enige) rotatie is. Dan zou het een soort misocycloon of zoiets zijn? Wie meer weet mag het zeggen!

Zelf was ik in Zeeland en West-Brabant actief en heb vreemd genoeg vooral rolwolken gezien en - jawel - een gustnado vlakbij bij Numansdorp. Beeldmateriaal en verslag volgen nog.

Het was al met al toch de eerste "echte" dag van het seizoen en het bleek door de toch tegenvallende activiteit (althans voor het overgrote deel van NL) meteen ook een veelbesproken dag. Dat verdient nadere analyse en ook daarvoor zal ik nog met een aanzet komen. Maar eerst nog even te druk met werk (natuurlijk) en ook de lezing over, en een seminar voor, Skywarn!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 apr 2014, 21:59 

Hier vast een paar plaatjes uit mijn rondrit die dag:

1) wolkenbeeld met veel rode tulpen :-) omg. Heijningen

Bijlage:
14040701_0950lr4800.jpg
14040701_0950lr4800.jpg [ 309.42 KiB | 4845 keer bekeken ]

2) Gustnado omg. Numansdorp

Bijlage:
14040701_0956lr4800.jpg
14040701_0956lr4800.jpg [ 214.52 KiB | 4845 keer bekeken ]

3) Enorme maar kortlevende rolwolk gezien vanuit Wagenberg, express weinig landschap meegenomen, let op het verlichte benzinestation en de boompjes. Wel was het al erg donker...

Bijlage:
14040701_1019lr4800.jpg
14040701_1019lr4800.jpg [ 170.36 KiB | 4845 keer bekeken ]

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 apr 2014, 10:28 

Heerlijk verlag! :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 apr 2014, 20:59 

Hans Stans schreef:
Dank voor het plaatsen Thom en foto 1 is meteen een topper voor wat mij betreft. Mooie die ruige formatie en door de voorgrond zie je ook meteen hoe groot het allemaal is. Ik twijfel er niet aan dat er stof van de grond opgezogen wordt maar of het een gustnado is? Volgens de NOAA - definitie daarvan is dat een spin-up vanaf de grond zonder connectie met de wolk erboven en die is er zo te zien op jouw foto's wel, een soort uitstulping die eruit ziet alsof er (enige) rotatie is. Dan zou het een soort misocycloon of zoiets zijn? Wie meer weet mag het zeggen!

Van een 'misocycloon' had ik nog niet eerder gehoord.... Tot een paar minuten geleden nadat ik wat extra info zocht over gustnado's :D .
Toch wel een interessant stuk waaruit blijkt dat er eigenlijk nog maar weinig kennis is over gustnado's ed. .
Toch denk ik dat de definitie ''gustnado' het meest in de buurt komt van deze waarneming. Helemaal zeker zullen we het nooit weten denk ik. Maar het was iig een goed begin van 2014.

Citaat:
What is a tornado?

Charles A. Doswell III

7. What to do with "gustnadoes"?

There's another class of events that has caused a large amount of heartburn: gustnadoes. Observations indicate clearly that relatively weak, short-lived vortices can form along the leading edge of an outflow boundary. The mechanism(s) by which such vortices form? No one really knows but they might be associated with a little-studied process known as "lobe and cleft instability" along density current boundaries. Hence, almost anything I can say about these events is pure speculation. We have no detailed Doppler radar observations of them; we have no numerical simulations of them; we have virtually no validated knowledge. All we have is anecdotal evidence from storm chasing and some analogies with things seen in laboratory simulations (Idso 1975). The visual appearances of true gustnadoes (as opposed to tornadoes along a gust front, which are manifestly different phenomena) indicate they are shallow (perhaps 10-100 m deep) with no apparent connection to any process happening at cloud base or above (Fig. 6). When they arise, which I believe to be frequently, they occur in "swarms" such that there may be several in existence at the same time along the same gust front, forming and dissipating within no more than a few minutes and probably having only relatively weak wind perturbations. Superimposed on a damaging gust front (i.e., a downburst), they might represent local concentrations of damage. Superimposed on a non-damaging gust front, they might be manifest as isolated damage events in an otherwise benign situation. My guess is that typically, they represent only a minor perturbation of essentially no significance, except in rare instances.

Afbeelding
Fig. 6. One of several gustnado events near Welch, Texas on 23 May 1982 [photo ©1982 by Chuck Doswell].

I have some anecdotal evidence that a gustnado can evolve into a true tornado [Dave Blanchard, personal communication], but such an evolution is almost certainly infrequent. Whereas some true tornadoes might initially resemble a gustnado at the start, I certainly would find it easy to deny gustnadoes (as I've defined them) the status of true tornadoes. Unfortunately, it may be hard to train folks to be able to distinguish them from other vortices occurring in conjunction with deep, moist convection. I certainly have encountered a lot of different notions about gustnadoes, even among meteorologists, much less the lay public. There seems to be a disturbing trend to refer to all tornadoes occurring on a gust front as "gustnadoes" whereas I've tried, apparently without much success, to confine the term to the shallow vortices on gust fronts that seem not to extend as far as cloud base. Moreover, even with 20+ years of chasing behind me, I still am encountering things I haven't seen before. What about the person experiencing something like this for the first time? If that person is confused and has a hard time sorting out what s/he experienced, I think they can be forgiven. But we need not assume that the public is congenitally stupid, either. Some people can report quite accurately what they saw, but they describe it in inappropriate terms (e.g., a tornado with multiple vortices becomes several tornadoes merging into one)

There's a lot we don't know about what happens along seemingly boring, 2-dimensional gust fronts! Perhaps gust fronts are prone to dynamical instabilities on a variety of scales, some of which remain small (gustnadoes), some of which are large and persistent enough ("misoscale" eddies) to become a bona fide tornado. There might be a whole spectrum of vortex structures along gust fronts, many of which do not attain "tornadic" proportions (however we might choose to define a tornado). If that's the case, then it might be quite difficult to anticipate when a gust front would produce damaging vortices, from gustnadoes on up to and including what would unambiguously be called tornadoes. The topic of what might happen along gust fronts was written about by Idso (1974; 1975) in a very speculative vein, but little of substance has been done with the topic.

http://www.flame.org/~cdoswell/atornado/atornado.html

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur