Het is nu 16 jan 2018, 14:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: H E L P !
BerichtGeplaatst: 22 jan 2009, 21:58 
Site Admin

Beste Skywarners,

De systemen die tot nu toe de Skywarn Centrale in de lucht hielden zijn beide overleden. Toegegeven, het was ook oude rommel die hier nog op zolder stond .. maar het heeft toch tijden lang goed gedraaid. Maar toen de hdd's te heet werden (96c) was het feest voorbij.

Ik heb inmiddels de meeste data wel kunnen redden maar ik zie die bende niet het komende jaar draaien zoals dat tot nu toe ging. Het waren Asus Pundits, welke best leuke pc's zijn, maar dit zijn van die kleine kastjes die problemen hebben om warmte af te voeren. Dit leidde uiteindelijk dus tot uitval van beide systemen omdat de hdd's stuk gingen (op 14 december j.l.).

Dus, wie o wie kan me van 2 redelijk goede pc's voorzien? Op welke manier dan ook?
Ik kan er natuurlijk 2 gaan kopen, maar eerlijk gezegd heeft het hele project al genoeg eigen vermogen gekost. Ik sponsor wel door, maar twee nieuwe pc's gaat me eigenlijk zelf wel te ver.

Wie o wie helpt Skywarn Nederland uit de brand?

Ik hoor het graag! Banners geen probleem :-)

Groet,
Herman

Profiel  

Berichttitel: Re: H E L P !
BerichtGeplaatst: 22 jan 2009, 22:46 

Hoi Herman, als ik al eens aangaf komen er een drietal Proliant 370G2 vrij met alles erop en eraan. Helaas willen de beheerders de zaak nog steeds niet vrijgeven omdat een ervan nog als webserver staat te draaien en ze zolang de andere twee in reserve willen houden. Ik denk wel dat er vast een vrij kan komen en verwacht met enkele weken de rest ook... Over deze servers ging het toen ivm de meldcentrale. Voorts staan er ook nog wat oude PC's (Pentium4 1,5 - 1.8Ghz) maar da's wel spul met veel draaiuren...

Laat maar horen evt per pb.

groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 jan 2009, 22:55 
Site Admin

Ja, ik weet het, maar ik hoorde er niets meer over (vroeg er ook niet naar trouwens, tot nu de spullen kapot gingen).

P4's zijn prima hoor, ook met veel draaiuren. De HDD's en ventilatoren vervang ik wel (heb die op voorraad), keer een stofzuiger door de voeding en het kan nog jaren mee.

Rackmounts waren de beste oplossing, maar het woord 'rack' in de pc-wereld staat gelijk aan 300 euro meerkosten :-)

Herman

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2009, 13:01 

Shit, dat klinkt niet best. :(
Gelukkig zitten we momenteel niet in het seizoen, maar mooi is anders.

Ik heb zelf een oude HeadStart uit 1999 op de zolder staan. 700 mHz, geen harde schijf, overleden voeding, rest nog werkend na meer dan 5000 draai-uren. Met andere woorden: niet erg bruikbaar dus. (Het ding is ook totaal afgerost na negen jaar eigen gebruik. Aan alles komt een eind. :roll: )
Eens even in de omgeving rondvraag doen (mijn familie telt redelijk wat computernerds) is snel gedaan, maar ik denk dat het mogelijke idee van Hans Stans meer kans van slagen heeft. Neemt niet weg dat twee meer kans dan één hebben.

Hans.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2009, 22:43 

ik ben sinds vannacht geveld door een hevige griep en ben zodoende niet aan de zaak geweest vandaag. Ik kan pas maandag er mee aan de gang.

grzt - Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2009, 23:10 
Site Admin

Een hele dag verder en ik heb alles weer aan de praat, m.u.v. het allerbelangrijkste: het netwerk :-(

Iets met ETH0 (linux is dat) die het maar niet wil doen.
Dat wordt data redden en opnieuw beginnen, vrees ik. En da's heel erg veel werk.

Herman <vierkante ogen>
@Hans: beterschap!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2009, 12:47 
Site Admin

Change of plan!

Ik kan hier nog dagen en nachten lang proberen om de oude rommel weer aan de praat te maken maar dat is ergens jammer van de tijd omdat er vroeg of laat toch weer problemen kunnen ontstaan. Dat ligt aan de manier waarop de twee pc's die ik hiervoor gebruik in elkaar zitten.

Ik wacht op de machines van Hans, dan kan ik het meteen een keer goed doen. 1 ding ga ik echter wel even bekijken en dat is of ik de server (skywarn.nl / harperink.de / stormcenter.de) waarop ik dit nu typ zo gek kan krijgen om ook mailman te draaien. Dat scheelt dan nl weer een extra pc en extra kosten.

Herman

Profiel  

Berichttitel: Re: Alvast wat plaatjes
BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 14:40 

Van alle genoemde/getoonde varianten zijn twee volledig identieke exemplaren beschikbaar. We zoeken nog naar aanvullende info die plaats ik straks er nog bij.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: Type B in normale toestand
DSC_0012web.jpg
DSC_0012web.jpg [ 45.72 KiB | 10127 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: type B (SFF, 2 varianten, P4, 1.5 of 1.7Ghz)
DSC_0011web.jpg
DSC_0011web.jpg [ 62.49 KiB | 10126 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: type A (USDT, P4 - 1.9Ghz)
DSC_0010web.jpg
DSC_0010web.jpg [ 42.2 KiB | 10137 keer bekeken ]

BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 18:37 

TYPE A (USDT, ultra small desktop with stand, zie de foto)

HP Compaq Evo D510 USDT
i845G Chipset
Pentium IV 1.9 GHz
512MB 266MHz SD-Ram (2x256 & 1x512 + 1 vrij slot)
Intel 845G/GL 32MB Video (Shared)
Intel PRO/100 VM Embedded NIC (te verbergen in BIOS*)
20 GB IDE HDD / 40 GB IDE HDD
1 x vrij PCI slot
6 x USB 2.0 (2 voorkant, 4 achterkant)
0 serieel
0 parallel
Multibay IDE CD-Rom 24-speed
Géén PS/2 aansluitingen en géén FDD

+ snellere, modernere PC's met meer RAM
- minder sleutelvriendelijk
- minder koelvermogen
+ energiezuinig (dus ook minder warmteontwikkeling)

TYPE B (SFF, small form factor desktop, zie de foto)

HP Compaq Evo D500 SFF
i845 Chipset
Pentium IV 1.7 GHz
256MB 133MHz SD-Ram (2x128 + 1 vrij slot)
NVIDIA Vanta 16MB Video
Intel PRO/100 VM Embedded NIC (te verbergen in BIOS*)
20 GB IDE HDD
2 x vrij PCI slot
1 x bezet AGP slot (videokaart)
4 x USB 1.1 (2 voorkant, 2 achterkant)
2 serieel
1 parallel
PS/2 aansluitingen
Geen CD-ROM, maar 1 los exemplaar met kabel wordt meegeleverd
FDD

+ sleutelvriendelijk
+ degelijk
- iets oudere techniek, minder RAM

Algemeen

* = de ingebouwde NIC is uit schakelen bij geen/gebrekkige Linux ondersteuning. Een tweetal standaard Intel Pro/100 PCI NICs worden voor de zekerheid extra meegeleverd.

Levering van de PC's is zonder monitor maar inclusief keyboard, HP Optical Scroll Mouse,Power cables, manuals en cd's org. software.

Beschikbaarheid per een dag. PC's zijn in uitstekend werkende staat, maar er kan natuuurlijk geen garantie of nazorg op worden gegeven c.q. verleend vanuit de organisatie waar ze vandaan komen...

DISCLAIMER!

:twisted: :wink: Om misverstanden bij andere lezers van dit topic te voorkomen: nee, ik kan niet vrijelijk beschikken over deze PC's en nee, het heeft dus geen nut mij te mailen of je ook PC's kunt krijgen of kopen tegen een heel laag bedrag ofzo! De info hier is uitsluitend tbv sponsoring richting Skywarn NL. Helaas pindakaas. Zou het in de toekomst ooit gewenst zijn dat binnen Skywarn NL nog iets moet kunnen richting de spotters dan wil ik zeker proberen daarin mee te denken maar da's dan een andere zaak en voor later!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 18:41 

Herman Harperink schreef:
Rackmounts waren de beste oplossing, maar het woord 'rack' in de pc-wereld staat gelijk aan 300 euro meerkosten

Herman,

die (nog komende) Proliants zijn wel rackmountversies en als ze vrijkomen zit daar ook al benodigde bevestig- en sledemateriaal bij. Ik weet alleen niet of het verstandig om nu daarop te wachten. Deze machines zouden immers een half jaar geleden al vrijkomen en nu is de 'planning' binnen enkele weken. Planningen en rules zijn hetzelfde: made to break! :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 18:51 
Site Admin

Doe type B maar. Ik woon welliswaar ruim maar ik ben zuinig met ruimte.
De vrije sloten geven me de mogelijkheid een andere NIC te plaatsen indien nodig, en ik kan een ISDN modem plaatsen (mandatory). Klein en zuinig, ideaal!
HDD's die te klein zijn kunnen door mij vervangen worden, daar heb ik er nl meer dan genoeg van. Misschien iets extra koeling plaatsen maar ook dat heb ik wel op voorraad. Geheugen heb ik ook nog wel maar er is niet veel nodig.

Alvast dank,
Herman

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 18:56 

OK, ik laat het spul morgen allemaal klaarzetten en zo. Rest nog de overdracht regelen. Ben je toevallig ooit een keertje in Zuid-NL de komende tijd? (evt via PB verder afspreken als je dat wenst)

groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2009, 21:32 
Site Admin

Geen idee. Zit misschien nog in Breda komende week maar dat is niet zeker. Ik meld me nog.

Gr,
Herman

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 jan 2009, 17:19 

Heb hier een AMD Phenom 9550 Quad-Core met 4GB geheugen staan, echter deze is momenteel na verwachting nog een tijd in gebruik :mrgreen:

Verder nog een P4 staan, maar deze hou ik achter als backup, moet op termijn als weerstationPC gaan dienen, daarvoor heb ik nu nog een oude AMD Sempron 2200 draaien. Oud beestje, maar werkt nog als een tierelier. Had hem voor paar tientjes van marktplaats overgekocht. Op zolder staat nog een ouder systeem, is ergens kapot, maar weet zo niet wat er loos mee was.

Maar zo te lezen heeft Hans een paar leuke systeempjes voor je. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 maart 2009, 11:18 
Site Admin

Hans,

Neem je de spullen mee naar de meeting?

Herman

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur