Het is nu 19 okt 2018, 19:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 okt 2007, 22:14 

(even de titel aangepast)

In verband met het vertalen van de spottertraining (Duits-Nederlands) moeten ook enkele interne gegevens vertaald worden.
Zoals bijvoorbeeld het van toepassing maken op Nederland van het jaarlijkse aantal bliksemdoden en het veranderen van de jaarlijkse landelijke hoeveelheid tornado's en dergelijke. Van de meeste gegevens die vertaald moeten worden weet ik wel wat af of weet ik de Nederlanse cijfers wel. (of waar die te vinden.) Maar er zijn ook enkele dingen waar ik desondanks geen informatie over heb en ook niet kan vinden.

Zo ben ik nog op zoek naar:

Een kaartje met alle bekende Nederlande tornadogevallen, ingetekend op de locatie waar ze optraden (echte tornado's dus, en gé©® mislukte funnels, gustnado's, waterspouts of windhozen)

Het gemiddelde jaarlijkse aantal tornado's in Nederland (ook hier: tornado's, en gé©® windhozen. Het getal zal daarom niet bijster hoog zijn, maar daar gaat het nu even niet om.)

Eventueel een kaart met de "tornadodichtheid per km?" voor Nederland, gelijkende op het onderstaand exemplaar (al is een kaartje hiervan niet per sé ®oodzakelijk.)
Afbeelding

Indien iemand hier gegevens en/of kaartjes van heeft en die beschikbaar zijn om gebruikt te worden voor dit doel, bij voorbaat dank.

Hans Nienhuis.

P.S. Nog een vraag voor Herman: de spottertraining rept alleen over serieuze wallcloud-tornado's. Dat een op inflow gebaseerd windhoosje wel iets anders is, moge duidelijk zijn. Maar er zijn ook grensgevallen. Moet hiermee rekening worden gehouden en zo ja, hoe?
Hierover zwijgt de spottertraining tot op heden namelijk in beide talen. :wink:

Laatst bijgewerkt door Hans Nienhuis op 23 dec 2007, 22:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 okt 2007, 13:57 
Site Admin

Hans Nienhuis schreef:
P.S. Nog een vraag voor Herman: de spottertraining rept alleen over serieuze wallcloud-tornado's. Dat een op inflow gebaseerd windhoosje wel iets anders is, moge duidelijk zijn. Maar er zijn ook grensgevallen. Moet hiermee rekening worden gehouden en zo ja, hoe?
Hierover zwijgt de spottertraining tot op heden namelijk in beide talen. :wink:

Welke grensgevallen heb je het over?
Wij houden ons inderdaad alleen bezig met de tornado's die met zware onweersbuien ontstaan. De hoosjes moeten echter wel gemeld worden.

Het ontstaan van op inflow gebaseerde hoosjes laten we er buiten omdat die mijns inziens nog moeilijker te voorspellen zijn dan tornado's.

Herman

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2007, 16:22 

Ik dacht er vanmorgen nog aan en misschien maak ik me inderdaad wel druk om niets. De Skywarn-bijbel (de richtlijnen) is immers heel duidelijk over deze gevallen.

Onze aspirant-spotters zijn geen mensen zijn die van nul af aan beginnen wanneer ze spotter willen worden. Wanneer ze wat kunnen verwachten, en het verschijnsel op waarde schatten, zijn dingen die men zich vaak al enigszins eigen heeft gemaakt, daar had ik beter bij stil moeten staan. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007, 10:17 

Indien mogelijk ben ik ook nog op zoek naar een legaal verkregen Nederlandse radarloop (eentje met credits en verleende toestemming voor dit doel) van 4 augustus 2006, tussen 11.00 en 17.00 LT.
Dit in verband met een praktijkvoorbeeld van het "training effect" van multicelclusters, op dia 49.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007, 11:04 
Site Admin

Ik zal het KNMI eens vragen.

Herman

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007, 11:16 
Site Admin

Link: http://weersite.net/?archief&radarbeelden

Niet echt ze mooi als ik ze uit Duitsland heb, maar toch :-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2007, 12:09 

Daar had ik al gekeken. Hun animatiemaker werkt niet. Ik krijg een invalide HTML-code. :(

Menno van der Haven heeft me ooit eens geholpen aan een radarloop van een splittend koufront. Helaas kan ik die daar momenteel niet om vragen. Maar A3 HK is er ook nog. Ik heb ooit eens wat foto's aangeleverd voor zijn wolkenrubriek in de Weerspiegel en daar was hij vrij erkentelijk mee. Misschien kan ik nu 'n radarloopje in ruil terugkrijgen. :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007, 22:27 

Herman Harperink schreef:
Ik zal het KNMI eens vragen.

Herman

Krijg je denk ik dikke rekening op je mat ;)

Heb voor Nederland nooit eerder kaartjes gezien met optreden van tornado's en tornado gevallen. Kan je daarbij niet helpen! Kan wel eventueel data intekenen op kaart (dan even mooie kaart zien te krijgen) als er data beschikbaar is in tabelvorm ofzo.

Wilber

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 okt 2007, 22:35 
Site Admin

Hoi Wilber,

Het is de bedoeling dat het KNMI een partner wordt, dus die rekening .. het zou me tegenvallen. Ik heb ze nog niet gevraagd, dat zal deze week wel gebeuren via de een of andere weg.

Herman

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 okt 2007, 22:36 

Ik had A3 gevraagd of men de loop van 4 augustus 2005 (tussen 11.00 en 17.00 LT) beschikbaar wilde stellen voor dit doeleinde, letterlijk bewoord zoals het in de cursieve zin staat. Helaas bleek de loopsoftware buiten het KNMI-intranet niet zo denderend te werken. A3 wou echter wel gewoon de losse beeldjes opsturen, zodat ik er zelf een loop van kon draaien in de Moviemaker van Windows of iets dergelijks.

Daar gaf ik aan ook al gelukkig mee te zijn. (ben al lang blij als er geen beeldjes ontbreken). Zojuist post terug ontvangen met de radarbeelden, voorzien van het volgende begeleidend schrijven.

Wat A3 HK in mijn mailbox schreef:
Dag Hans,

Hierbij de radarplaatjes van 4 aug 2006.

Ik zit nog een beetje met de bronvermelding. Normaal moet voor verstrekking van historische data betaald worden. Voor dat je ze ergens (internet!) publiceert moet ik daar hier nog wel ff overleggen.

Suc6 ermee,

Daar komt dus het punt van Wilber weer boven dobberen.
Ik heb duidelijk aangegeven waarvoor we (ik) deze beelden wil gebruiken: demonstratie van het training effect van multicelclusters, als onderdeel van een Skywarn spottertraining, die op zijn beurt in de toekomst weer te downloaden valt op skywarn.nl.

Ik heb geen zin aan onaangename verrassingen, ruzietjes met A3 of nog erger: potentiële kans op schade tussen de relatie die Skywarn met het KNMI moet gaan opbouwen.
Met andere woorden: voordat ik zowel van A3 als van Skywarn hier enkele gedachten en uitspraken over heb, doe ik liever eventjes niks met deze KNMI-radarbeelden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 okt 2007, 22:06 
Site Admin

Ik heb het KNMI een week geleden gemaild maar een reactie bleef uit.
Deze week ben ik te druk om hier mijn aandacht aan te schenken maar volgende week ga ik eens druk aan het werk om een ingang bij het KNMI te regelen.

Herman

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2007, 19:19 

Altijd centjes... centjes... centjes.. ;)

Vraag het wel even aan Corne Donkersloot, die heeft de radarbeelden opgeslagen en maakt er met php animaties van :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 okt 2007, 02:07 
Site Admin

Het KNMI blijft stil. Ik ga maar eens een afspraak regelen, eye to eye :-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2007, 14:01 

De vertaling is inmiddels nu een week of drie gereed.

Maar ik heb 'm nog niet "opgeleverd" omdat ik nog immer met de tornadogegevens en de radarloop zit.
Het ontbreken van een kart met gegevens over het optreden van tornado's in Nederland behoeft geen probleem te zijn. Ik heb hiervoor wel een oplossing achter de hand die voldoet.

Ander punt is de radarloop.
Met hulp van Adrie Huiskamp heb ik dus de NL-radarloop van 4 augustus 2006 te pakken gekregen, waarop een training effect te zien is.
(In de Duitstalige editie heeft Lars Lowinsky dit gevaarlijke effect van sommige multicelclusters niet afdoende toegelicht, en slechts één radarloop zegt in dit geval meer dan 1000 woorden.)

Het plan was om de loop te integreren in het betreffende hoofdstuk van de spottertraining, maar het enige probleem is dus dat deze beelden officieel niet gratis zijn. Omdat ze gebruikt gaan worden voor een "semi-openbaar" doeleinde (een voor aspirant-spotter vrij downloadbare spottertraining op internet), kan het door mij gebruiken van de loop voor dit doel mogelijk zorgen voor wrewel tussen Skywarn, Adrie en het KNMI.
Zoals gezegd, dat ga ik niet riskeren.
Vandaar dat de radarloop (met de rest van de training) momenteel nog op de digitale plank staat, in afwachting van.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2007, 21:33 

Jammer dat het met het KNMI niet wil vlotten... kan een moeizame samenwerking worden zo.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur