Het is nu 21 jan 2018, 13:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Skywarn School (Moodle)
BerichtGeplaatst: 04 feb 2008, 13:19 

De splinternieuwe moodle kijkt een beeje bleek uit het scherm omhoog en vraagt erom gevuld te worden voor aanvang van het volgende onweerseizoen.
Nu is het vullen van een moodle net als het voeren van een pil aan je kat. Je moet net even weten hoe, en anders gebeuren er minder leuke dingen. :roll:

Afbeelding

Als je geen snars verstand hebt van een moodle, kan je kiezen tussen je daarbij neerleggen of er verandering in brengen en kennis proberen op te doen.
Een rondje Googelen leverde deze Moodle-Wiki, een online trial-and-error-leeromgeving (helaas niet vrijblijvend), een andere pagina van Wikipedia met een beknopte online-cursus, de Nederlandse Moodle-vereniging (ja die is er ook! :shock:) en uiteraard de officiële Moodle-website op.

Duidelijk is dat de moodle uit drie rangen is opgebouwd: de beheerders, de leraren en de leerlingklasse. Alleen leraren en beheerders hebben het recht om hele cursussen te plaatsen (zoals de tijdsexamens naar Duits voorbeeld). Tevens werd duidelijk dat het simpelweg "kopiëren en vertalen" (zoals met de Powerpoint-presentatie) niet gaat werken omdat een moodle fundamenteel anders is.
De meest efficiënte manier om de langere teksten van de Duitse moodle te vertalen (althans de gewenste stukken) lijkt me: de Duitstalige tekst naar een Wordsheetje kopiëren, ze aldaar in alle rust vertalen, en dan de vertaalde tekst selecteren en in de gewenste stukken invoegen op een invoergebied in de Nederlandse moodle, behorend bij het onderdeel waar op dat moment aan gewerkt wordt.
Voor de kortere stukken en de losse vragen is dat niet nodig, die zouden direct op de Moodle vertaald kunnen worden (venstertje met Duits voorbeeld ernaast geopend houden).

Maar hoe het ook geregeld gaat worden, het op poten zetten van de Nederlandse moodle vraagt in ieder geval een goede communicatie. (En enkele rechten voor de personen die hieraan bezig willen gaan, tenzij Herman alle vertaalde Word-teksten allemaal zelf in de Moodle wil gaan zetten. :wink: )

Afbeelding

Afbeelding

(screenshots van de Duitse Moodle)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 feb 2008, 14:35 
Site Admin

Hoi Hans,

Je hebt volledige rechten op Moodle dus je kunt er mee spelen zoveel je wilt. Stukmaken kun je niets want ik heb backups op de server aan staan :-)
Ik wil nog wel even kijken of ik alle cursusvragen voor je kan opduikelen uit mijn Sk-DE archieven.

Herman

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 feb 2008, 11:18 

Bovenstaande is verhuisd naar intern en er wordt aan gewerkt.

Wat de Moodle betreft: zoals te verwachten viel, zijn me enige vragen opgeschoten.

Bij het maken van de hoofdtekst in de bronnen is in de Duitse versie de volledige tekst-editor gebruikt. Die geeft de beschikking tot het kleuren van letters, het invoegen van hyperlinks en het gebruik van hogere tekstopmaakfuncties zoals een "bullet"-lijst.
Dit type editor ontbreekt in het editor-lijstje van de Nederlandse Moodle, en ik heb geen idee of (en zo ja: hoe) deze te verkrijgen valt. Kan iemand die hier verstand van heeft (Dat zal Herman wel wezen :wink: ) me hier meer over vertellen?

Dan een wat meer praktische vraag: de Duitse Moodle verwijst terug naar de website wanneer men informatie wil opvragen over examendatums en locaties.
Alle mensen die ermee aan de slag willen ten spijt, ik denk dat de Moodle eerder klaar zal zijn dan de website. En het is de ongeschreven bedoeling dat het systeem aankomende zomer moet werken.
Is het misschien handig om tijdelijk (de periode die zal zitten tussen het online gaan van de Moodle en het lanceren van de toekomstige Skywarn NL-site) de "examenagenda" en de aanmeldmogelijkhied voor de examens via de Moodle te verstrekken wanneer het straks zover is?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 feb 2008, 22:09 
Site Admin

Hallo Hans,

De cursus is momenteel slechts ter zelfeducatie bedoeld. Zaken als scholing en examen zelf zijn voor later gedacht en ik denk niet dat 2008 het jaar is waarin we dat kunnen gaan doen, tenzij ik meer mensen ergens kan opduikelen die dat oppakken.

Aangaande de technische vragen, daar kom ik later op terug.

Groet en dank,
Herman

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 feb 2008, 10:32 

Is duidelijk. Dan laat ik dat stuk gewoon weg.

Aankomende drie weken schroef ik het vertaaltempo even wat terug i.v.m. het profielwerkstuk en een tweede werkstuk voor wiskunde B. (Dat gaat een uur of 80 kosten, buiten het normale schoolwerk om.) Heb namelijk nog meer examens op het programma staan dan alleen Skywarn-exemplaren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2008, 14:04 

Na heel wat trial and error heb ik het werken met 'n Moodle min of meer in de vingers gekregen.
Per 19 maart 2008 is het blok Oefenopgaven 1 beschikbaar. :)

De accounts van de mensen die zich hebben aangemeld in de Moodle heb ik geactiveerd, zij kunnen dit eerste blok van 25 oefenvragen maken.
Wie opmerkingen heeft (onjuistheden, taalfouten of misschien ook eens iets positiefs :wink: ), gaarne even een PB sturen richting ondergetekende. Het kan wezen dat de komende tijd nog wat gesleuteld gaat worden aan de opmaak van de vragenlijst.
De bedoeling is dat de Moodle de komende weken stukje bij beetje zal worden aangevuld met andere drie blokken, de toevalsvragengenerator, de bronnenlijst en de algemene informatie, zodat we voor de aanvang van het nieuwe donderbuiseizoen het scholingscentrum volledig in gebruik kunnen nemen.

Feedback en/of voorstellen zijn uiteraard welkom.

@Herman: ik heb hier tevens zes cadeautjes in PDF-formaat voor je liggen. Je weet wel wat ik bedoel. Over het transport ervan moeten we het intern maar even hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2008, 21:29 
Site Admin

@Hans, pleur ze er maar neer. Als dat niet lukt kom ik langs om bij jou uit te pluizen waarom dat niet gaat.
Tnx for the hard work!

Herman

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 maart 2008, 16:53 

sjonge, Hans wat een goed werk weer! Ik ben van week al eens door blok 1 gegaan (met goed gevolg en in korte tijd kan ik niet nalaten te melden... :wink: ). Ik ben eigenlijk vergeten naderhand door de review te lopen om te zien of ik daarbij nog verdere opmerkingen had, maar dat komt dan nog wel.

Verder komt het mij voor dat er ook vragen voor de 'advanced' spotters bijzitten, maar gezien het 'zelftraining'-karakter als door Herman aangegeven, lijkt dat geen probleem.

grtz, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 maart 2008, 19:10 

Zojuist is blok 2 ook de lucht in gegaan.
Er blijft gelden: attendering op tikfouten en/of onduidelijkeheden verneem ik graag. Dus val gerust aan. :twisted:

Citaat:
gezien het 'zelftraining'-karakter

Bij het tonen van de uitslag en de antwoorden biedt de Moodle de mogelijkheid tot het geven van feedback. Indien er behoefte aan is om deze functie bij sommige vragen te gaan gebruiken, dan graag hier even aangeven. Allicht kan er dan met Herman overlegd worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 apr 2008, 10:05 

18 april 2008: Blok 3 online, plus enkele bronnen en leerhulpen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 apr 2008, 17:50 
Site Admin

Hans, perfect!

Herman

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jun 2008, 15:44 

Hans, kan je de mijne ook activeren. Ben benieuwd wat voor vragen er zoal instaan!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 jun 2008, 20:39 

Daar kan aan gewerkt worden. (gaat dat dan nog niet automatisch? :? Daar zou ik even naar moeten kijken. In dat geval zijn er dan misschien nog meer wachtenden.)

Wat het vierde blok vragen betreft: in verband met de schoolexamens heeft de vertaling daarvan enige tijd stil gestaan, maar dat kan nu aardig snel weer hervat worden. Nog steeds geldt: ik ben geen prof, dus mocht iemand enige onjuistheden in de vragen aantreffen dan verneem ik het graag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jun 2008, 22:59 

Anno 30 juni 2008 zijn alle vier de vragenblokken klaar.
Ook het blok op shuffle-modus zou moeten werken. Aan de bronnen en informatiesheets (met name de links erin, die lukken me maar niet) zal de komende week nog gewerkt worden, die zijn nog niet allemaal beschikbaar. Maar het eigenlijke test-deel is klaar en dat is het belangrijkste.

Wat ik nu zoek zijn mensen die de vragenblokken eens willen doorlopen op onjuistheden, technische onvolkomenheden of (misschien :) ) een (ver)taalfout.

Edit 01 juli: Gloriehalleluja, eindelijk heb ik de markdown-opmaak door. Na aanzienlijk wat gestoei met de Moodle (en bijbehorend gemieter en ergernissen) moet het nu eindelijk gaan lukken met die links. :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 jul 2008, 23:23 

Dan zit je achter de Moodle te koekeloeren, en opeens vallen er (niet meer bestaande) kwartjes voor wat betreft de HTML-Editor en de Markdown-opmaak.
Dat maakt het invoegen van links, en daarmee samenhangend het maken van de bronteksten, een heel stuk eenvoudiger.
Nog even flink doorgebeund vanavond en het gevolg is er wat mij betreft naar. Op wat bijschaafwerk na (uiteraard, dat hou je) is de de Nederlandse moodle nu voltooid en klaar voor gebruik. Met andere woorden: het scholingscentrum kan geopend worden. :)

Virtueel lintjes knippen laat ik aan Herman over. Een verse backup zou fijn zijn. :wink:

Het uiteindelijke scholingscentrum heeft veel weg van het Duitse origineel. Maar er zijn ook enkele dingen heel anders geworden. Zo heeft de Duitse moodle geen woordenlijst en opent de Duitse moodle alle bronteksten in losse vensters - iets wat ondergetekende behoorlijk op de zenuwen ging werken als je op den duur dertig bronteksten opgepropt in je taakbalk hebt staan. Sommige vragen moesten worden aangepast, zoals het veranderen van gegevens van bliksemslachtoffers (per jaar ca. 10 in Duitsland, maar slechts 3 tot 5 in Nederland.). En ook niet onbelangrijk: je kunt wel een leuk scholingscentrum in elkaar zetten, maar zolang we nog niet examineren zijn sommige dingen totaal niet relevant. Ook daar moest (tenminste voor de aankomende tijd) rekening mee worden gehouden.

De totale tijd die erin zit raam ik op zo'n 60 á 70 uur, maar tenminste eenderde van die tijd is te wijten aan mezelf en het bijbehorende geklungel om wegwijs te worden in de moodle. Wie vanaf nul begint heeft immers een hoop te leren...
Positieve dingen zijn er ook. Men leert met een Moodle om te gaan, met het vertalen gaat de de kennis van de Duitse taal omhoog en tevens, wanneer je alle vragen en antwoorden moet opstellen, de kennis van de stof zelf ook. En dat is altijd welkom. :)

De komend tijd wordt er nog wat licht bijschaafwerk verricht. Verder is het scholingscentrum wat mij betreft klaar voor gebruik.

Nog steeds geldt dezelfde zin die inmiddels bijna het motto is geworden: test-studenten zijn zeer welkom. Commentaar, vragen, onjuistheden of andere vreemde zaken mogen altijd gemeld worden. Graag zelfs, ik stel het zeer op prijs.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Screenshots van de Nederlandse Moodle)

Hopelijk bevalt de huidige vorm een beetje.
In ieder geval, we kunnen ons nu opnieuw gaan concentreren op het volgende project.

Groet,
Hans Nienhuis.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur