Het is nu 23 jan 2018, 08:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 jul 2008, 16:56 
Site Admin

Ik heb vrijdag een hele dag de tijd om er eens even rustig door te lopen, tevens wordt dan de centrale gerepareerd, maandag kwam het er niet van. De centrale staat nu als skelet helemaal uit elkaar gebouwd te draaien. Zolang die een beeeeeeetje koel blijft trekt ie het net :-)

Goed werk Hans!

Herman

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 jul 2008, 13:32 

Goed werk!

Hierbij wat opmerkingen van mij, naar aanleiding van het eerste blok:

Vraag) Welke uitspraken over een scherp begrensd aambeeld zijn juist?

a) Een dunner, pluizig aandoend aambeeld duidt op een zwak of afzwakkend onweer

Dit is geen uitspraak over een scherp begrensd aambeeld, staat slordig.

Vraag) Welke uitspraak over onweer is onjuist?

Goede antwoord:

c. Zware onweders hebben alleen een stijgstroom en geen daalstroom

????????

Algemeen:

- Als je bij een vraag met meerdere antwoorden alle goede, maar ook een fout antwoord aanvinkt krijg je toch het volle punt.
- Fujita schaal vervangen door Enhanced Fujita schaal?
- Kennis van Duitse uitspraken en gezegden is hopelijk geen onderdeel van de vereisten. Niet schuilen onder een eik maar wel een boek lezen? :)

Daniel

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 aug 2008, 20:00 

Waarvan akte, dank voor de opmerkingen Daniël.

a) is ondanks je opmerking correct.
Maar ik kan erin komen dat het overkomt als een verkeerde vraag omdat er gevraagd wordt naar het tegengestelde.
Ik zal er eens naar kijken; het is een kleine moeite de zaak anders te formuleren.

b) Afbeelding
Beter lezen, Daniël. Er staat: "Welke uitspraak over onweer is onjuist?" en dat is inderdaad de uitspraak die jij als juist aanmerkte. ;)

c)
Daniël schreef:
- Als je bij een vraag met meerdere antwoorden alle goede, maar ook een fout antwoord aanvinkt krijg je toch het volle punt.

Aha. Ik heb geen strafpunten ingesteld, maar die zijn dus toch nodig om dit probleem te ontwijken. (Wanneer bij meerkeuzevragen alle hokjes worden aangevinkt ben je dus automatisch door de vraag en dat is natuurlijk niet de bedoeling! :shock: )
Dat dit euvel zou optreden was echter nog niet bij me opgekomen. Dank je wel voor het melden hiervan :!:

Etc.) Losse zaken.
Wat de Fujitaschaal betreft: in de spottertraining heb ik rekening gehouden met EF, maar in de moodle is dat slechts in één vraag gebeurd. Ik neem het in overweging. Maar ik denk dat je gelijk hebt en dat we anno 2008 beter meteen bij EF kunnen blijven hangen. Al is het op het digitale papier maar één letter verschil in de vragen in kwestie.
Misschien moet ik er een aparte vraag aan besteden. De uitleg van F en EF is te vinden in de spottertraining, dus dat moet kunnen.

Kennis van Duitse gezegden? Kan toch wel handig zijn... Ik ga de vraag niet aanpassen. Het rijmpje in kwestie is voor iedereen met enige grijze (onweers)cellen goed te vertalen, en we hebben ook te stellen met andere Duitse terminologie zoals bijvoorbeeld Ostgewitter.

Conclusie: bedankt tot zover, dit is heel bruikbare feedback.
Mocht je elders in de Moodle nog ongerief tegenkomen dan hoor ik het graag.

Edit: zie onderstaand bericht voor de opmerking over de meerkeuzevragen.

Laatst bijgewerkt door Hans Nienhuis op 24 sep 2008, 19:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 sep 2008, 19:25 

Daniël schreef:

Ik ben ook maar een vrijwilliger en ik heb naast Skywarn ook de VWK (waar het nogal hectisch is de laatste tijd :? ) en conventionele bezigheden zoals de studie (meteorologie te Wageningen). Vandaar dat bovenstaande i.t.t. eerder bericht even was blijven liggen... tot nu toe dan. Aan het probleem wordt inmiddels gewerkt.

Edit 16 september:
Anno 16 september moet blok 1 inmiddels 'bug'vrij zijn. Zo niet, dan hoor ik het wel.
De andere blokken volgen de komende tijd.

Edit 24 september:
Blok 2 opgelapt. Zou het nu ook normaal moeten doen.

Edit 25 september:
Verloren half uurtje op de uni. Blok 3 in orde gemaakt.

Edit 08 oktober:
Blok 4 nagelopen. Als het goed is zijn we het probleem bij de meerkeuzevragen nu kwijt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 okt 2008, 19:32 

Via een ander kanaal kwam er een klacht binnen over de registratie binnen het scholingscentrum.

Tot op heden kon men een account aanvragen om de cursus te kunnen doorlopen, maar men moest dan wel wachten totdat deze account door één van de administrators werd geactiveerd. (En als admin een week of drie op vakantie gaan middenin het onweerseizoen is dan niet zo handig... :oops: )
Als het goed is is dat nu over. Je kan je nu registreren en zelf je registratie bevestigen door op de link in de registratie-email te klikken. Je zou dan meteen moeten kunnen deelnemen aan de cursus.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 jan 2009, 10:17 

Ik heb inmiddels alle vragen gemaakt en ben in de overige blokken geen problemen tegengekomen.

Goed werk Hans!

Daniel

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 jan 2009, 23:53 

Hans Nienhuis schreef:
Als het goed is is dat nu over. Je kan je nu registreren en zelf je registratie bevestigen door op de link in de registratie-email te klikken. Je zou dan meteen moeten kunnen deelnemen aan de cursus.

:? Hetgeen nog niet schijnt te werken. Na een maand afwezigheid in het scholingscentrum stonden er drie wachtenden. Wachtend op een account. :x Schijnbaar toch nog niet goed ingesteld. Enfin, probleem is nu bekend, en deze keer gaan we tot de bodem om het probleem de Moodle uit te helpen, en desnoods nog dieper.

Andere opmerkingen, klachten of aanvullingen blijven permanant welkom.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 jan 2009, 14:26 

Ik heb hem nog niet getest geloof ik, zal binnenkort eens gaan kijken of ik het vinden kan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 jan 2009, 16:35 

Hans Nienhuis schreef:
Kennis van Duitse gezegden? Kan toch wel handig zijn...

Ik kwam net dit tegen en moest toch weer aan de vraag over de eichen en de buchen denken:

"Onder eiken moet je niet voor bliksem wijken,
maar bij beuken en bij berken zul je nooit een bliksem bemerken."

:)

Daniel

Profiel  

Berichttitel: @Hans
BerichtGeplaatst: 08 apr 2009, 21:18 

@Hans: ik ben ook weer door het geheel aan scholing aan het lezen en verzamel opmerkingen (incl basaal gedoe als een tikfoutje enzo). Heb je de bevindingen liefst in een document per mail, of hier posten of afstemmen met wat anderen hebben of??

Ik kan me ook voorstellen dat alleen de echt inhoudelijke zaken op het forum staan, zodat evt discussie kan volgen. De rest dan per mail. Nou, ik hoor het wel en wellicht dat anderen nog hun mening willen geven hierover.

grtz - Hans

Profiel  

Berichttitel: Re: @Hans
BerichtGeplaatst: 10 apr 2009, 10:07 

Hans Stans schreef:
@Hans: ik ben ook weer door het geheel aan scholing aan het lezen en verzamel opmerkingen (incl basaal gedoe als een tikfoutje enzo). Heb je de bevindingen liefst in een document per mail, of hier posten of afstemmen met wat anderen hebben of??

grtz - Hans

Hans,
Het maakt me weinig uit. Het scholingscentrum is toch openbaar, dus wat mij betreft mag het gewoon op het forum.
Het belangrijkste is immers dat het scholingscentrum er beter van wordt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 apr 2009, 16:05 

Ha HansN.

Totnogtoe geen schokkende dingen in de presentatie tegen gekomen die echt anders moeten.

Groeten,

Wilco

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 apr 2009, 12:13 

Ok, hier alvast wat bevindingen mbt teksten in het scholingscentrum:

Leerhulp & ondersteuning
- http://www.wx-net.eu/ : link werkt niet
- http://www.meted.ucar.com/ : link werkt niet

Woordenlijst - tikfoutjes
- Grenslaag: tikfout 'degelijkse'
- Fujita-schaal: tikfout 'vijd gradaties'
- Hagel: tikfouten 'neerslaghvorm', 'intstaat'
- Incus: tikfout 'bovenaknt'
- Subsidentie: tikfout 'zoch'
- Subsidentie-inversie: tikfout 'siezoen'
- Warmtefront: tikfout 'gekenmoerkt'

Woordenlijst - definities
In onderstaande gevallen vroeg ik me af of er een verklarend tekstje bij moet, en ik probeer meteen suggesties daarvoor.
- Hagel: I.p.v. alleen de term 'neerslagvorm' iets zeggen over het ontstaan van hagel en ook hoe dan grotere hagel onstaat, bv "Als een buienwolk hoog genoeg is om bovenin ijskristallen te bevatten en deze door dalende en stijgende luchtstromen in contact komen met onderkoelde waterdruppels in de laag eronder wordt door aanvriezing hagel gevormd. Als de stijgstroom in de buienwolk sterk genoeg is kunnen de gevormde hagelsteentjes meer dan eens naar boven gevoerd worden waarbij door verdere aanvriezing de hagelsteen verder in omvang toeneemt." Of zoiets. :-)
- Mammatus : "Buidelvormige uitzakkingen aan de onderkant van bewolking die ontstaan door afkoeling - meestal door verdamping van neerslag - tot een lagere temperatuur dan die direct onder die bewolking heerst." Hm, ik heb kort willen formuleren maar of dit nu de zaak verduidelijkt? :? Een troost: ik heb gezocht naar bondige definities op het net en in wolkengidsen maar daar wordt ook vaak op z'n minst onhandig en niet bijster verduidelijkend geformuleerd. Uitgebreid definiëren met toevoeging van termen als "omgekeerde convectie" of negatieve buoyancy (drijfvermogen, of in ons bestek beter: stijgvermogen) zal de zaak voor de meesten ook niet echt verhelderen...

Suggesties/discussie?

groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 apr 2009, 20:04 

Hans S, dank voor deze behoorlijk uitgebreide lijst met verbeterpunten.
Die tikfouten ook steeds. Er staan inderdaad belachelijke exemplaren in. :x Nuja, in ieder geval mooi dat je ze tegen bent gekomen. Ergens verderop deze week zal ik er eens naar kijken.

De woordenlijst met een stuk of 100 termen is iets wat niet op de Duitse moodle is te vinden. Het was ook maar een uit de hand gelopen ideetje, en of we dit deel in de toekomst laten bestaan ligt aan Herman. (Mij zit het niet in de weg en het leek me wel een handig extraatje.) Suggesties hiervoor zijn zeer welkom.
Ik stuur je hier wel even een PB over.

Edit: done.
De beschrijvingen over hagel en mammatus zijn aangepast. De stukken tekst die je aanleverde konden mooi geïmplementeerd worden. Dank daarvoor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 apr 2009, 21:00 

Ik ben in de vragenmodulen 1 en 2 bezig geweest, dit leverde nog wat opmerkingen/kanttekeningen op:

Module 1 - "Welke keuzemogelijkheden hebben betrekking op een Advanced Spotter voor Skywarn Nederland?"
antwoord c tikfout "verandwoordelijkheden"

Module 1 - "Welke uitspraken over een scherp begrensd aambeeld zijn juist?"
Is misleidend, ik deel de eerdere kritiek van Daniël in deze. Ik heb met een paar maanden ertussen nu tweemaal deze module gedaan en in deze vraag trapte ik dus ook 2 keer in! :) Een mogelijke verbetering zou zijn om 'scherp begrensd' uit de vraag zelf te verwijderen.

Module 1 - "Benoem in de juiste volgorde de opbouw van de atmosfeer"
Indachtig het feit dat het voor de doorsnee spotter belangrijker is om hoofdzaken goed te kennen - i.i.t. allerlei termen en feitjes - vraag ik me af wat we met deze vraag aan moeten. Volgens mij hebben we alleen met de onderste twee lagen te maken. Maar goed dat is een mening, niet meer of minder. :wink:

Module 2 - "Wanneer geef je als Advanced Spotter voor Skywarn Nederland een onweersmelding af?"
Ik gaf alleen antwoord A. I.h.g.v. een trechterwolk meld ik toch "Funnel" ipv van een onweermelding? Speelt hier het vertaalprobleem "unwetter" vs onweer i.p.v. "Gewitter"? Zie de NL "Meldingsrichtlijnen.pdf".

Nou, dat was het dan weer voor deze keer!

groet, Hans

PS: Ik vond de NL-versie (hieronder) toch wel erg mooi, moeten we 'm er niet toch inzetten?
Daniel #42 schreef:
"Onder eiken moet je niet voor bliksem wijken,
maar bij beuken en bij berken zul je nooit een bliksem bemerken."

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur