Het is nu 24 feb 2018, 11:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mobiele radarbeelden
BerichtGeplaatst: 23 apr 2009, 11:35 

Hallo chase collega's,

Ben voorzichtig wat aan het rondkijken wat betreft aanschaf minilaptop en prepaid mobiel internet om onderweg radarbeelden en landelijke temp./ windverdeling bijv. te kunnen checken. Daar zijn momenteel volgens mij 2 aanbieders; vodafone en T- mobile. Ik kan echter moeilijk bepalen wat voor mijn wensen benodigd is.

2 vragen:
1. wat zijn voor bovenstaande redelijke en minimale prestaties voor zo'n notebook voor onderweg?
2. wat zijn naar jullie schatting zo'n beetje de (prepaid) kosten als je zo'n 6 keer op een chasedag, zeg 10 minuten naar gegevens kijkt/ download?

Groeten,

Wilco

Profiel  

Berichttitel: Re: Mobiele radarbeelden
BerichtGeplaatst: 23 apr 2009, 20:51 

Hoi Wilco,

er loopt momenteel een draadje in de - uh - Grabbelton http://www.skywarn.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=254 waar het e.e.a. instaat, wellicht dat je daar alvast iets aan hebt.

grtz - Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 apr 2009, 09:04 

Hans Stans schreef:
Hoi Wilco,

er loopt momenteel een draadje in de - uh - Grabbelton http://www.skywarn.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=254 waar het e.e.a. instaat, wellicht dat je daar alvast iets aan hebt.

grtz - Hans

Hoi Hans,

Bedankt. Die heb ik gemist; 'de grabbelton' is niet zo aan mij besteed..... is meer voor mensen in bestuursfuncties van banken enzo tegenwoordig :wink:
Wat dan nog blijft staan is het eerste deel van mijn vraag; nl. de benodigde minimale prestaties van zo'n minilaptop.

Kun jij daar iets zinnigs over zeggen?

Groeten,

Wilco

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 apr 2009, 11:50 

Jazeker kan ik daar wat over zeggen, ik ben namelijk net zelf zo'n ding aan het bekijken of het iets kan zijn (in zakelijk zin dan, maar ik overweeg natuurlijk ook de 'chasewaardigheid'!). Deze apparaatjes zijn krachtig genoeg om alle radar- en satellietbeelden (nog belangrijker vaak, maar ook weer 'zwaarder') op te kunnen halen. We hebben een exemplaar van HP, met een heel scherp schermpje, vrij grote toetsen en een Intel Atom 1.7Ghz processor.

Ding beschikt over PC card slot, bluetooth, WiFi en ethernet, dus netwerkgewijs is 'alles' mogelijk. We hebben voor een WinXP versie gekozen, ik zou dat of eventueel Linux aanbevelen i.p.v. het toch wat zware Vista. Je wil onderweg al chasend :) zo'n ding snel kunnen opstarten en afsluiten.

Ik heb ook nog foto's gemaakt, maar die kan ik waarschijnlijk pas morgen uploaden.

grtz - Hans

Profiel  

Berichttitel: Re: paar foto's
BerichtGeplaatst: 26 apr 2009, 19:32 

Dit is de HP 2140. Wat op de foto's goed kunt zien dat ook deze mini weer zo'n superglanzend scherm heeft, dit lijkt me bij veel zonlicht niet handig. Voor de rest: een echt hebbedingetje!

Bijlage:
09042400_0006pe5680.jpg
09042400_0006pe5680.jpg [ 234.2 KiB | 12989 keer bekeken ]

Op deze foto (behalve mijn reflectie) te zien dat alles wat je op zo'n ding zou willen voor onderweg ook voorhanden is:

Bijlage:
09042400_0008pe5680.jpg
09042400_0008pe5680.jpg [ 221.7 KiB | 12989 keer bekeken ]

groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 apr 2009, 19:12 

Hoi Hans,

Ziet er mooi uit. Vind het apparaatje alleen nog wel iets te prijzig. Ik zoek verder; kwam vandaag ook weer een advertentie tegen van een goedkopere minilaptop. Volgens mij voldoende kwalificaties :?: : 512 Mb geheugen. 4 Gb geheugen.

ASUS EEE PC 701 voor 159 Euro....; zegt dat je iets?

Groeten,

Wilco

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2009, 13:47 

ja, € 159,- is natuurlijk een heel lage prijs... Maar dan heb je een versie zonder Windows (als je dat belangrijk vind) en zonder vaste schijf, opslag is dan op een 4Gb flash-kaartje. Wil een ASUS met XP en bijvoorbeeld een vaste schijf van 160GB dan ben ook gauw boven de €350,- (excl BTW) kwijt. Maar dan heb je wel een mini die veel bredere inzetbaar is.

Volgens mij is trouwens de 701 serie een uitloop, is inmiddels opgevolgd door de 901 serie. Deze series hebben ook wel kleine schermpjes, zeg van 7 tot 9 inch (afhankelijk van serie en model), ik vind 10inch toch wel een praktisch minimum als je op zo'n ding ook een keer wilt kunnen tekstverwerken of zoiets. Ik hoor van anderen (niet zelf met een ASUS gewerkt!) dat het gevoel van het toetsenbord en 'muis' niet geweldig zou zijn bij de 7-serie.

GROOT voordeel van de mini's is de lange accuduur, ideaal bij een chase! Let er bij de aankoop wel op dat bij sommige fabrikanten/modellen die gegeven accuduur alleen wordt gehaald met een optionele meercellige accu waarvoor dan weer extra betaald moet worden...

groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2009, 12:24 

Ik heb zelf een Acer Aspire One, voor 140 euro op de kop getikt.

Ben juist bewust voor de kleine 8gb flash schijf gegaan vanwege de duurzaamheid, snelheid en ook spaart hij je batterij een hoop.
Windows hoef ik niet :P Tenminste niet op die laptop, start heerlijk snel op (+- 15 seconden).

Hoewel dat als je er mee gaat chasen windows misschien handiger is met bepaalde programma's.?.
Maar dat kun je er natuurlijk ook zelf op zetten zonder er extra voor te hoeven betalen ;) Als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ga echt niet nog een keer windows aanschaffen als ik het ook al op mijn PC heb staan...

Zou trouwens hoe dan ook wel iets van een autolader meenemen... Volgens mij houd er binnen 3-4 uur in ieder geval wel mee op. Hoeft natuurlijk niet perse constant aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 mei 2009, 10:09 

Chrisy76 schreef:
Zou trouwens hoe dan ook wel iets van een autolader meenemen... Volgens mij houd er binnen 3-4 uur in ieder geval wel mee op. Hoeft natuurlijk niet perse constant aan.

Ja, dat is het grote voordeel van zo'n toegesneden Linux-distro erop, het ding kan even aan- en uitgeschakeld worden, waardoor je praktisch gezien veel langer met de accu kunt doen.
Als je idd met het ding verder niets wil/hoeft/moet doen is daarom Linux met een flash-drive zeker een goede optie!

Nog even over de abonnementen... ik sprak al over m'n vertrouwen in de aanbieders in het draadje in de Grabbelton (zie http://www.skywarn.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=254), dit verscheen eergister: http://www.nu.nl/internet/1957957/mobiel-internet-veel-trager-dan-beloofd.html

Om in de gaten te houden! Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat als de ontwikkelingen snel gaan en het verkeer druk is, het zeer ongewenst is als je minuten lang moet wachten op een enkel sat.beeld. Het is dan al snel zo dat je er maar van afziet om de info op te halen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 mei 2009, 18:26 

Hoi Hans,

Even op de hoogte houden:
Heb zaterdag een 2008- productie Acer Aspire One 8.9 inch weten te kopen voor 222 Euro (een laatste 'moet weg' exemplaar bij It's). 120 GB geheugen/ RAM: 1 GB. Met Intel Atom processor. Wel met Linux; maar is mij prima. Volgens mij een prima koop. Accuduur zou 3 uur zijn.

Nu nog zoeken naar de juiste provider; twijfel tussen prepaid van T- mobile en Vodafone.

Gr. Wilco

link:
http://www.acer.nl/acer/product.do?link ... xHistory=0

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 mei 2009, 19:44 

Leuk, ook al een Acer Aspire one ;)
Ze zijn prima hè. Alleen heb jij dan wel even een wat grotere schijf.

Is dat prepaid eigenlijk duur qua internet? Relatief wel zeker. Zit je natuurlijk weer niet vast aan kosten als je het niet gebruikt. Betaal je dan per MB ofzo, of gaat dat per dag online? Zoiets heb ik ook ergens gehoord.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 mei 2009, 21:12 

't is een mooi wit schattig dingetje inderdaad 8) schaam ik me onderweg niet voor :lol:

Prepaid: eerst zo'n stick kopen voor tussen de 80-100 Euro (met 30 Euro internettegoed) dan betaal je varierend van wat je koopt en van de aanbieder tussen de 12 1/2 cent en 1 Euro per Mb. Vodafone lijkt me goedkoper, maar T- Mobile rekent maximaal 7 Euro per dag.

Ik weet niet wat zo'n site als bijv. http://www.weathernews.nl/radar aan Mb's kost? Thuis maar eerst eens de sites met zo weinig mogelijk reclame opzoeken.

Gr. Wilco

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 mei 2009, 21:35 

Wilco S. (Rotterdam) schreef:
Hoi Hans,

Even op de hoogte houden:
Heb zaterdag een 2008- productie Acer Aspire One 8.9 inch weten te kopen voor 222 Euro (een laatste 'moet weg' exemplaar bij It's). 120 GB geheugen/ RAM: 1 GB. Met Intel Atom processor. Wel met Linux; maar is mij prima. Volgens mij een prima koop. Accuduur zou 3 uur zijn.

Nu nog zoeken naar de juiste provider; twijfel tussen prepaid van T- mobile en Vodafone.

Gr. Wilco

link:
http://www.acer.nl/acer/product.do?link ... xHistory=0

way2go! Let er bij de keuze voor je internet op dat je (zeker bij de lagere gebodentarieven) ook op de gebodensnelheid, dat kan ook nog varieëren.

succes met dit mooie spul!

grtz - Hans

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur