Het is nu 25 apr 2018, 05:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: mid level jet stream
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009, 18:54 

Hoi allemaal,

Estofex maakte in een forecast melding van een zogenaamde 'mid level jet stream'. Dit is weer wat anders dan een 'low level jet'? Dus kennelijk nog weer iets om rekening mee te houden bij het voorspellen van mogelijke supercells. Ik vind deze echter niet zo makkelijk terug op mij bekende weerkaarten. De 'hogere'jet is volgens de mij bekende kaarten in ieder geval niet aanwezig boven de gebieden waar zich steeds supercells voordoen.
Iemand enig idee waar deze gegevens te vinden zijn?

Groeten,

Wilco

Profiel  

Berichttitel: Re: mid level jet stream
BerichtGeplaatst: 12 mei 2009, 22:48 

Je zou denken aan dingen als de RIJ (Rear Inflow Jet), die je tegenkomt bij Bow-echo's en dergelijke mesoschaalverschijnselen. Maar of dat het is weet ik niet. Misschien dat Bernard er raad mee weer?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 mei 2009, 23:23 

Veel over de 'echte' jetstream maar ook aanverwante zaken op http://www.answers.com/topic/jet-stream. Vooral het Wikipedia stuk is leerzaam en bevat ook enkele voorbeelden van mid en low level jets. Nou ben ik natuurlijk leek, maar wellicht wordt de term 'jet' verder ook gewoon ingezet voor andere geconcentreerde wind maxima tussen druksystemen die bepaalde karakteristieken met de 'echte' jet stream delen (?).

groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 mei 2009, 08:46 

Net als bij de low level jet, moet je bij de mid level jet niet denken aan de wereldomvattende meanderende polaire en subtropische jets. Het is meer een regionaal voorkomend gebied met relatief hoge windsnelheden op een bepaald niveau in de troposfeer. Bij een low level jet denk je al snel aan de wind op 850hPa of lager en een mid level jet houdt zich vooral op rond 700 of 600 hPa.
Hier een abstract uit Mid-level jet in intense convective environment as seen in the 7.3 µm satellite imagery door Christo G. Georgieva en Patrick Santuretteb van National Institute of Meteorology and Hydrology, Bulgarian Academy of Sciences 66 en Forecast Laboratory, Météo-France.
"In addition to the well-known upper-level dynamic structures visible in the 6.2 µm imagery, typical moisture boundaries related to mid-level jet streams can be distinguished in 7.3 µm images. About 20 cases of severe convection developing over southern Europe between 2004 and 2007 were studied. In 80% of the cases, a mid-level jet (MLJ) is present at about 600 or 700 hPa in a south-westerly flow. In these cases, the distinct MLJ boundary in 7.3 µm image grey shades is a signature for the presence of a low-level baroclinic zone–related to the MLJ origin–that plays a critical role in destabilisation of the atmosphere for intense convection.

Images in the 7.3 µm and 6.2 µm channels are used to detect coupling between low- and mid-level conditions dynamics associated with intense convective developments. As a tool for water vapour imagery analysis in diagnosing this context, “dynamic wind shift”−defined as difference in the position of mid- and upper-level jets over a short distance, seen in the WV images−is considered. Two types of intense convective developments over the Mediterranean are distinguished, associated with “smooth” and “sharp” dynamic wind shift conditions, upstream of the zone of intense convection."

Een dergelijke mid-level jet kan verantwoordelijk zijn voor een dry intrusion, wat dus goed zichtbaar is op WV satellietbeelden. En natuurlijk ook extra vertikale bewegingen onder de jet, al zal zwakke convectie natuurlijk snel onthoofd worden bij de aanwezigheid van zo'n jet.

Op sommige websites wordt ook de gewone jet de mid-level jet genoemd, aangezien deze op de gematigde breedten voorkomt, maar daar kan ik het toch niet mee eens zijn.

http://www.youtube.com/user/bernardhulshof

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 mei 2009, 21:50 

Dank jullie wel; ga me er zodra het kan wat meer in verdiepen.

Gr. Wilco

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur