Het is nu 25 apr 2018, 13:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 jan 2010, 14:39 
Site Admin

Zo, na lang tijd ziek te zijn geweest komt langzaam de tijd dat ik weer een beetje actief kan zijn. Met de nadruk op een béétje.

Ik heb me dan ook voorgenomen rustig te beginnen met de opbouw van een nieuw meldsysteem, ééntje die het ook blijft doen.

Ingredienten:
- Computer van Hans S
- ISDN kaart
- Debian Lenny (Linux OS)
- Asterisk PBX
- Mailman (draait overigens al)

Hoe lang dit gaat duren is de vraag want met name Asterisk is een component waar ik geen ervaring mee heb. Wat ik wél weet is dat het er op kan uitdraaien dat ik de boel 3 keer moet opbouwen omdat het ergens onderweg verkeerd gaat :-)

Verder zal het Nederlandse telefoonnummer worden opgeheven omdat ik die aansluiting eruit gooi. Ik woon nu eenmaal in Duitsland en wil niet langer opdraaien voor de extra kosten van een telefoonaansluiting in Nederland. Er zal dus naar Duitsland gebeld moeten worden tenzij er ergens een andere oplossing uit de lucht komt vallen.

Herman

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 jan 2010, 22:03 
Site Admin

Herman Harperink schreef:
Verder zal het Nederlandse telefoonnummer worden opgeheven omdat ik die aansluiting eruit gooi. Ik woon nu eenmaal in Duitsland en wil niet langer opdraaien voor de extra kosten van een telefoonaansluiting in Nederland. Er zal dus naar Duitsland gebeld moeten worden tenzij er ergens een andere oplossing uit de lucht komt vallen.

Herman

Een mogelijke oplossing zou VOIP kunnen zijn. Asterisk is niet veel meer en minder dan een VOIP centrale, dus als we ergens in NL naar een VOIP nummer zouden kunnen bellen hebben we het al rond volgens mij.

Ik ga eens zoeken, wie zoekt er mee?

Herman

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 jan 2010, 00:16 

Laat mij de opbouw van het examensysteem maar doen. Van de technische kant heb ik weinig verstand. :?

Maar toch, een beetje meezoeken kan geen kwaad. Als ik het goed begrijp wordt er nu gezocht naar een 'tussencentrale' die we in Nederland neerzetten en via VOIP naar Duitsland (naar de echte centrale bij Herman) laten communiceren, om zo de kosten en het gedoe van internationaal telefoonverkeer te vermijden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 jan 2010, 19:28 

Hans Nienhuis schreef:
Als ik het goed begrijp wordt er nu gezocht naar een 'tussencentrale' die we in Nederland neerzetten en via VOIP naar Duitsland (naar de echte centrale bij Herman) laten communiceren, om zo de kosten en het gedoe van internationaal telefoonverkeer te vermijden?

Ja klopt ongeveer, wat gezocht wordt is een zgn VOIP-gateway. In de praktijk zou dat betekenen dat we bellen naar een 'gewoon' nummer in NL dat vervolgens de zaak via het internet zendt naar de meldcentrale (middels VOIP). Mogelijk bestaat iets dergelijks zelfs gratis, maar dat is dan het uitzoekwerk. Een mogelijk bezwaar zou kunnen zijn dat je bij een situ a la 1967 te maken krijgt met overbelastte internetknooppunten waardoor het VOIP-verkeer misschien wel eens niet 100% zou kunnen werken.

V.w.b. de belkosten (dit is in reactie op Herman's oorspronkelijke post): ik denk dat een eventueel kostenaspect i.v.m. naar het buitenland bellen voor een spotter in principe geen probleem hoeft te zijn; de meldingen zijn kort en het aantal meldingen per jaar beperkt. Rest natuurlijk de vraag of e.e.a. voor Herman (in mijn beleving dus voor Skywarn) extra kosten betekent.

groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 jan 2010, 00:32 

Hans Stans schreef:
V.w.b. de belkosten (dit is in reactie op Herman's oorspronkelijke post): ik denk dat een eventueel kostenaspect i.v.m. naar het buitenland bellen voor een spotter in principe geen probleem hoeft te zijn; de meldingen zijn kort en het aantal meldingen per jaar beperkt.

Dat heb ik eens uitgezocht. De beltarieven met een mobiele telefoon naar Duitsland volgens bellen.nl kostten een spotter, verondersteld dat hij 2 minuten gebruikt (hetgeen erg lang is), tussen de €1,84 (HEMA prepaid) en €2,32 (KPN Prepaid - wat ik nou net heb :x ). Dat is incluis starttarief.
Op zich dus toch wel een factor om mee te nemen dus. :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 jan 2010, 00:50 
Site Admin

Ahum, je kunt naar Duitsland bellen zoveel je wil, maar ook hier gaat ISDN eruit dus dan wordt het al moeilijk. Wat we nodig hebben is een PSTN-SIP gateway in Nederland.

Herman

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 jan 2010, 00:54 

Hans Nienhuis schreef:
Dat heb ik eens uitgezocht. De beltarieven met een mobiele telefoon naar Duitsland volgens bellen.nl kostten een spotter, verondersteld dat hij 2 minuten gebruikt (hetgeen erg lang is), tussen de €1,84 (HEMA prepaid) en €2,32 (KPN Prepaid - wat ik nou net heb :x ). Dat is incluis starttarief.
Op zich dus toch wel een factor om mee te nemen dus. :?

hmm, dat valt id niet mee... Heb zojuist zitten speuren naar een gateway waar je liefst gratis gebruik van kunt maken (dwz je betaalt de mobiele kosten naar een nummer in NL, verder gratis over VOIP) maar heb nog niets kunnen vinden. Nou staat er enorm veel gepubliceerd, dus zoek ik morgen nog wel eens verder.

grtz - Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 jan 2010, 15:11 
Site Admin

Ok, er is ook nog een makkelijke weg maar daar heb ik medewerking voor nodig.

Wie oh wie heeft er in NL nog een ongebruikt telefoonnummer over (ISDN of analoog) en plek voor een klein servertje welke 24/7 aan moet staan en via VNC voor mij bereikbaar is? Wat de stroomkosten gaan zijn weet ik nog niet, zal eens meten en uitrekenen.

Het idee is om maar eens te beginnen met de oude opzet (Windows enzo) en dan rustig de tijd te nemen/hebben om naar alternatieven te zoeken. Dat hele voip-gedoe is leuk maar nog is mij redelijk onbekend, daar gaat echt heel veel tijd in zitten om dat op die manier op te zetten.

Bij het oude systeem was overigens de uitgaande mail (de eigenlijke meldingen) de bottleneck maar omdat de mailserver nu op skywarn.nl draait is dat probleem opgelost.

Roept u maar!

Herman

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 jan 2010, 00:08 

Ik zie momenteel op m'n werk geen mogelijkheid, daar geldt bovendien als extra probleem dat de hele telefonie eenmaal verhuisd moet worden en eenmaal helemaal opnieuw zal worden ingericht, twee momenten in het seizoen die niet handig zijn v.w.b. de meldcentrale. Thuis hebben velen tegenwoordig 'internet bellen'...

Ik heb (nog?) geen oplossing....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 jan 2010, 12:55 
Site Admin

Dit gaat een groot probleem worden ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2010, 13:16 

Hier ook geen ruimte. In Wageningen heb ik niet eens telefoon (alleen mobiel).

In Holsloot was het een ander verhaal. Tot 25 mei 2009 hadden we hier een ISDN-aansluiting (KPN zakelijk) met vier telefoonnummers, waarvan we er twee gebruikten. Maar om een uur of vier die nacht roosterde een ferme inslag één van de eikenbomen aan de straat, en die nam de schrikdraadklok, de telefoonlijn, een telefoontoestel, één van de computers, een printer en alles dat achter de modem zat aangesloten mee. :(
KPN is het een en ander komen repareren en in verband met de kosten (denk aan een schade die de drie nullen in liep) hebben we toen een ander soort abonnement genomen. Onze dubbele telefoonnummers zijn we sindsdien kwijt.
In het geval dat we die nog hadden gehad was er misschien iets te regelen geweest. Bovendien is Holsloot niet zo gek ver bij Schüttorf vandaan. Maar helaas vrees ik niet dat het nu nog langer een optie is.

Waar is de rest trouwens? Het lijkt wel of we hier momenteel met slechts drie of vier man rondhangen en dat is een te kleine pool bij dingen als dit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 24 jan 2010, 23:31 

Herman Harperink schreef:
Dit gaat een groot probleem worden ...

We zoeken door...

Hans Nienhuis schreef:
Waar is de rest trouwens? Het lijkt wel of we hier momenteel met slechts drie of vier man rondhangen en dat is een te kleine pool bij dingen als dit.

Niet alleen bij dit onderwerp. Ik wacht nog even af en zal dan eens zien of ik er wat mails aan waag.

groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 26 jan 2010, 16:39 

Ik heb bij xs4all.nl twee VoIP nummers die ook bereikbaar zijn met een telefoon buitenaf (heeft zelfs een voicemail, etc). Mischien hebben meerdere internet aanbieders een dergelijk systeem? Heb me er verder nooit in verdiept, dus weet ook niet of ik die nummers wel/niet beschikbaar kan/wil stellen. Weet ook niet hoeverre het dadelijk nog gratis is, gezien ze de boel voortdurend aan het moderniseren zijn. Heb het vermoeden dat dit ook onder de nieuwe bellen gaan hangen (wat dus ter vervanging is van bv de kpn lijn (heeft xs4all sinds een jaartje ofzo)).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 jan 2010, 11:31 
Site Admin

Hans Nienhuis schreef:

Kijk eens naar buiten, Skywarn-weer is heel erg ver te zoeken :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 feb 2010, 10:26 

Het Skywarn weer is ver te zoeken inderdaad + ik heb weinig tot geen verstand van dit soort technische dingen. Sorry. Grafisch ontwerp daarentegen... Als we nog eens nieuwe header nodig hebben... ( of iets dergelijks )

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur