Het is nu 22 okt 2018, 09:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: StrikeAlert review
BerichtGeplaatst: 02 aug 2010, 20:40 

Niet dat het een slecht apparaatje is. Voor mensen in het veld, zonder auto om zich heen, zonder andere stoorinvloeden en vooral zonder enig verstand van onweersbuien kan het een prima ding zijn. Maar voor de wat serieuzere chaser is de meerwaarde van het apparaatje (zoals eigenlijk wel verwacht) nihil. Oftewel...

Een korte review van de StrikeAlert na anderhalve maand gebruik.

Afbeelding

Dit is het hele apparaatje. Ze zijn niet zo duur meer als vroeger, en als je 'm zelf kwam halen bij de groothandel in Leiden, dan ging er nog een extra tientje van de prijs af.

Kortom, Hans is half juni met zijn chasemobiel naar Leiden en weer terug geknald.
Terug in Wageningen heb ik het apparaatje uitgepakt en meteen maar eens geprobeerd. Vermoedelijk ben ik de enige student in heel Wageningen met een eigen lasapparaat op zijn studentenkamer, dus dat uitproberen was helemaal niet zo moeilijk. :) Ik heb de StrikeAlert aangezet en een meter of wat verderop op het balkon een aantal mooie vlambogen gemaakt met het lasapparaat. En jawel, de StrikeAlert gilde consequent "zeer nabij onweer".

Afbeelding

Tot zover: niets aan de hand. :)
Net als alle andere chase-apparatuur (denk aan weersinstrumenten, een netbook, batterijlader en dat soort shit) heb ik de StrikeAlert in de chasemobiel gehangen. En toen - Jetzt Geht Loss!

Afbeelding

De eerste keer dat ik het ding serieus met onweer kon uitproberen was deze zomer op 2 of 3 juli - in Noorwegen welteverstaan. Ik ben daar op vakantie geweest, zoals elk jaar.
Een eindje boven het stadje Koppang wrong zich een (voor die streek zware) onweersbui moeizaam tussen de bergen door, en ik lag op de 3 (zo'n regionale kronkelweg) toevallig precies op ramkoers.
Nou, wat er toen gebeurde...

Afbeelding

Hierboven de test-bui in kwestie. De beeldkwaliteit laat te wensen over, want het is een screenshot uit het filmpje dat mijn broertje er onderweg van maakte. Ik moest immers zelf rijden.

In eerste instantie deed de StrikeAlert schijnbaar hele rare, onverklaarbare dingen. Hij gilde "vrij nabij onweer" en "onweer op afstand" op ogenschijnlijk willekeurige momenten. En het duurde niet lang voor ik achter de oorzaak was.
Een auto zit tegenwoordig vol elektronica. Nu valt dat in mijn chasemobiel wel mee. Een dieselmotor heeft geen bobine en vonkende bougies nodig en als je in een Renault Kangoo rijdt, kan je een boordcomputer, elektronische brandstofinspuiting, elektrische ramen en andere stroomvretende luxe ook wel uit je hoofd zetten. :lol:
Maar wat er wél in zit zijn een startmotor, een radio en richtingaanwijzers waar een relais tussenzit. En dat verneemt de StrikeAlert maar al te goed. Ik had alleen niet gedacht dat het apparaatje er ook echt last van kon hebben.

Iedere keer dat ik de richtingaanwijzer gebruikte, miepte de StrikeAlert moord en brand. Wanneer iemand vlak naast me dat ook deed, bijvoorbeeld als je met zijn tweeën staat te wachten om in te voegen, deed ie het soms ook.

Afbeelding

Eerst dacht ik: misschien raakt het apparaat gestoord doordat ie halverwege mijn voertuig aan een stuk gaas hangt (zie foto hogerop). Maar ook toen ik het ding respectievelijk vlakbij de voorruit, boven bij het zijraam, aan de zonneschermen, aan de klep van mijn achterstevoren gedragen pet en zelfs aan het boordje van het T-shirt van mijn broertje hing, bleef hetzelfde probleem steeds weer opspelen.
Conclusie: een StrikeStar en lichte autoelectronica gaan niet goed samen.

Dat gold ook voor de mobiele telefoon en het netbookje, die ik beide aan het dashboardkastje heb vastgemaakt (zie een ander topic). Toen we die aanzetten gilde de StrikeAlert opnieuw "nabij onweer". Kan kloppen, mijn humeur ging inmiddels rap die kant op.

Toen de bui eenmaal zo dicht genaderd was dat gewone bliksems ook alarm gaven (gelukkig, hij deed het dus wel) joegen we in drie seconden een heel dicht neerslaggordijn in. Met de ruitenwissers op standje ADHD ontstond een nieuw probleem: mijn door insecten besmeurde voorruit werd zo ondoorzichtig dat ik bijna niks meer zag en de auto aan de kant zette bij de eerste de beste afslag. Daar hebben we alle apparatuur uitgedaan die uit te zetten viel, behalve de StrikeAlert.

Dat hielp heel goed. De StrikeAlert gaf geen valse alarmen meer - maar ook merkte het ding niet elke wolk-grondbliksem op, zelfs niet als ze nabij waren en een flinke donderklap gaven.
Eerst vroegen we ons af hoe dat kon en of zo'n apparaat misschien niet zo consequent was als ik hoopte. Maar toen bedacht mijn broertje de oorzaak: we zaten tussen bergen die richting de 2 kilometer gingen en de wolkenbasis was op anderhalve kilometer. Dus die wolk-grondbliksems kwamen over het algemeen maar nauwelijks de wolken uit. De meesten werden toch nog opgepakt door de StrikeAlert, wat op zich geen slechte prestatie is voor zo'n apparaatje, dat niet direct gebouwd is op wolk-grondontladingen wanneer de grond meer dan een kilometer boven je ligt. :lol:

Afbeelding

Naja. Ondanks wat neergestortte rotsblokken op de wegen bereikten we onze verblijfplaats.
Verderop die vakantieweken ben ik doorgegaan met het uittesten van het apparaatje.

Een ander, grappiger probleem bleek later toen ik door Vågå heen reed, een stadje. In zo'n stadje staan stoplichten en tot mijn grote verbazing bleek hij ook te reageren op inductielussen. :x Iedereen kent ze wel: de ingeslepen lussen die in Nederland, maar ook in Scandinavië in het asfalt liggen vlak voor stoplichten en dergelijke. Wanneer je zo'n lus passeert geeft de StrikeAlert in meer dan de helft van de gevallen een loos alarmpje met drie piepjes (redelijk nabij onweer).
Niet handig op de weg, want het bulkt van die lussen in alle westerse landen zodat de betrouwbaarheid flink te wensen overlaat. En straks denkt de politie nog dat je een verboden radardetector hebt in plaats van een legale onweerdetector. :lol:

Het kan nog grappiger. Toen ik in Noorwegen eenmaal door had dat de StrikeAlert op dingen om je heen reageert, heb ik ook op veel onweerloze dagen met het dingetje aan rondgereden en rondgelopen. Je moet immers wat als je half verdronken terug rijdt van een dagje Ålesund. :(

Afbeelding

Zo detecteert de StrikeAlert naast de bovengenoemde zaken ook nog het volgende:
    het rijden door een tolpoortje
    veikigheidssystemen in verkeerstunnels (zullen ook wel inductielussen zijn)
    het aanzetten van ouderwetse beeldbuistelevisies met een elektronenkanon
    het starten van een netbookje binnen een meter afstand
    een zendende mobiele telefoon binnen 20 cm
    een vonkenmaker met een piëzokristal, zoals gebruikt in gevelkachels (die in aanstekers bleken te zwak)
    het aandoen van TL-buizen boven een bepaald formaat
    de afstandsbediening van een veel te goedkoop radiobestuurbaar speeltje binnen 20 cm
    het passeren van een buitenlandse elektrische trein op een overweg
    het starten van een benzineauto binnen vijf meter
    het aanzetten van een zware elektromotor op een driefasig 380-voltnetwerk
    het uitklappen van een 16-ampérezekering

Binnenin de wat grotere, gesloten veerboten op de route tussen Holsloot en Øverås (zoals de lijn van Scandlines tussen Puttgarden en Rødbyhavn) ging het apparaat zelfs helemaal op tilt toen de boegklep eenmaal dichtviel. Ik mag niet weten waarom dat was. Misschien omdat in zo'n faradaykooi niks van buiten komt, maar ook alles dat binnenin wordt uitgezonden geen kant op kan en tot in den treure weerkaatst wordt?

De conclusie?
Aan een internetverbinding in de auto heb je qua bliksemdetectie meer. Even StrikeStar.eu opzoeken en je hebt een beter beeld. Maar dat had ik ook wel verwacht. :wink:
Maar als je géén internet hebt, nog weinig verstand van buien en onweerdynamiek hebt en gek bent op gadgets, dan is een StrikeAlert wel een mooi dingetje.

Voor de serieuzere chasers, waar ik mezelf liever onder wil scharen, is de meerwaarde maar klein en is het echter vooral een leuk gimmick. Er is immers donders goed mee te lachen wanneer de StrikeAlert je zonder omhaal vertelt of er een inductielus in de weg ligt en of de auto naast je een benzine of een diesel is. :lol:

Afbeelding

Groet, Hans.

Laatst bijgewerkt door Hans Nienhuis op 02 aug 2010, 20:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: Re: StrikeAlert review
BerichtGeplaatst: 02 aug 2010, 20:46 

Sjonge, ik wist dat ie kon reageren op mobiele of in-huis draadloze telefoons, maar dit is een heel repertoire... :? Maar is mss in het veld wel bruikbaar als je stilstaat? Ik gebruik als ik zo sta te wachten de middengolf om 'naar onweer te luisteren' maar ook dat lukt alleen zonder dat de motor draait.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur