Het is nu 18 okt 2018, 23:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Buienradar 3D
BerichtGeplaatst: 17 sep 2010, 09:23 

Las zojuist dat het in buienradar mogelijk wordt de buien in 3D te zien, geen idee of het ook wat toe zal voegen maar toch leuk ;)

http://www.nu.nl/internet/2335151/buienradar-3d.html

Profiel  

Berichttitel: Re: Buienradar 3D
BerichtGeplaatst: 17 sep 2010, 18:01 

Nou, sinds gisteren staat de 3D-radar online en in mijn ogen gaat dit 'm niet worden.
Er staat een demo-versie online met oude beelden en Google Chrome crashte er bijna op, net zoals het netbookje waar die browser momenteel op draait.

Bijlage:
3d-radarmaarnatuurlijk....JPG
3d-radarmaarnatuurlijk....JPG [ 34.44 KiB | 7396 keer bekeken ]

Hier een schermafdruk van het beeld van tien minuten geleden ongeveer. Het lijkt erop dat Buienradar gewoon mee wil liften op de 3D-hype die momenteel heerst.
Het product zelf is leuk bedacht, maar niet goed genoeg uitgewerkt om er blij mee te zijn. En waar het beeld precies op gebaseerd is weet ik ook niet. De KNMI-radars maken een rondje of twintig voor een hele scan (meen ik me te herinneren) met elke keer een iets andere hoogte van de radarbundel. Ik kan me voorstellen dat die gegevens middels interpolatie in de tussenliggende hoogtelagen om te vormen zijn tot een 3D-beeld, maar het lijkt me nog niet een product waar we echt meerwaarde uit kunnen halen zolang het op deze (goed bedachte) maar knullig uitgewerkte vorm blijft bestaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 sep 2010, 19:22 

Hans slaat hier met de uitdrukking "knullig gemaakt" de spijker op z'n kop. Naast de tophoogte voegt het geen enkele extra informatie toe. In feite wordt (topologisch gezien :P ) de neerslag zoals die voor het grondniveau wordt getoond in de vertikaal uitgerekt...... da's alles.

Anders zou het zijn als ze de werkelijke scans van ieder hoogte-niveau zouden toonden. Dat zou pas interessante informatie (bijvoorbeeld hagelkernen in de bui) op leveren, doorsneden van buien maken en hiermee bijvoorbeeld BWER's opsporen. :)
Ach, ik hou maar op, zover is het immers (nog?) niet..... :?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 sep 2010, 23:18 

mja, ik ben i.i.g. ook niet echt onder de indruk... Nee, dan geef mij maar gewoon de gewone uur-animatie van de 'wolkenhoogte', via http://buienradar.nl/h.aspx?jaar=-3&soort=tophoogte1x1, vreemd genoeg moet je deze link maar gewoon kennen, want ik kan deze link niet (meer) vinden op de Buienradar-site. Daar geeft de keuze wolkenhoogte het laatste beeld, bij het volgen van (de ontwikkeling van) cellen niet echt behulpzaam.

groet, Hans

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur