Het is nu 25 apr 2018, 11:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Meldingen extreem weer
BerichtGeplaatst: 08 jan 2011, 01:47 

behalve het telefonisch meldsysteem, zijn er nog andere plekken waar je je kan melden? stel dat er een f4 neer komt mag er toch wel eens een luchtalarm afgaan

-]www.extremeweather.nl[-<< nieuwe website

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 jan 2011, 00:45 

Geen idee eigenlijk.
Het alarmnummer bellen lijkt me niet de goeie oplossing op zo'n moment.

Kijk en dáárom is het nodig dat Skywarn goed op poten komt. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 jan 2011, 13:26 

Ik heb daar ook wel eens over zitten denken... wat zou er gebeuren als je 112 belt? Of een regionale omroep? Ik denk inderdaad niet dat ze er wat mee kunnen. En dus... inderdaad door Skywarn een zo officieel mogelijke status te geven kun je wat bereiken.

In Amerika is het nu trouwens een van de 'heetste' topics in het zwaar weer onderzoek. Niet het proberen eerder te waarschuwen door Reed een tornado in te laten rijden, maar juist het hele gebeuren direct na dat er een tornado warning gegeven wordt. Komt de warning aan bij de mensen voor wie hij bedoelt is? Snappen ze de warning? Weten ze wat ze moeten doen?

Reden hiervoor is dat bijvoorbeeld bij de Super Tuesday outbreak in 2008 er voor elke tornado die slachtoffers maakte gewaarschuwd was en gemiddeld een kwartier voordat de slachtoffers vielen. Toch gingen mensen niet schuilen en toch was 'it struck without warning' een veel gehoord commentaar.

Ik heb hierover een flinke post voor mijn blog voorbereid, die zal ik na de Stormchasers aflevering van 8 februari plaatsen.

Daniel

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 feb 2011, 10:23 

Een EF4 tornado die door de randstad raast, meteen al een mooi scenario voor een epische rampenfilm. Ik denk dat slechts een select deel van de bevolking de risico's onderkent van alles wat uit het zwerk kan neerdalen.

Het KNMI kan wel waarschuwen voor zwaar weer maar hoeveel dagjesmensen zullen bijvoorbeeld nog op de fiets stappen in het kader van "de zon schijnt toch nog..."?

Na een rampzalige dag als bijvoorbeeld 14 juli 2010 spreekt de landelijke pers van windhozen, cyclonen, orkanen en mini tornado's, evenals de ooggetuigen. Daar zie je al wat er deels aan schort; veel mensen kunnen de gevaren niet concreet benoemen, plaatsen of herkennen.

Een brand is een brand, een gifwolk is een gifwolk en een overstroming een overstroming. Dat zijn (redelijk) vatbare gebeurtenissen.

Maar of mensen bij een regionaal luchtalarm naar binnen rennen gezien er kans is dat het plaatselijk weleens slecht kan uitpakken als gevolg van gustnado's, valwinden, bliksem of gigantische hagelstenen?

Men zal eerder reageren op het alarm in de veronderstelling dat de plaatselijke chloorfabriek vlam heeft gevat, niet dat er bijvoorbeeld een tornado onderweg is.

De eventuele gevaren worden deels onderschat (en zijn onbekend) en daardoor ook niet altijd onderkent of begrepen?

Lijkt mij daarom een interessant artikel Daniel, en ook relevant voor een dichtbevolkt gebied als België/Nederland.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 feb 2011, 21:27 

Daniel #42 schreef:
Ik heb hierover een flinke post voor mijn blog voorbereid, die zal ik na de Stormchasers aflevering van 8 februari plaatsen.

Ben benieuwd Daniël! Je kan het ook lezen in meerdere van mijn recente chaselogs, ik verbaas er telkens weer over mensen er totaal onvoorbereid door het weer worden overvallen ondanks alle voorlichting en moderne communicatiemiddelen. Men heeft er geen 'oog voor' lijkt het. E.e.a. raakt natuurlijk ook meteen aan de primaire doelstelling van Skywarn.

groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011, 21:16 

Nu moet ik ook zeggen dat als ze waarschuwing geven mensen denken dat het allemaal wel meevalt omdat het knmi er paar keer heeft naast gezeten.

Ik vindt dat skywarn inderdaad een officiele status moet krijgen, en dat er toch eens aan het luchtalarm gedacht moet worden bij een melding van skywarn.
Had vorig jaar bijvoorbeeld toch wat levens gescheeld.

Ik bedoel het weer wordt steeds extremer in nederland, dus moeten de maatregelen ook aangepast worden.
Misschien moeten we samen werken met knmi?

FF offtopic: ik heb me eigen aangemeld als spotter, hoor er alleen niets meer van.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 feb 2011, 11:23 

Michaeltje1986 schreef:
Nu moet ik ook zeggen dat als ze waarschuwing geven mensen denken dat het allemaal wel meevalt omdat het knmi er paar keer heeft naast gezeten.

Ik vindt dat skywarn inderdaad een officiele status moet krijgen, en dat er toch eens aan het luchtalarm gedacht moet worden bij een melding van skywarn.
Had vorig jaar bijvoorbeeld toch wat levens gescheeld.

Ik bedoel het weer wordt steeds extremer in nederland, dus moeten de maatregelen ook aangepast worden.
Misschien moeten we samen werken met knmi?

FF offtopic: ik heb me eigen aangemeld als spotter, hoor er alleen niets meer van.

Skywarm NL is nog (grotendeels) in oprichting... Jouw aanmelding is genoteerd, maar we zijn nog niet rond met de organisatie rond certificering (zoals je wellicht al hebt gelezen dienen spotters aantoonbare (basis-)kennis te hebben van verschijnselen die rond zware buien kunnen optreden om zuiverheid van meldingen te waarborgen).

In ieder geval alvast dank voor je aanmelding, we zullen er dus later op terugkomen.

vriendelijke groet, Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 feb 2011, 09:08 

Michaeltje1986 schreef:

Dit geeft volgens mij precies het grootste probleem weer. Niet de weeralarmen zelf, maar de kennis van mensen over een weeralarm. Het KNMI heeft er inderdaad wel eens naast gezeten, maar dit is in de media zo opgeblazen dat de gemiddelde Nederlander nu het beeld heeft dat ze er altijd naast zitten. Ik kan me een onderzoek herinneren waaruit bleek dat het weeralarm in 70% van de gevallen terecht en op tijd was, de rest was terecht maar te laat of onterecht.

In Amerika zie je dat er steeds meer 'probablistisch' voorspeld wordt, of te wel: er wordt niet meer gezegd "Pas op voor zwaar onweer", maar "Er is 70% kans op gevaarlijk onweer". Impliciet zit dit ook wel in een weeralarm, omdat dat uitgeven kan worden als de kans op een verschijnsel groter dan 90% is, maar omdat die 90% niet genoemd wordt verwachten veel mensen volgens mij dat de genoemde verschijnselen bij een weeralarm 100% zeker zullen optreden.

Daniel

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 feb 2011, 23:09 

Zoals beloofd:

http://www.supercell.nl/blogs/index.php ... &tb=1&pb=1

Vroeger waarschuwen is nu niet meer het grootste issue, op de juiste manier waarschuwen zodat de juiste mensen de juiste maatregelen nemen is de manier om levens te sparen.

Daniel

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 feb 2011, 00:31 

Daniel #42 schreef:
Zoals beloofd:

http://www.supercell.nl/blogs/index.php ... &tb=1&pb=1

Vroeger waarschuwen is nu niet meer het grootste issue, op de juiste manier waarschuwen zodat de juiste mensen de juiste maatregelen nemen is de manier om levens te sparen.

Daniel

Yep, daar ben ik het mee eens. Ik kopieer verder :) maar gewoon mijn Facebook-reactie hier in:

"Ook in NL is er de laatste jaren het nodige gedaan aan de waarschuwingen en de hele aanpak eromheen, maar bij menige chase zie ik veel mensen volledig onvoorbereid overvallen worden in/op het water en in het open veld door de buien - ook in 'gewaarschuwde' situaties als 10 en 14 juli 2010. De meesten zijn zich niet/te weinig bewust dat je ook in NL te maken kunt krijgen met echt noodweer met alle daarbij behorende verschijnselen."

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 feb 2011, 21:17 

Ik denk dat de 'main issue' zoals Hans en Daniel aangeven vooral bij de manier van waarschuwen ligt. Kijk maar eens naar de reacties als je iemand verteld dat je graag achter extreem weer aan zit; men lacht je soms gewoon keihard uit. Mede doordat het grootste deel van de Nederlanders toch nog steeds het idee heeft dat Tornado's alleen in Amerika voorkomen.

Daarnaast nemen maar weinig mensen een weeralarm of weerwaarschuwing van het KNMI serieus. Men is vaak onwetend over meteorologie en heeft na een paar (in hun ogen) valse alarmen geen vertrouwen meer in het systeem. Ik denk dat weerinsitituten als het KNMI en uiteraard ook de media wat opener moeten zijn over extreem weer in ons land en mensen duidelijk moeten maken dat extreem weer geen 'ver van je bed show' is en eigenlijk overal in Nederland kan plaatsvinden.

Dan heb je nog een laatste groep mensen, die toch overal lak aan hebben en alles overdreven vinden. Die groep zal afnemen als er meer transparte, makkelijk leesbare en duidelijke informatie beschikbaar is voor het grote publiek. Deze groep zal nooit helemaal verdwijnen, pas als er echt doden en gewonden vallen en dit regelmatig gebeurt zal men inzien dat het toch echt serious business is. Maar laten we hopen dat het nooit zo ver komt.

Skywarn speelt een belangrijke rol bij het tijdig waarschuwen voor extreem weer. De reikwijdte van Skywarn Nederland is volgens mij nog niet heel groot (zo zie ik het, als buitenstaander). Ik denk dat Skywarn eens serieus met het KNMI en media moet praten om zo gezamelijk extreem weer een beter bespreekbaar en vooral een bekender begrip te maken in Nederland.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 feb 2011, 09:07 

Jasper schreef:
Ik denk dat Skywarn eens serieus met het KNMI en media moet praten

In dat 'serieus' zit een beetje het probleem, alhoewel wij wel serieus bezig zijn met het opzetten van Skywarn is het voor de buitenwereld nu nog een clubje weerfanaten.

Het is dan ook belangrijk dat we zo snel mogelijk de eerste gecertificeerde spotters hebben en een database op kunnen bouwen met meldingen. Als we de media/weerinstituten kunnen benaderen met: "Kijk eens: daar en daar is zo laat dat gebeurd en een half uur daarvoor wisten wij al dat er een funnel bij die bui zat" dan hebben we inderdaad wat serieus.

Daniel

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 maart 2011, 18:03 

Is maar goed dat ik dit dus gevraagd heb, ik heb namens team g.o.t. me ook aangemeld als spotter maar zo hebben wij wel meerdere updates zoals een relaunch website,twitter,facebook, chat en forum.
Dus eventuele spots kunnen daar ook terrechtkomen.
Ik neem aan dat dit toch wel serieuzer genomen mag worden, want eerlijk is eerlijk, de kracht van de buien neemt toe.
Wat nou als er inderdaad gevaarlijke situaties gaan onstaan.
het weeralarm is nu op lokaal ingesteld maar zoals meerdere malen is bewezen; moeder natuur laat zich niet op de kaart zetten.

Ook heb ik gebeld met het K.N.M.I. in verband met wat te doen als je zoiets ziet.
het antwoord was dan ook melden bij VWK en melden bij K.N.M.I. maar hoe doe je dat zo even.
Oplossing: Facebook & Twitter van VWK en K.N.M.I. volgen i guess.
Maar dan nog, Er is zo veel volk buiten op zon warme dag. stel er komt een tornado langs, het hoeft niet groot te wezen om flink wat doden te veroorzaken

Dus in hoeverre is Skywarn NL nou officieel, en belangrijker tot hoever kunnen de leken met skywarn meegaan.
Ik bedoel de meesten hier zijn wel zo gevorderd dat ze dingen makkelijk kunnen onderscheiden.
Om eerlijk te zijn ben ik echt wel een leek, maar stormchasen is en blijft mijn passie toch wel.
En met gevaarlijke situaties wil ik toch ook wel kunnen waarschuwen.
ik heb mensen uit het water moeten schoppen omdat er een gevaarlijke situatie voordeed in de vorm van een flinke onweersbui aan de horzin ( zwarte lucht etc )
Helaas blijven mensen ook zo eigewijs als de pest en blijven doorzwemmen.
De hagelstenen die daarna uit de lucht kwamen zorgde er wel voor dat ze toch van gedachten veranderden.

-]www.extremeweather.nl[-<< nieuwe website

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur