Het is nu 15 okt 2018, 18:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 29 sep 2012, 14:47 

In de KNMI Guidance van 18/9 jl. werd bij de kans op het optreden van waterhozen de KHS-index genoemd en dat leidde in eerste instantie tot een vraag op het VWK-forum waarop ik reageerde, en naderhand ontving ik nog een mail via m'n website waarin gevraagd werd waar de kaartjes voor deze index te vinden waren!

E.e.a. maakte mij natuurlijk ook nieuwsgierig, dus op zoek naar meer info. Helaas is er (mij) verder niet echt meer bekend als uit de twee documenten achter de links hieronder, en dat komt samengevat neer op:

Na (of juist door?) het actieve waterhozenseizoen van 2006 is in het voorjaar van 2007 bij het KNMI door Jakob Kuiper in samenwerking met Menno van der Haven een onderzoek gestart of er geautomatiseerd een berekening kon worden gemaakt van de kans op het optreden van waterhozen, en dat werd dus de Kuiper Haven Spout Index.

Voor zover ik het begrijp is het een berekende weging van 4 gekende en belangrijke factoren m.b.t. het ontstaan van waterhozen:
- Windschering in de onderste 3 kilometer;
- Temperatuurverloop ("lapse rate") in de onderste 500 meter;
- Gemiddelde relatieve vochtigheid in de onderste kilometer;
- 10 meter windkracht (of -snelheid).

De berekening is opgenomen in de dagelijkse Hirlam-run, maar hoe de berekening precies in elkaar steekt is mij niet bekend. Ik vond op de site van het ESSL (http://www.essl.org) een introductie van de index gedateerd 15 mei 2007, zie de eerste link.

Verder een onderzoek door de Kroatische "Meteorological and Hydrological Service" naar de toepassing van o.a. deze index bij het opstellen van verwachtingen t.a.v. waterhozen boven de Adriatische Zee, zie de 2e link. In dat rapport zijn ook plots te vinden van de KHS Index, maar die heb ik verder nergens kunnen vinden, zijn mogelijk voor die gelegenheid geplot of bevinden zich niet in het voor ieder toegangelijke domein. De besproken indexen werden een belangrijke toevoeging geacht op de tot op dat moment gehanteerde onstabiliteitsindexen. Verder kondigden de opstellers aan de KHS Index verder te gaan calibreren voor de klimatologische setting aldaar.

Links (PDF-documenten):
- A NEW INDEX TO CALCULATE RISK OF WATERSPOUT DEVELOPMENT
- Testing waterspout forecasting indices over the Adriatic sea using ALADIN model

Ik zal nog proberen meer achtergrond-info over de index en de toepassing ervan te achterhalen. Voor wie graag kaarten wil raadplegen om de kans op waterhozen te bepalen verwijs ik graag naar http://www.lightningwizard.com van Oscar van der Velde en :-) let daarbij vooral weer op de vier factoren hierboven genoemd! Een interessante uitwisseling over deze kaart(en) met reactie van Oscar zelf op een vraag erover hier op het Skywarn-forum in topic: http://www.skywarn.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=628.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 okt 2012, 22:46 

Via het VWK- forum waar ik ook een stukje had staan over deze index de volgende verduidelijking met dank aan Adrie Huiskamp:

Adrie Huiskamp schreef:
Het is een conceptuele index, gebaseerd op een aantal voorwaarden die gunstig zijn voor de vorming van "spout" type hozen.
KHS=A*B*C*D

A= 5/(0-3 km windschering). Als 0-3 km windschering < 2,5 m/s dan A=2
B= 2-500 m lapse rate/10 Als lapse rate < 8K/km dan B=0
C= gem RV 0-1 km /50% Als gem RV 0-1 km < 50% dan C=0
D= 5/ 10 m windsnelheid (in m/s). Als 10 m windsnelheid < 2,5 m/s dan D = 2

Uit bovenstaande volgt dat de factoren op B na, maximaal 2 kunnen worden. B kan maximaal ongeveer 1,2 worden, dus de maximumwaarde van de KHS is ongeveer 10.
Als 1 van de factoren B of C ongunstig is, wordt dat gezien als een ontbrekende factor in het proces, dus de hele index is dan 0.

De index is geen uitkomst van een statistische regressie. (Die levert meestal een ander soort functie op, iets in de vorm: Predictand= som over i (een i-de regressiefactor)*(de (getransformeerde) waarde van de i-de predictor) ) waarbij i eindig en meestal tussen 1 en 5 ligt. Voor een kansfunctie (P tussen 0-1) wordt dan een logistische transformatie toegepast.

Het probleem met een statistische regressie is dat de POD (detectiekans, dwz hoeveel hozen worden waargenomen tegen het aantal dat er wel is maar niet waargenomen wordt) van het verschijnsel onbekend, en waarschijnlijk nogal laag is, dus dat een regressie moeilijk maakt.
De predictoren A t/m D en de bijbehorende functies zijn bij de KHS op conceptuele basis gekozen.

De index kan niet 1 op 1 als een "kansindex" worden geïnterpreteerd, maar een KHS van 0 correspondeert uiteraard met een zeer geringe kans en 10 met een zeer hoge kans.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur