Het is nu 19 apr 2018, 22:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Anti-hagelkanonnen
BerichtGeplaatst: 21 jun 2013, 19:52 

Gisteren tijdens de onweerbui aan het wachten tot het onweer Heinkenszand zou aandoen. Het was al op 3,3 km afstand toen ineens de anti-hagelkanonnen in werking traden. Bij ons in de omgeving staan er diverse. Het was gedaan met de pret. Het onweer heeft Heinkenszand helaas niet bereikt. Wie weet wat meer over het effect van die dingen en heeft er ook ervaring mee? Zegen of vloek?

Groeten,

Ben

Profiel  

Berichttitel: Re: Anti-hagelkanonnen
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013, 11:20 

Over de hagelkannonen kan ik kort zijn: die werken niet en hebben geen invloed op de onweersbuien. De 20e kwamen er over jouw regio een aantal losse (althans niet onderling verbonden) onweersbuien op, en net voor, het passerende koufront voorbij. Ik heb op de radar- en bliksemdetectiebeelden gezien dat deze buien sterk afwisselend wel of niet elektrisch actief waren - ook de exemplaren ver ten ZO of NW van jouw locatie. Onweersbuien zijn vaak grillige jongens, de levensduur is vaak korter dan je zou denken, de activiteit kan sterk varieren en soms lopens ze een weinig voorspelbare koers.

Over de (beoogde) werking en het effect van de kanonnen is de nodige onzin in omloop, door de aanbieders natuurlijk en door de afnemers die er maar al te graag in willen geloven. Dat kan ik i.i.g. de afnemers niet kwalijk nemen, zij zijn immers op zoek naar manieren om efficient hun ooft (en dus hun inkomen) te beschermen.

Als je de verklaringen die de aanbieders geven m.b.t. de werking voorlegt aan natuurkundigen en / of meteorologen dan volgt steevast dezelfde reactie: het kan gewoon niet. Zelfs ik als leek kan niets met een begrip als "ioniserende schokgolven" en weet dat in zware buien de plaats waar hagel wordt gevormd en waar de hagel uiteindelijk valt verrassend ver uit elkaar kunnen liggen. Lelijker wordt het als betrokkenen en branche-clubs in de publieke discussie raken als het gaat om de overlast van deze apparaten en vergunningverlening. Dat komt er vaak op neer dat men zegt dat de wetenschappers het niet snappen en dat ze in de praktijk merken dat er sinds het plaatsen van een of meer kanonnen geen hagelschade meer is opgetreden - en dat dus wel werkt!

In de eerste plaats: zware hagelval en bijbehorende schade is zeldzaam. Sinds ik in mijn huidige woning zit heb ik in 1999 een keer zware hagelval (lang en veel en stenen tot 25mm) meegemaakt. Ik was toen echt bang dat ze door de dakramen zouden komen (destijds nog Bazon, geen thermopane maar 2x vensterglas)! Stel dat ik toen een kanon in mijn tuin had gezet en dat aangezet bij elke passerende onweersbui dan had ik nu na 14 jaar ook kunnen beweren dat het werkt - geen hagel meer gehad! Maar: er is sindsdien helemaal geen hagel meer gevallen hier (althans de harde (zomer-)hagel. In de winter wel korrelhagel maar die is zacht en valt buiten het teeltseizoen.).

In de tweede plaats is het zo dat als een bedrijf ondanks inzet van hagelkanon(nen) toch aanzienlijke schade oploopt (Dreumel 2008, Krabbendijke 2011) het verhaal is: ja, maar als ik geen kanon had gehad zou het nog erger geweest zijn! Tegen dit soort "I want to believe" verklaringen is natuurlijk geen redenering opgewassen.

Ik heb in de loop der jaren een hoop tegenstrijdigheden en onwaarheden gelezen hierover. Bijvoorbeeld: een hagelsteen per m2 geeft nauwelijks schade versus zelfs 1 hagelsteen per m2 betekent aanzienlijke schade. Of: hier wel schade maar daar niet dankzij de kanonnen die de buien deden oplossen. Bij raadplegen van neerslagradarbeelden blijkt dat dan gewoon niet te kloppen en er later zelfs hagelschade blijkt te zijn op de plek waar de kanonnen staan. En nog zoiets: i.t.t. wat sommingen beweren, er worden in heel Nederland geen hagelkanonnen gebruikt op vliegvelden om vliegtuigen te beschermen!

Tot slot: 2011 was naar eigen zeggen een prima oogstjaar voor de appel- en perenkwekers ondanks alle verhalen over schade. Waarmee maar gezegd is dat inzet van welke hagelbescherming dan ook een zaak is om individueel ondernemersrisico af te dekken - en niet om een branchebreed of maatschappelijk belang te dienen.

Maar goed, nou begin ikzelf door te drammen :-) dus hieronder een aantal links met allerlei info over hagelkanonnen en de inzet ervan, prima vertrekpunten om je in te lezen:

Hagelkanon Ford Genk veroorzaakt geluidsoverlast: http://herkdestadtegenhagelkanonnen.be/
Het hagelkanon: http://users.telenet.be/kareldewaele/hagelkanon/deel3.html
If cannons cannot fight hail, what else ?: http://www.knmi.nl/publications/fulltexts/hailcannons2_preprint.pdf
Kan men iets doen tegen hagel?: http://www.knmi.nl/cms/mmbase/attachments/19269/Kan_men_iets_doen_tegen_hagel_wieringa.pdf

En ook andere geluiden uit Zeeland over de betrokken bedrijven en belangen:
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/fruitteeltbedrijf-zwaar-getroffen-door-hagel
http://www.pzc.nl/regio/hagelclaims-kunnen-onderzoek-helpen-1.1795883

Profiel  

Berichttitel: Re: Anti-hagelkanonnen
BerichtGeplaatst: 23 jun 2013, 11:54 

Dat is een mooi stevig onderbouwd betoog Hans. Kan er geen spelt tussen krijgen. Ben benieuwd wat de conclusies zullen zijn na onderzoek m.b.t. de werking van dit materiaal. Weet dat een grote autoterminal (Vlissingen-Oost) in de buurt er ook eentje op z'n terrein heeft staan onder het mom "baat het niet dan schaadt het niet".

Weet de eerste keer dat deze kanonnen af gingen er veel telefoontjes binnen kwamen bij de Regionale Alarmcentrale (GMZ) van verontruste burgers. Naar aanleiding hiervan kregen een brandweercollega en ik het verzoek op onderzoek uit te gaan naar de oorzaak van deze knallen. Oorzaak was snel achterhaald.

Groeten,

Ben

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur