Drpetje schreef:
De discussie rond de alarm criteria is weer actueel.
Dit artikel is van nos.nl 21-08-09
Staatssecretaris Huizinga kan zich voorstellen dat de criteria voor het afgeven van een weeralarm worden aangepast. Het KNMI waarschuwde gisteren voor extreme weersomstandigheden, maar die bleven uit.
Huizinga benadrukt dat het om lastige afwegingen gaat en dat het nu eenmaal een voorspelling is. Het KNMI overlegt met andere weerinstituten, de politie, de ANWB en andere betrokkenen of er iets moet veranderen. Volgens Huizinga komen de conclusies in oktober naar buiten.
Ze denkt aan een soort sms-service waarmee mensen in een bepaald gebied worden gewaarschuwd voor slecht weer.
De pers kan er wat van. In mijn (en niet alleen mijn) beleving zijn gister alleen de zware windstoten niet voorgekomen, is wel het criterium voor zwaar onweer gehaald (op basis van ontladingsfrequentie), was er sprake van grote hagel en ontstonden de buien die voor de grote buienlijn uitliepen wel degelijk verrassend (en dus gevaarlijk) snel!
Het geweeklaag over het breed uitzetten van een weeralarm voor heel NL lijkt me vooral een kwestie van perceptie/verwachtingspatroon van Jan Publiek en een aantal belanghebbende organisaties en komt bij mij wat wrang over zeker gezien het feit dat een boerin dodelijk door de bliksem getroffen werd ondat nog op het laatst vee binnengehaald moest worden. In i.i.g. dit geval nog niet genoeg gewaarschuwd dunkt me.
De discussie over herinrichting van het systeem en overleg met andere organisaties is overigens niet n.a.v. gisteren maar al vorig jaar geinitieerd n.a.v. ook toen discussie over uitgegeven weeralarmen.
Mijn persoonlijke mening: Voor een groot deel geldt dat deze waarschuwingen en alarmen niet goed worden begrepen, net zoals men altijd spreekt over weers
voorspellingen, terwijl het gaat om verwachtingen op basis van kansberekeningen. Als we als verwachtingspatroon hanteren dat het KNMI 24 uur vooruit precies moet kunnen aangeven waar er waar gat gebeuren met een max afwijking van 5km en 10 minuten dan zal ons aller KNMI daar nooit aan kunnen voldoen. We moeten 'gewoon' goede notie nemen van zo'n bericht en op die dag goed opletten wat te doen en wat te laten. Dit dan organisatoren en de horeca geld kost leg ik naast me neer, hoort bij het ondernemersrisico. Als het twee dagen lang aangekondigd zwaar had geregend zonder weeralarm had dat meer geld gekost..
Natuurlijk kan 'altijd alles' beter, als men het systeem kan verbeteren (actualiteit, verdere regionalisatie) dan moet dat zeker ook gebeuren. Als Wilber op Weerwoord aangaf: wellicht kan Skywarn NL daarin ook iets betekenen (goed gesproken Wilber!)
groet, Hans

Sir Chase-a-lot's tales of stormy weather:
www.hsww.nl» |
Extreemweer.nl»